27 kwietnia
Marta Furmaniak, Opowieści o cząsteczkach pędzących z (prawie) prędkością światła Studentka czwartego roku na kierunku Fizyki Chemicznej na Uniwersytecie w Glasgow oraz absolwentka Gdańskiego Liceum Autonomicznego. Uwielbia wszystko co związane z fizyką i chemią, i wierzy, że każdy dzień nas czegoś uczy. Poza szalonymi eksperymentami naukowymi, w wolnym czasie zajmuje się robieniem na drutach i katalogowaniem zdjęć szczeniaczków. Opowieści o cząsteczkach pędzących z (prawie) prędkością światła Co to są akceleratory i jak działają? Jak przyśpieszyć cząsteczki do prawie prędkości światła? Co to LHC? Co to bozon Higgsa? Na te i inne pytania odpowiem w prezentacji pełnej cząsteczkowych nowinek naukowych. Dowiemy się jak można kontrolować prędkości i trasę przelotu relatywistycznych cząsteczek oraz poznamy kilka ważnych zjawisk związanych z eksperymentalną fizyką cząsteczkową.
Wioletta Borkowska, Jak przeszczepić twarz?
Studentka medycyny na University of Edinburgh w Wielkiej Brytanii. Pasjonuje się chirurgią, anatomią i edukacją medyczną. Obecnie pracuje nad systemem umożliwiającym studentom łatwy dostęp do sal operacyjnych celem obserwacji pracy chirurga: the Edinburgh Surgical Experience Programme. W wolne chwile spędza obserwując operacje, rysując lub podróżując. Marzy o doświadczeniu pracy w prosektorium i asyście przy transplantacji twarzy. Jak przeszczepić twarz? Bez czego jak bez czego, ale bez twarzy naprawdę trudno się obyć! Co roku na własnej skórze przekonują się o tym setki ludzi, którzy w wyniku nieszczęśliwych wypadków czy nowotworów tracą większość swojej twarzy. Jeszcze dwie dekady temu powiedzielibyśmy, że na zawsze. Jednak od 2011, kiedy to wykonano pierwszy całkowity przeszczep twarzy, dla takich pacjentów jest nadzieja. Jest tylko jeden mały haczyk – skoro to tak wspaniałe rozwiązanie, to dlaczego jak dotąd wykonano zaledwie 40 takich operacji? Co sprawia, że są one tak trudne do wykonania? Jaki wpływ ma nowa twarz na pacjenta? I co najważniejsze… jak właściwie to zrobić?
28 kwietnia Dagna Wójciak, Z Gdańska do Krakowa w 30 minut dzięki lewitacji- czyli jak Hyperloop może zmienić podróże przyszłości? Studentka elektroniki i inżynierii elektrycznej na Uniwersytecie Edynburskim. Wolny czas spędza pokonując prawa fizyki w czasie wspinaczki górskiej. Kiedy tylko może podróżuje i chodzi po górach. Nic nie uszczęśliwia jej tak bardzo jak dobre jedzenie i kawa. Z Gdańska do Krakowa w 30 minut dzięki lewitacji- czyli jak Hyperloop może zmienić podróże przyszłości? O negatywnych skutkach transportu lotniczego dla środowiska mówi się coraz więcej, jednak trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez możliwości szybkiego przemieszczania się. Dlatego narodziła się idea Hyperloop - środka transportu, który byłby szybki jak samolot i tani jak pociąg. Według projektu kapsuła pasażerska poruszałaby się w specjalnej rurze wypełnionej próżnią i mogłaby osiągnąć prędkość dźwięku dzięki napędowi magnetycznemu. W czasie prezentacji opowiem jak ten środek transportu rodem z wizji science fiction może stać się rzeczywistością szybciej niż się tego spodziewamy.
Anna Paszkowicz, Jak COVID-19 wpłynął na amerykański rynek? Absolwentka Gdańskiego Liceum Autonomicznego. Obecnie studentka kierunku Globalne Finanse na Fordham University w Nowym Jorku. Miłośniczka wszelkich sportów, w szczególności siatkówki, koszykówki i piłki nożnej. W wolnym czasie uwielbia podróżować, zachwycać się sztuką i czytać książki. Jak COVID-19 wpłynął na amerykański rynek? Jak działa rynek finansowy? Dlaczego wydarzenia ze sfer poza finansowych wpływają na rynek? Czy amerykańska gospodarka była gotowa na pandemię? Czy czeka nas kryzys? Na te i inne pytania z ogromną przyjemnością odpowiem w mojej prezentacji. Zapraszam na krótką podróż po świecie finansów i brutalnej rzeczywistości na Wall Street. Postaram się przedstawić Wam finansowe oblicze COVIDA-19 i jak wpływa on na kolejny aspekt naszej rzeczywistości.
29 kwietnia Agnieszka Rześniowiecka, Błędy poznawcze, czyli dlaczego przystojni kryminaliści dostają krótsze wyroki Absolwentka III LO w Gdyni, psychologii na University of Birmingham i Human-Computer Interaction na UCL. Obecnie pracuje jako badacz UX w branży technologicznej. Pasjonuje się psychologią, fotografią i tańcem. W wolnym czasie pomaga też prowadzić spotkania jednego z klubów Toastmasters w Londynie, gdzie ćwiczy przemawianie publiczne. Błędy poznawcze, czyli dlaczego przystojni kryminaliści dostają krótsze wyroki Dlaczego przy grze w kości ludzie mają tendencję do rzucania silniej, gdy chcą uzyskać wyższy wynik, i słabiej, gdy chcą uzyskać niższy? Dlaczego osoba zachowująca się w neutralny sposób została oceniona jako przyjazna, gdy ocenę poprzedzało czytanie tekstu o Hitlerze i jako wroga, gdy oceny dokonywano po przeczytaniu tekstu o Mikołaju? I dlaczego warto wybierać pierwszą ubikację w łazience publicznej? W tym wykładzie nauczymy się, czym są błędy poznawcze, skąd się biorą, jak wpływają na nasze życie i czy można ich uniknąć.
Nikola Chorałła, Teoria etykietowania - przestępstwo jako konstrukt społeczny - kryminologia i kryminalistyka Studentka Social Policy, Crime Criminal Justice; na Uniwersytecie w York. Była reprezentantka kadry Polski i Anglii w Taekwon-do ITF. Była instruktorka i drużynowa ZHP. Ratownik przedmedyczny. Zawodnik Taekwon-do ITF, Boksu; Kickboxing WAKO. Vice Prezydent do spraw sportu i aktywności w Halifax College oraz opiekun/ supervisor pierwszorocznych w wspomnianym college'u. Poza uczelnią także kelnerka i trener boksu. W wolnych chwilach lubi jeść. Teoria etykietowania - przestępstwo jako konstrukt społeczny - kryminologia; kryminalistyka. "Przystojny, szalona, głupi, zabawny, leniwa, obłąkana…". Dlaczego tak łatwo przychodzi nam ocenianie ludzi? Dlaczego dajemy ludziom niezliczone numery etykiet? Na czym bazujemy nasze przypuszczenia? Czy skazujemy ich na wyrok? Czy można zmienić nadaną przez kogoś etykietę? Jak egzekwujemy dewiację? Czy wszyscy są traktowani równo względem prawa? Czy etykiety motywują do popełniania przestępstw? Skąd wiemy, że coś jest dobre albo złe? Poznaj odpowiedzi na te pytania oraz dowiedz się, jak wiele czynników może mieć wpływ na nasze spostrzeganie innych ludzi w społeczeństwie i jakie mogą być tego konsekwencje.
30 kwietnia Justyna Frankowska, Harry Potter v Ministerstwo Magii, czyli prawo międzynarodowe na przykładach
Studentka czwartego roku prawa z prawem europejskim na Uniwersytecie Oksfordzkim. Absolwentka Topolówki, w zeszłym roku odbyła wymianę studencką na Uniwersytecie w Lejdzie, gdzie badała tajniki prawa międzynarodowego. W wolnym czasie lubi czytać (zwłaszcza fantastykę); czasem również pisze. Harry Potter v Ministerstwo Magii, czyli prawo międzynarodowe na przykładach Kultura popularna jest pełna przykładów dramatycznych rozpraw, skrzętnie ukrywanych przestępstw i pełnych łez rozwodów. Tym razem czas przenieść się o poziom wyżej i zbadać, jak poczynania popularnych bohaterów mają się do przepisów międzynarodowych. Jak Ministerstwo Magii poradzi sobie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka? Czy Harry Potter ma prawo złożyć skargę w ramach Konwencji o Prawach Dziecka? Czy działania SHIELD poza terytorium Stanów Zjednoczonych mogą być podstawą pozwu przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości? Poznaj odpowiedzi na te pytania, przy okazji dowiadując się, jak wiele skomplikowanych czynników kieruje decyzjami międzynarodowych organów i do jakiego stopnia fikcja literacka może w niepokojący sposób łączyć się z rzeczywistością.
Jakub Lewandowski, Superkomputery w świecie meteorologii i nie tylko Student meteorologii i oceanografii na Uniwersytecie Anglii Wschodniej.Pasjonuje się meteorologią i technologią z nią związaną. Naukę łączy z grą na skrzypcach i działalnością harcerską. W wolnych chwilach robi zdjęcia. Superkomputery w świecie meteorologii i nie tylko Praca współczesnych meteorologów nie byłaby możliwa bez superkomputerów. Tylko właściwie do czego im one służą? Na tej prezentacji usłyszycie w jaki sposób powstają prognozy pogody i jakie narzędzia są do tego wykorzystywane. Co więcej, dowiecie się czym tak naprawdę są superkomputery, kto i jak je wykorzystuje, oraz czym różnią się od zwykłego laptopa. A także, co wspólnego mają sztuczna inteligencja, kryptografia i gry komputerowe.
1 maja Aleksandra Kozawska, Jak zostać astronautą? Projektantka strategii, usług i UX, ukończyła studia z wyróżnieniem na University College London, Politechnice Mediolańskiej oraz studia magisterskie z innowacji i projektowania usług na Glasgow School of Art. Ma doświadczenie w pracy projektowej w różnych dziedzinach: od sektora rządowego, poprzez start-upy, firmy technologiczne oraz duże korporacje. W 2016 roku Aleksandra pracowała dla Europejskiego Centrum Astronautów w Kolonii przy szkoleniu astronautów. Do dziś dzień fascynuje się kosmosem i współpracuje z przemysłem, wspierając go jako konsultantka i facylitator. Jak zostać astronautą? Ilu z nas kiedyś marzyło o tym, żeby zostać astronautą? Wielu może wydawać się to nieosiągalne, ale nie każdy wie, że Europa ma swój program szkoleniowy przygotowujący do lotów w kosmos. Obecnie, aby otrzymać bilet do przestrzeni kosmicznej, trzeba przejść rygorystyczną selekcję oraz kilkuletni trening fizyczny i umysłowy. W czasie prezentacji, zajrzymy za kulisy szkolenia astronautów w Europie, poznamy sylwetki obecnych europejskich astronautów, a także dowiemy się, jaka jest przyszłość podróży kosmicznych.
|