Praca poświęcona Stanisławie Fleszarowej-Muskat i jej współczesnym ma charakter monografii pisanej przez wielu autorów. „Wszystkie artykuły-rozdziały” – pisze w recenzji Zbigniew Chojnowski – „łączy przestrzeń Wybrzeża, a szczególnie Trójmiasta. Co więcej, nie dość, że autorzy są od lat osadzeni z różnych powodów w wybrzeżowym krajobrazie życia kulturalnego, to od niekiedy bardzo długiego czasu uczestniczą w nim i współtworzą go zawodowo”. Dzięki temu „książka jest panoramą losów i zjawisk równoległych. Choć nie zawsze przecinały się i wzajemnie wspomagały, to ich uchwycenie przez kilkunastu autorów spowodowało, że z ich odtworzeń, uzupełnień, wspomnień, masy przywołanych nazwisk i faktów wyłania się wielowymiarowy, znikający ze świadomości najmłodszego pokolenia, obraz środowiska artystycznego i kulturalnego Trójmiasta z okresu Polski Ludowej i lat nieco późniejszych”.
Ewa Nawrocka dodaje we wstępie: „Z merytorycznie rzeczowych, przemyślanych, nierzadko odkrywczych, czasowo zdyscyplinowanych, przy tym dowcipnych, swobodnie i z polotem wypowiedzianych tekstów wyłonił się pasjonujący, wielogłosowy obraz prawdziwie magicznego miejsca, jakim było Trójmiasto, na czele z Sopotem w czasach współczesnych autorce »Lata nagich dziewcząt«”.
***
„Stanisława Fleszarowa-Muskat i jej współcześni”, redakcja: Artur Nowaczewski i Janusz Mosakowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2021.
Spis treści: Wstęp (Ewa Nawrocka); W radiowym kręgu Stanisławy Fleszarowej-Muskat (Alina Kietrys); Stanisława Fleszarowa-Muskat w świetle korespondencji ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej (Krystyna Świerkosz); Małe scenariusze i nie tylko. Stanisława Fleszarowa-Muskat w redakcji miesięcznika „Litery” (1962–1973) (Zbigniew Walczak); Kobiety morza w twórczości Stanisławy Fleszarowej-Muskat. Refleksje prawnika marynisty (Maciej Kijowski); Melancholia w mieście: figury, ślady, braki (na przykładzie „Lata nagich dziewcząt” Stanisławy Fleszarowej-Muskat) (Karol Rawski); Zaplecze wydawnicze gdańskiego środowiska literackiego w latach 1945-1989 (Jolanta Laskowska); Karola Olgierda Borchardta morska szkoła życia (Kazimierz Nowosielski); Zapomniany szturm – wokół losów Władysława Szremowicza (Janusz Mosakowski); Obrazy, inspiracje, idee związane z Kaszubami na przykładach Lecha Bądkowskiego, Róży Ostrowskiej i Bolesława Faca – szkic (Andrzej Mestwin Fac); Franciszek Fenikowski – fenomen gdańskości. Kaszubskość i baśniowość (Ewa Dunaj); Sztuka poetycka Mieczysława Czychowskiego. Próba rewizji interpretacyjnej (Karol Samsel); Biblioteka Rękopisów i inne działania. Andrzej Krzysztof Waśkiewicz i GTPS (Anna Sobecka); Ogólnopolski Konkurs Poetycki o Laur Czerwonej Róży. Geneza, ludzie, historia (Artur Nowaczewski); Tropem psa Gwoździa. Rzeczywistość i fikcja (Zofia Watrak); Jerzy Krechowicz na wybrzeżowym Montmartre (Martyna Groth); Miasteczko i zasłony (Wojsław Brydak); Teatr amatorski – analogowy model kultury studenckiej. Odsłona gdańska (Katarzyna Nowicka); Popkultura – podziemna, naziemna, zrównoważona (lata 60. i 70.) (Stanisław Danielewicz); Sopot kryminalny. Miejsce – mit – marka (Mariusz Kraska); Działalność ZASP-u i SPATiF-u (Małgorzata Talarczyk); O Autorach.