Nauka w wirtualu. Gogle VR na Uczelniach Fahrenheita 

Związek Uczelni Fahrenheita rozwija naukę z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Gdańska i Uniwersytet Gdański otrzymały po 6 par gogli VR wraz z akcesoriami. Sprzęt może być wykorzystywany podczas zajęć dydaktycznych, dni otwartych, targów edukacyjnych czy akcji na zewnątrz uczelni. Przetestowali go już uczniowie w Hevelianum.
04.12.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Troje młodych ludzi w goglach VR na twarzach stoi w sali.
Dzięki technologiom immersyjnym, w tym rzeczywistości wirtualnej (VR), naukę można po prostu przeżyć
Fot. Gregmar / FarU

Nowoczesne formy edukacji

W październiku br. Związek Uczelni Fahrenheita (FarU) przekazał w użyczenie członkowskim uczelniom: Gdańskiemu Uniwersytetowi Medycznemu, Politechnice Gdańskiej i Uniwersytetowi Gdańskiemu nowoczesny sprzęt edukacyjny – po 6 par gogli VR wraz z autorskimi aplikacjami, kontrolerami, akcesoriami i futerałami transportowymi, a także wyposażenie niezbędne do bezpiecznej i komfortowej pracy: słupki odgradzające z taśmami, stojak do dezynfekcji oraz tekstylną ściankę. 

– Technologie immersyjne umożliwiają pokazanie zjawisk, których nie da się doświadczyć w tradycyjny sposób, co ułatwia ich zrozumienie i zapamiętanie. Jako Związek zależy nam na wspieraniu nowoczesnych form edukacji i udostępnianiu narzędzi, dzięki którym uczelnie mogą w pełni wykorzystywać potencjał nowych technologii. Kadra akademicka i studenci z uczelni zrzeszonych w Związku mogą teraz wykorzystywać gogle VR do celów edukacyjnych, zarówno podczas zajęć jak i dodatkowych aktywności np. w ramach organizacji studenckich – tłumaczy Adriana Zaleska-Medynska, dyrektorka Związku Uczelni w Gdańsku im. D. Fahrenheita.

Technologie immersyjne pozwalają użytkownikom zanurzyć się w pełni w cyfrowym, trójwymiarowym świecie, odcinając go od otoczenia zewnętrznego. Stwarza to zupełnie nowe możliwości w edukacji, medycynie – terapii i diagnostyce, projektowaniu i produkcji, marketingu czy rozrywce. Dzięki tej technologii naukę można po prostu przeżyć.

Kos i Mos znów razem. Bursztyn z Kosmosu wrócił do Gdańska

O ropie i wietrze

Przekazane gogle VR Meta Quest 3 zawierają dwie autorskie aplikacje, które powstały w ostatnich miesiącach, dzięki współpracy z Aramco Europe oraz wsparciu merytorycznemu kadry naukowej z Politechniki Gdańskiej i nauczycieli z trzech gdańskich szkół - Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza, Zespołu Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej i Szkoły Podstawowej nr 88 im. D. Fahrenheita w Gdańsku. 
Pierwsza aplikacja wprowadza w tematykę ropy naftowej – jej powstawania, etapów przetwarzania i zastosowania. Druga dotyczy energetyki wiatrowej, pokazując, jak powstaje energia elektryczna, jak działa turbina oraz jak różne warunki wpływają na jej wydajność.

Chłopak w goglach VR na twarzy i pilotami w rękach. Obok stoi młoda kobieta i go instruuje.
Nowe technologie zostały przetestowane na uczniach w Hevelianum
Fot. Gregmar / FarU

Przetestowane na uczniach

Nowy sprzęt został przetestowany na uczniach szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa pomorskiego, którzy zostali zaproszeni 26 listopada br. do Hevelianum, aby jako pierwsi zapoznali się z aplikacjami FarU.

Uczestnicy, blisko 120 osób, mogli skorzystać z dwóch wersji lektora – przygotowanej dla młodszych i starszych odbiorców – co pozwoliło dopasować narrację i poziom treści do ich wieku. Podczas zajęć poruszono tematy takie jak: powstawanie energii z wiatru, rola ropy naftowej w produkcji przedmiotów codziennego użytku, budowa turbiny wiatrowej oraz czynniki wpływające na jej działanie i efektywność.

Najlepsi młodzi zawodowcy w Gdańsku. SkillsPoland 2025

Dodatkowymi atrakcjami były: specjalnie przygotowana „wyspa” z okazami bezkręgowców i roślin, przy której odbywała się loteria dla aktywnych słuchaczy oraz warsztaty z wykorzystaniem miniaturowych samochodzików napędzanych wodorem wytwarzanym z energii słonecznej. Aktywności te towarzyszyły uczniom oczekującym na swoją kolej do skorzystania z gogli VR i miały formę wciągającego uzupełnienia głównego programu. Dzięki współpracy FarU z Hevelianum młodzież mogła także bezpłatnie zwiedzić wystawę stałą „Z Energią!”.

 

TV

Chirurg i artysta