„Na kartach tej monografii” – pisze we wstępie Barbara Forysiewicz – „Bożena Porzyńska została przedstawiona jako artystka świadoma swojej wartości, doceniana, ale też doświadczona przez trudne wydarzenia w środowisku, w którym uchodziła za osobę konfliktową. Tymczasem ona pragnęła jedynie móc realizować swoją pasję w zgodzie z samą sobą, lecz nie kosztem cierpienia innych, nie przebojowością i nie za wszelką cenę – te cechy były jej obce. Może dlatego, ze względu na znikomą siłę przebicia w zawodowym otoczeniu, w jednej chwili tryumfowała w blasku sławy, a w drugiej – schodziła w cień”.
W recenzji profesora Krzysztofa Moraczewskiego czytamy: „Monografia Barbary Forysiewicz stanowi artystyczną biografię tytułowej bohaterki, zdecydowanie jednak przekracza zwykły wymiar biograficzny. Skomplikowana ścieżka kariery śpiewaczki oraz sposób jej usytuowania w okolicznościach określonych przez stosunki rodzinne i fakty historyczne pozwoliły nie tylko na scharakteryzowanie zależności między indywidualną biografią i jej społecznym otoczeniem, lecz także na przedstawienie – niejako w soczewce – stosunków interpersonalnych oraz powiązań instytucjonalnych, kształtujących ważny wymiar polskiej kultury muzycznej.
Jako monografia biograficzna książka ta nie wyczerpuje się w rekonstrukcji wydarzeń, ale przede wszystkim przynosi świadectwo doświadczenia biograficznego zogniskowanego wokół jednej osoby: pogłębioną, osobistą relację o tym, jak pojedyncza osoba doświadcza sztuki w konkretnym kontekście społecznym, jak wizja twórczości, przekonania religijne i społeczne ścierają się z grą relacji interpersonalnych, jak anonimowa zwykle siła instytucji i już nieanonimowy splot czyichś decyzji i postaw tworzą warunki, z którymi trzeba sobie radzić na gruncie artystycznym i osobistym. Nie chodzi więc tylko o rekonstrukcję »społecznej warstwy kultury muzycznej« – by użyć precyzyjnego określenia z zakresu antropologii muzyki – ale w pierwszym rzędzie o to, jak warstwa ta staje się przedmiotem doświadczenia unikalnej jednostki i jak jednostka wobec tego doświadczenia się formuje”.
***
Barbara Forysiewicz „Bożena Porzyńska Na pięciolinii życia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2023.
Spis treści: Wstęp; Rozdział 1 – Droga na scenę muzyczną: 1.1. Urodzona artystka, 1.2. Na scenie Teatru Lalki i Aktora „Miniatura”, 1.3. Edukacja muzyczna, 1.4. Konkurs wokalny w Japonii, 1.5. Konkurs wokalny we Francji; Rozdział 2 – Solistka polskich scen operowych: 2.1. Na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, 2.2. Na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku; 2.3. Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu; 2.4. Wielkie role i zasłużone uznanie; Rozdział 3 – Na scenach operowych i estradach poza granicami Polski: 3.1. Znaczenie Pagartu w międzynarodowej karierze artystki, 3.2. Najważniejsze pozakonkursowe doświadczenia wokalne w latach 70., 3.3. Wybrane występy z lat 80. i towarzyszące im niezwykłe okoliczności; Rozdział 4 – Praca dydaktyczna: 4.1. Z opery do sali wykładowej, 4.2. Metoda dydaktyczna, 4.3. Przeszkody dydaktyczne; Rozdział 5 – Wiara i patriotyzm: 5.1. Artysta jest bliżej Boga; 5.2. Działalność prospołeczna; Zamiast zakończenia: działalność pozaoperowa; Aneksy: Aneks 1. Kalendarium działalności artystycznej Bożeny Porzyńskiej, Aneks 2. Wizualizacja aktywności artystycznej Bożeny Porzyńskiej na przestrzeni lat jej pracy zawodowej, Aneks 3. Podziękowania i wyrazy uznania; Bibliografia; Archiwalne wycinki prasowe; Netografia.