PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Chodowiecki ilustrował Szekspira

Chodowiecki ilustrował Szekspira
Kalina Zabuska „Szekspirowska dekada Chodowieckiego”
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
 
Fot. Wydawca

„Bohaterowie Szekspira zawładnęli wyobraźnią osiemnastowiecznej publiczności teatralnej” – czytamy w nocie wydawcy. „Fala zainteresowania twórczością angielskiego dramaturga przyniosła niezwykłą popularność aktorom wcielającym się w postacie z jego sztuk. Uwielbienie dla Szekspira objawiało się wśród publiczności stanami bliskimi histerii. Daniel Chodowiecki był jednym z owych pełnych entuzjazmu, emocjonalnie zaangażowanych widzów, którzy tłumnie wypełniali widownie europejskich teatrów. W latach 1778-1788 najpierw w szkicach, potem na metalowych matrycach negatywowych, wreszcie na akwafortowych odbitkach, wieńczących skomplikowany proces technologiczny, pojawili się bohaterowie rodem z literackiej wyobraźni Szekspira. Inspirowane jego twórczością ilustracje Chodowieckiego skrywają mnogość wątków rzucających światło na ogromną szekspirowską scenę, jaką w XVIII wieku stała się Europa”.

„W zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku” – pisze Kalina Zabuska – „pośród bogato reprezentowanej spuścizny rytownika znajdują się wszystkie ryciny Chodowieckiego, które powstały na podstawie twórczości Williama Szekspira. Jest to istotne świadectwo nieprzerwanej obecności wielkiego dramaturga w Gdańsku, zapoczątkowanej w XVII wieku przez angielskich komediantów, mających w swym repertuarze dzieła mistrza ze Stratfordu”.

***

Kalina Zabuska „Szekspirowska dekada. Lata 1778-1788 w twórczości Daniela Chodowieckiego” , Wydawnictwo słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2013.

Spis treści: Wstęp; I. Daniel Chodowiecki w zbiorach gdańskich. Zbiory Jacoba Kabruna – teatralne preferencje kolekcjonera; II. Artystyczna droga Chodowieckiego: Z rodzimego Gdańska…, …do stołecznego Berlina, Praca i sukces, Przede wszystkim ilustrator; III. Sceny należą do Szekspira: „Hamlet”, „Hamlet” – seria, Madame Nouseul jako lady Makbet, Muzy wieńczące popiersie Szekspira; IV. Fenomen Hamleta – inscenizacje w Hamburgu i w Berlinie; V. Między sceną a lekturą „Makbet”; VI. Odczytywanie Szekspira: „Henryk IV”, część 1, „Wesołe kumoszki z Windsoru”, „Koriolan”, Komentarz filologiczny, „Burza”; VII. Podsumowanie; VIII. Kalendarium; IX. Katalog; X. Literatura; XI. Spis ilustracji.