Z jego chaotycznej relacji wynika, iż kierowca jednego z samochodów, podczas wyprzedzania, stracił panowanie nad pojazdem i uderzył prawym bokiem w betonową barierę tunelu. Odbił się od niej, przekoziołkował i zatrzymał się, blokując całą szerokość tunelu. Wpadły na niego dwa jadące za nim auta – jedno z nich właśnie zaczyna się palić. W wypadku poszkodowane zostały co najmniej 4 osoby. Trzy z nich są zakleszczone w rozbitych autach. Czwarta, to kierowca jednego z pojazdów, któremu udało się wydostać z uszkodzonego samochodu i za pomocą systemu SOS w tunelu wezwać pomoc. Jego auto wyposażone jest w instalację gazową (LPG). Zgłaszający krzyczy, że będzie próbował ugasić źródło ognia gaśnica samochodową i rzuca słuchawką…
Dyżurny CZT przez cały czas obserwuje zdarzenie w systemie kamer monitoringu. Do wypadku doszło w nitce tunelu prowadzącej w kierunku ul. Marynarki Polskiej. W tunelu tworzy się zator. Samochody, które wjechały, nie mają już możliwości wycofania się – wyjazd blokują kolejne nadjeżdżające auta. W związku z tym są utrudnienie z przejazdem – duży problem z dotarciem na miejsce zdarzenia mogą mieć między innymi służby ratunkowe… dyżurny zamyka tunelu dla ruchu.
O 10.02 sygnał o wypadku dociera do Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku. Równocześnie w tunelu uruchamiane są specjalne procedury: ‘pożar w tunelu’ oraz ‘katastrofa drogowa’. Pięć minut później w tunelu są pierwsze jednostki straży i podejmują akcję ratowniczą….
W czwartek, 21.04, w godz. 9.00-11.00 zapraszamy na ćwiczenia taktyczno-bojowe w tunelu pod Martwą Wisłą TUNEL 2016.
Scenariusz ćwiczeń Tunel 2016:
9.00-9.30 – prezentacja systemów bezpieczeństwa tunelu – Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska, Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem
miejsce: Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) – zjazd na rondzie w ulicę Wielopole - biały budynek po lewej stronie wjazdu
9.40-9.50 – przejście na miejsce ćwiczeń
miejsce: tunel pod Martwą Wisłą (nitka w kierunku ul. Marynarki Polskiej).
10.00 – początek ćwiczeń
Wejście wyłącznie z całą grupą dziennikarzy oraz służbami ratunkowymi
10.01- świadek zawiadamia służby o wypadku
10.02 – inni świadkowie rozpoczynają gaszenie płonących pojazdów za pomocą gaśnic samochodowych
10.07 – na miejscu są pierwsze zastępy Państwowej Straży Pożarnej (PSP). Z powodu skali zdarzenia – proszą o wsparcie innych jednostek oraz służb współpracujących (policja, pogotowie ratunkowe)
10.10 – trwa wydobywanie rannych zakleszczonych w pojazdach. W użyciu jest hydrauliczny sprzęt ratownictwa drogowego. Poszkodowani transportowani są w bezpieczne miejsce (druga nitka tunelu) i przekazywani przybyłym na miejsce ratownikom medycznym. Do akcji włącza się policja – kieruje ruchem w celu sprawnego ruchu służb ratowniczych.
10.25 – na miejsce przybywają dodatkowe jednostki straży. Sprawdzane jest miejsce pożaru – trwają poszukiwania kolejnych poszkodowanych, lokalizowane są ewentualne kolejne zagrożenia. W drugiej, bezpiecznej nitce tunelu organizowany jest punkt pomocy medycznej. Poszkodowani przenoszeniu są do tego punktu, stamtąd zabierane są karetami na SOR według lekarza koordynującego działania medyczne.
10.35 – uszkodzone pojazdy usuwane sa z drogi, trwa oczyszczanie nawierzchni i przywracanie ruchu.
10.40 – koniec ćwiczeń
WAŻNE! Z uwagi na konieczność przygotowań ćwiczeń – proszę o wcześniejsze zgłoszenie chęci uczestnictwa na mail: rzecznik@zdiz.gda.pl
Miejsce dla dziennikarzy podczas akcji wyznaczone zostanie przez służby ratunkowe i będzie ściśle przestrzegane.
Z uwagi na warunki panujące w tunelu, proszę pamiętać o wygodnym obuwiu i ciepłym ubiorze!