PORTAL MIASTA GDAŃSKA

III Kongres Mobilności Aktywnej za nami

III Kongres Mobilności Aktywnej za nami
W dniach 6-7 września br. w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku odbył się Trzeci Kongres Mobilności Aktywnej, organizowany przez Miasto Gdańsk oraz Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA). Zorganizowanie Kongresu ułatwiło zaangażowanie środków europejskiego projektu Central MeetBike finansowanego z programu Central Europe.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W dniach 6-7 września br. w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku odbył się Trzeci Kongres Mobilności Aktywnej, organizowany przez Miasto Gdańsk oraz Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA). Zorganizowanie Kongresu ułatwiło zaangażowanie środków europejskiego projektu Central MeetBike finansowanego z programu Central Europe.

Ideą trzeciej edycji Kongresu Mobilności Aktywnej, podobnie jak poprzednich dwóch, było wykorzystanie doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia dzięki przyjęciu odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego, przy jak najpełniejszym wykorzystaniu potencjału aktywnych form mobilności.

Inicjatywa ta ma ścisły związek z przygotowaniem polskich samorządów do owocnego wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w latach 2014 - 2020. Kongres Mobilności Aktywnej adresowany był głównie do innowacyjnie myślących samorządowców: prezydentów, starostów, burmistrzów oraz wójtów. Miał on również tworzyć platformę nawiązywania współpracy samorządowców, organizacji pozarządowych i firm.

Kluczową prezentację przedstawił Hep Monatzeder, Wiceburmistrz Miasta Monachium, pokazując sukcesy osiągane w związku z realizacją wizji przyjaznego rowerzystom Monachium – miasta aspirującej do miana rowerowej stolicy Niemiec. Duże zainteresowanie słuchaczy wzbudziły także informacje przedstawione przez profesora Ahrensa – moderatora naukowego projektu Central MeetBike (www.centralmeetbike.eu) o historii rozwoju systemu rowerowego w Niemczech oraz przyjętego dosłownie w przeddzień Kongresu kolejnego Krajowego Planu Rozwoju Ruchu Rowerowego Niemiec (National Radverkehrs Plan). Podobne zainteresowanie wzbudziła prelekcja Phillipa Darntona – menadżera programu Cycling England realizowanego pod auspicjami rządu brytyjskiego, oraz prelekcja ambasadora Królestwa Niderlandów – dra Kurpershoeka na temat historii „roweryzacji” Holandii oraz wrażeń z kilkudniowej podróży rowerem na trasie Warszawa – Gdańsk.

Ważnym elementem Kongresu była debata między prezydentami czterech ważnych ośrodków miejskich kraju: Gdańska, Krakowa, Olsztyna i Szczecina. Przedstawili oni zarówno osiągnięte już rezultaty (zwykle dotyczące rozwoju komunikacji zbiorowej, ale również jej powiązań z ruchem pieszych i rowerzystów) jak i wyzwania, które widzą na drodze systemowego rozwijania zrównoważonej mobilności, promowanej w dokumentach i deklaracjach Unii Europejskiej.

Ważną innowacją było poświęcenie w wypowiedziach prelegentów i uczestników kongresu uwagi kwestiom uspakajania ruchu zmotoryzowanych w miastach: rozszerzanie zasięgu stref zamieszkania i stref ograniczenia prędkości do 30 km/godzinę oraz docenienie działań wyjaśniających i promujących korzyści wynikające ze stosowania  takich rozwiązań.
III Kongres Mobilności Aktywnej stworzył możliwość umocnienia różnych sieci współpracy i z pewnością zaowocuje wdrożeniem projektów, których celem jest nowe spojrzenie na przestrzeń publiczną i zagadnienie zrównoważonego rozwoju systemów mobilności w naszych miastach i regionach. Dotyczy to oczywiście w głównej mierze województwa pomorskiego, skąd pochodziła większość uczestników imprezy. Konkretnym przejawem tego procesu było uroczyste podpisanie Umowy o Współpracy między francuskim Klubem Miast i Terenów Rowerowych (Club des Villes et Territoires Cyclables) zrzeszającym obecnie około 1300 lokalnych samorządów Francji a Polską Unią Mobilności Aktywnej, w skład, której wchodzi dynamicznie rosnąca grupa polskich jednostek samorządu terytorialnego.

Innymi innowacyjnymi elementami programu Kongresu były ceremonie wręczania nagród w konkursie „Pracodawca Przyjazny Mobilności Aktywnej” (otrzymana przez gdański oddział PGNiG) oraz w konkursie na najbardziej absurdalny przejazd samochodem, a także prezentacje różnych form aktywnego spędzania czasu wolnego promowane przez ich entuzjastów i promotorów.

Obecność członków zarządu Stowarzyszenia „Miasta dla Rowerów” oraz programu Gazety Wyborczej „Polska na rowery” dają gwarancję, że informacje i wiedza pozyskana w czasie merytorycznej części Kongresu oraz imprez, które mu towarzyszyły, przyczyni się do stworzenia nowych płaszczyzn współpracy aktywnych rowerzystów zrzeszonych w lokalnych grupach działania z samorządowcami, którzy docenią znaczenie działań podejmowanych na rzecz rozwoju mobilności aktywnej w swoich środowiskach lokalnych.

Przyszłoroczna edycja kongresu, organizowanego tradycyjnie we wrześniu, ma zostać wzbogacona o wystawę i targi sprzętu sprzyjającego korzystaniu z różnych form aktywności mobilnej w różnych środowiskach naszego kraju.

Całość programu oraz wystąpienia wszystkich prelegentów są możliwe do obejrzenia i ściągnięcia ze strony internetowej Kongresu: www.kongresmobilnosci.pl . Uczestniczyło w nim ponad 250 osób.