PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Jaka przyszłość czeka centra europejskich miast?

Jaka przyszłość czeka centra europejskich miast?
3e Assises Européennes du Centre-Ville - trzecia europejska konferencja poświęcona centrom miast odbyła się w Paryżu w dniach 6-7 listopada 2025. Pierwsze spotkanie w ramach tej inicjatywy odbyło się w 2022 w Parlamencie Europejskim w Strasbourgu. Od tej pory konferencje odbywają się w cyklu dwuletnim (biennale). Tym razem obrady toczyły się w samym sercu stolicy Francji, w audytorium Maison de la Chimie, pod patronatem Prezydenta Republiki Francuskiej. Spotkanie zgromadziło liderów przekształceń miast w Europie i na świecie. Nie zabrakło też przedstawiciela Gdańska, który starał się uchwycić najciekawsze wątki.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
 
 
 
Zrzut ekranu 2025-11-14 144129

Konferencję zorganizowało stowarzyszenie Centre-Ville en Mouvement oraz Métropole du Grand Paris (związek gmin Metropolii Wielkiego Paryża) i stanowiła ważny etap europejskiej mobilizacji wokół zagadnień związanych z centrami miast. Uczestniczyli w niej wybrani przedstawiciele władz lokalnych, eksperci oraz delegacje z miast francuskich, europejskich i nie tylko. Dyskusje koncentrowały się na kluczowych wyzwaniach, przed którymi stoją dziś europejskie śródmieścia: budowaniu atrakcyjności, transformacji ekologicznej, roli kultury, zrównoważonej mobilności i logistyce miejskiej.

program konferencji (796.46 KB, pdf) relacja fotograficzna (flickr)

Konferencja zgromadziła delegatów, których łączyły wspólne cele: wymiana refleksji i dobrych praktyk oraz współpraca na rzecz wspólnej europejskiej wizji zrównoważonego i inkluzywnego śródmieścia przyszłości. Wydarzenia stanowiło przy tym pierwsze podsumowanie działalności Europejskiego Obserwatorium Centrów Miast, które rozpoczęło pracę w ubiegłym roku. Na sesji plenarnej zaprezentowano syntetyczny przegląd dotychczasowych analiz i debat prowadzonych w ramach obserwatoriów oraz zarysowano podstawy przyszłego europejskiego planu działania na rzecz centrów miast.

54921741559_7f6df065c8_c
Źródło fotografii: @nousautresatelier. Więcej oficjalnych fotografii z sesji plenarnej pod linkiem

W czwartek, 6 listopada, odbyła się złożona z kilkunastu segmentów sesja plenarna, w trakcie którego europejscy samorządowcy oraz eksperci prezentowali doświadczenia, wizje i konkretne rozwiązania. W piątek, 7 listopada, zorganizowano wizyty terenowe, poświęcone zagadnieniom ściśle powiązanym z tematami podejmowanymi w obserwatoriach oraz w europejskim programie URBACT Cities@Heart realizowanym przez Metropolię Wielkiego Paryża. Polskim partnerem tego projektu jest Metropolia Krakowska, której przedstawicielka zaprezentowała projekty realizowane w gminie Biskupice. Poniżej obszerna relacja z całego wydarzenia z kluczowymi wnioskami strategicznymi.


Zarządzanie handlem i rewitalizacja centrów miast

Relacje między podmiotami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami w kontekście handlu jako czynnika spójności i niezależności.

1
Zrzut ekranu 2025-11-18 085916

Wprowadzenie, kluczowe zagadnienia

Philippe Laurent (Mer Sceaux, Stowarzyszenie Centre-Ville en Mouvement, Rada Gmin i Regionów Europejskich)

Europejczycy kochają centra, ale ograniczenia transportowe (korki, długie dojazdy) utrudniają korzystanie z nich. Centrum jest przestrzenią "commerce de proximité" (handlu bliskości). Kluczowym narzędziem w jego wskrzeszeniu jest świadome i celowe zarządzanie nieruchomościami.

Patrick Ollier (Prezydent Metropolii Wlk. Paryża)

Centrum jest najważniejsze dla spójności społecznej i ekonomicznej kraju.

Metropolia Paryska istnieje od 20 lat. Liczy 7 milionów ludzi, ale są w niej też miasta po kilka tysięcy. Najważniejsze to dobrze wybrać lokalne władze, a następnie je wspierać. Wspierać swojego mera. Dobrze wydawać, przede wszystkim dobrze dzielić pieniądze.

Mer odpowiada twarzą za miasto, a twarz miasta to jego centrum. Mera (burmistrza) należy wspierać, ale i za wszystko rozliczać.

2

Modele zarządzania

W ramach sesji omówiono niezależne i zdecentralizowane modele zarządzania dzielnicą usługową.

Jean-Luc Calonger (Prezes Stowarzyszenia Zarządzania Centrum Miasta (Belgia)

Metafora "cieknącego kranu": Zamiast usuwać skutki upadku handlu, należy eliminować jego przyczynę (np. nadmierna podaż lokali o jednakowej funkcji, brak oferty dla mieszkańców). Kryteria wyboru najemców powinny wspierać nisze i usługi dla lokalnych mieszkańców. Nie wolno zapominać, że śródmieścia to także i przede wszystkim miejsca do mieszkania.

Glenn Castanheira (Dyrektor Generalny, SDC Montreal Centre-Ville)

  • Koncepcja: Sociétés de Développement Commercial (SDC) – niezależne, organizacje biznesowo-gospodarcze non-profit. Skupiają przedsiębiorców i działają dla konkretnych dzielnic/sektorów.
  • Działania: SDC działają równolegle do władz miejskich. Prowadzą badania ekonomiczne (transakcje, trendy), dbają o czystość i bezpieczeństwo (brygady interwencyjne, współpracujący z policją i zarządem dróg społeczni dozorcy - "szeryfowie") oraz odpowiadają za dekoracje świąteczne (np. 45 km światełek w District Central), które ściągają ruch pieszy.
  • Wniosek: Skuteczny model oddolnego zarządzania i samofinansowania usług dodatkowych, wzmacniających atrakcyjność biznesową dzielnicy.

Finbarr Filan (Prezes Sligo BID).

  • Koncepcja: Business Improvement District (BID) – organizacja społeczno-gospodarcza działająca równolegle do władz, koncentrująca się na rozwoju centrum.
  • Działania: Mimo małej skali miasta (20 000 mieszkańców), BID zastosował metodykę zarządzania "jak domem handlowym".
    • Rozwiązanie problemu pustostanów: Sligo miało 20% pustych lokali w śródmieściu. Do rozwiązania problemu wykorzystano narzędzia GIS: zmapowano lokale i stworzono aplikację dla potencjalnych najemców.
    • Placemaking: Kontrowersyjne usunięcie centralnego parkingu ściągnęło więcej ludzi na ulice, tworząc przestrzeń dla kultury i wydarzeń. Zmniejszenie ruchu spowodowało, że jest ciszej i można bezpiecznie spacerować
    • Wsparcie Handlu: Wprowadzono kartę upominkową do realizacji wyłącznie w sklepach śródmiejskich.
  • Wniosek: Małe miasta powinny opierać rewitalizację na kulturze i czasie wolnym, wykorzystując światło, dekoracje i rozwój strefy pieszej jako atraktory do ponownego odkrycia centrum przez mieszkańców. 
4

Francuskie programy wsparcia i finansowanie

Instytucjonalne narzędzia do stymulowania rewitalizacji oparte na dotacjach budżetowych i partnerstwie publiczno-prywatnym.

Dominique Consille, Action Coeur de Ville (ACV) & Petites Villes de Demain - Małe Miasta Przyszłości (PVD)

Kompleksowe programy Francuskiej Agencji Spójności Terytorialnej (ANCT), powstałe na wniosek gmin. Wsparcie obejmuje szeroko rozumiane mieszkalnictwo, mobilność i dziedzictwo (w tym niematerialne, czyli kultura i rzemiosło oraz szeroko rozumiana istniejąca substancja budowlana). Program ACV (Akcja Centrum Miasta) zrealizował już 30 000 projektów.

Skupienie się na ochronie dziedzictwa w najszerszym sensie ("ochrona tego, co już jest", także istniejącej infrastruktury, np. komunikacyjnej), a nie tylko zabytków. Fundusze mają być impulsem, a nie stałą dotacją.

Marie-Christine Segui (Metropolia Paryska), Foncière Centres-Villes Vivants (FCVV)

Spółka metropolitalna odpowiedzialna za ożywienie centrów przedmieść poprzez zarządzanie nieruchomościami komunalnymi i dotacje na inwestycje "twarde" i "miękkie" (od €3k do €1.5 mln).

Działania obejmują zakup nieruchomości na konkretne cele, interwencje w zieleń, komunikację oraz wsparcie dla projektów komercyjnych, edukacyjnych lub kulturalnych (np. "tymczasowe sklepy")

17
3

Dyskusja i wnioski strategiczne (PPP i transport)

  • Kwestia PPP: W Europie PPP bywa postrzegane jako "sięganie biznesu po publiczną kasę". Władze powinny odwrócić tę narrację: prywatni inwestorzy muszą być postrzegani jako ci, którzy wspierają rewitalizację (np. miasto remontuje ulice, inwestor – pustostany), co buduje szacunek i zrozumienie. W PPP inwestor prywatny powinien ponosić większość kosztów.
  • Transport a dostęp: Beznadziejna infrastruktura nikogo nie przekona. Ludzie wybierają rower (np. w Kopenhadze) nie ze względu na ekologię, ale dlatego, że jest szybki, tani i wygodny. We Francji gminy wciąż budują drogi dla rowerów tylko dla statystyk. Inwestycje w mobilność muszą celować w zwiększenie dostępu (proximité - bliskość) i możliwości realizacji potrzeb życiowych w bliskim zasięgu.
  • Bank Ziemi: Metropolia Paryża powołała w 2023 bank ziemi o kapitale €25 mln (70% państwo i fundusze publiczne), oparty o państwowe i gminne zasoby i wkład banków. To strategiczne koło zamachowe dla przyszłych transformacji miejskich, które warto obserwować.
  • Kultura: Inwestowanie w sztukę i kulturę w przestrzeni publicznej (np. sprowadzenie 20 obiektów artystycznych do Montrealu w ramach wspólnego projektu z Niceą stworzyło atrakcyjne trasy zwiedzania) jest potężnym narzędziem ożywiania centrów.
IMG_20251106_093433
brosz

Mobilność, Logistyka i Dobre Praktyki w Europie

Przykłady Dobrych Praktyk (Wybór prezentacji 5-minutowych)

5
6

Renata Gawlik (Burmistrz)

Biskupice, Kraków (Polska)

Konieczność eliminacji uciążliwych dojazdów (Miasto Bliskości).

Wspieranie lokalnych targowisk i lokalnych producentów (świeża żywność, rzemiosło). Zapewnienie dostępu do edukacji i kultury na miejscu.

Loic d'Haeyer (Burmistrz)

Fleurus (Belgia)

Miasto 20 000 mieszkańców; wartość projektu rewitalizacyjnego: €100 mln.

Wprowadzenie instytucji Managera Miasta. Konkurs "Objectif Shop": gmina oferuje chętnym do działalności w pustych lokalach komunalnych dotację na urządzenie (€3 000). Wykorzystanie street artu (murali) na zniszczonych budynkach – drobne interwencje generują dużą zmianę.

Dimitrios Kyritsis (Prezes inicjatywy związku gmin Amfiktyonies)

Lamia (Grecja)

Centrum zamarłe po COVID-19, z silną kulturą mieszania się ruchu pieszego i samochodowego (organiczny chaos rozpoznano jako integralną jakość śródmieścia).

Smart Pedestrian Crossings (inteligentne przejścia dla pieszych) reagujących na pieszych i ostrzegających pojazdy. System zbiera  dane o ruchu i zanieczyszczeniu do wykorzystania w przyszłych projektach.

Laetitia Dablanc (Prof. urbanistyki, Uniw. Gustave Eiffel)

Barcelona (Hiszpania)

Logistyka ostatniej mili i ekonomia parkowania.

Aplikacja SPRO ułatwiająca wyszukiwanie wolnych miejsc w strefach ograniczonego postoju. Cyfrowe zarządzanie parkowaniem dla kierowców zawodowych i autobusów. Wniosek: technologie cyfrowe (mapowanie, aplikacje) są kluczowe w usprawnianiu dostaw.

10

Od Mobilności do Logistyki – Zrównoważony Transport

Wprowadzenie: Europejski Barometr E-commerce

Carmen Cureu (Dyrektor ds. badań, Geopost)

  • Trendy rynkowe: Udział zakupów online w UE rośnie, a odsetek regularnie kupujących szybko wzrasta (codzienna rutyna). Kluczowy jest wyzwalacz cenowy (cena osiąga przystępny poziom powodując lawinę zakupów).
  • Wpływ na miasta: Główne źródło wzrostu ruchu w centrach to e-shopping. Sprzedaż artykułów używanych (second-hand) na platformach rośnie (zyski ze sprzedaży finansują kolejne zakupy).
  • Sposoby dostaw (redukcja uciążliwości): Średnio w UE już 27% zakupów trafia do paczkomatów (PL: 64%; Estonia: 85%, trend rosnący), a 71% do domu (udział ten spada o 7% r/r). Wniosek: Planowanie dystrybucji w oparciu o te dane może znacząco zmniejszyć koszty i uciążliwość dostaw w ruchu miejskim.
9
10

Strategie zarządzania dostawami w centrach miast

Kto jest ważniejszy dla przedsiębiorcy? Klient, czy dostawca? Ułatwienia dla dostaw to często utrudnienia dla mieszkańców.

Ana Agudo 
(Radna ds. mobilności i agendy miejskiej)

Grenada (Hiszpania)

Problem: Restauracje potrzebują codziennych, świeżych dostaw; małe sklepy nie mają magazynów; wzrost e-shoppingu.

Wprowadzenie centralnych miejsc rozładunku na obrzeżach centrum (cyfrowo kontrolowane parkingi). Użycie Facylitatorów Transportu (dozorców) do nadzorowania przeładunków na mniejsze pojazdy (rowery, wózki) do punktów usługowych. System analizy danych z kamer (podobnie jak SPRO) udostępniony w aplikacji dla kierowców (eliminacja "jazdy w kółko").

David Cardoso 
(Radny ds. handlu)

Suey-en-Brie (Francja)

Niewielkie miasto - przykład dla metropolii.

Program darmowych dostaw rowerowych sponsorowany przez gminę w obrębie centrum. Rezultat: wyeliminowanie większości ruchu z centrum (oszczędności w utrzymaniu) i wsparcie dla lokalnego handlu (zatrudnienie studentów). Rozwiązanie ekologiczne, tanie i elastyczne.

Anne-Marie Jean
(Wiceprezydent Eurometropolii)

Strasbourg (Francja)

10% zatrudnienia w mieście to logistyka (to już poważny problem planistyczny).

Nieoczywista konkluzja: Miasta potrzebują centrów logistycznych innej skali, W CENTRUM, a nie tylko na obrzeżach. Niższy koszt transportu kompensuje wyższy koszt produkcji (lokalna produkcja/prefabrykacja). Postulat wykorzystania transportu wodnego (paryskie nabrzeża jako przestrzenie publiczne w dzień i jako strefy rozładunku wcześnie rano).

 

Markus Peter Europejski Instytut Badań nad Energetyką

EIFER (Niemcy)

Wsparcie ekspertów i NGOs. Dane statystyczne.

Lokalne Obserwatoria: zespoły planistów, polityków, specjalistów, działaczy społecznych do stałego badania danych. Nowoczesne technologie i informatyka potrafią dziś dostarczyć rozwiązań – wystarczy je stosować.

 

8

Prezentacja programu URBACT

URBACT: Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego Rozwoju. Cities@Heart to jedna z dziesiątek sieci Action Planning Networks poświęcona rewitalizacji śródmieść - tworzeniu zrównoważonych centrów miast. 

Lead Partner: Métropole du Grand Paris - Francja
Partnerzy:
Metropolia Krakowska - Polska
Granada - Hiszpania
Osijek - Chorwacja
Associação de Municípios de Fins Específicos Quadrilátero Urbano - Portugalia
JZ Socio Celje - Słowenia
Sligo - Irlandia
Cesena - Włochy
Fleurus - Belgia
Lamia - Grecja
11

 

Kristian Radojćić (Specjalista ds. sieci kontaktów, URBACT)

  • Program URBACT Cities@Heart: Projekt angażujący 70 gmin udowodnił, że niezależnie od wielkości i lokalizacji, miasta łączy szereg wspólnych problemów i rozwiązań.
  • Stworzony przez sieć podręcznik Cities@Heart Playbook wyjaśnia pojęcia i promuje: pop-up stores, housing grants (dotacje na mieszkania), cultural planning, narzędzia budowy łączności z miejscem i poczucia wspólnoty.
urbact

Wykład Carlosa Moreno – Koncepcja Miasta 15-minutowego

Prof. Carlos Moreno (matematyk, urbanista, informatyk, dyrektor naukowy Katedry ETI, Sorbonne, doradca międzynarodowy).

Europa jutra – społeczeństwo zrównoważonej bliskości i chrono-urbanizm.

12

Założenia ideologiczne i definicje

Miasto 15-minutowe

Model rewitalizacji miast dążący do przywrócenia balansu ekonomicznego, ekologicznego i społecznego. Polega na zapewnieniu dostępu do sześciu podstawowych funkcji życiowych (mieszkanie, praca, zaopatrzenie, edukacja, zdrowie, wypoczynek) w zasięgu 15 minut pieszo lub rowerem.

Dystans stał się łatwiejszy i bardziej dostępny niż bliskość, co doprowadziło do powstania "miast wielkich dystansów" i utraty przynależności do miejsca.

Chrono-urbanizm

Dogłębne zastanowienie się nad tym, co miasto oferuje mieszkańcom do wykorzystania przez całe życie. Łączy on Topofilię (umiłowanie swojego miejsca) i Chronotopię (sztuka życia w czasie i przestrzeni jako jedności).

 

Fordyzm Miejski

System "taśmowy", który doprowadził do przestrzennego podziału życia miejskiego na strefy (praca/mieszkanie/usługi), rozdzielone uciążliwymi dystansami dojazdu.

Fordyzm doprowadził do monetyzacji czasu, koncentrując wszystko na przyspieszeniu, kosztem relacji.

Otyłość Miejska

Sekwencja problemów: Otyłość Ludzi → Otyłość Samochodu → Otyłość Miasta. Zawładnęła ona czasem i przestrzenią, które należy odzyskać.

 

 

14

Wykluczenie i nierówności społeczne

  • Mieszkalnictwo: Dom, z którego wszędzie jest daleko, jest "nieludzką koncepcją". Mieszkanie to kwestia godności, bezpieczeństwa i zdrowia.
  • Podwójne ofiary: Ludzie, których nie stać na zamieszkanie bliżej centrum otrzymują od społeczeństwa niewiele i "płacą" za to wielogodzinnymi dojazdami.
  • Usługi wykluczające: Miasta obecnie nierównomiernie zapewniają potrzeby (zależne od wieku i zajęcia), co generuje konieczność dojazdów lub zdania się na pomoc innych.
15
16

Studium przypadku i potencjał transformacji

Kopenhaga

Stroget – najstarszy i najdłuższy deptak w Europie. Nordhavn – przykład "miasta 5-minutowego", z pełnym zakresem funkcji w zasięgu spaceru, budujące przynależność.

Centrum to naturalna przestrzeń piesza ("Space of Encounter"). Adaptacja terenów poprzemysłowych wydobywa wartość dziedzictwa industrialnego związanego z pracą pokoleń.

Lublana

Wskazywana jako "pieszy raj".

Wprowadzenie stref pieszych jest kluczowe dla rewitalizacji.

Pontevedra

Miasto wolne od aut, kierujące się zasadą: "Kupno samochodu nie oznacza kupna przestrzeni publicznej".

Radykalne uwolnienie przestrzeni miejskiej od dominacji samochodu jest możliwe i efektywne.

Łódź

Projekt "Fuzja" (nagrodzony na MIPIM 2025).

Inwestowanie w adaptację tam, gdzie zachowało się namacalne dziedzictwo industrialne, przynosi wartość.

13

Wyzwanie handlu i bliskości

  • Konkurencja: Lokalny handel, po dekadach walki z podmiejskimi centrami handlowymi, został "dobity" przez handel internetowy, który bezlitośnie wykorzystuje przewagę i narzędzia kontroli (niesprawiedliwa konkurencja).
  • Pustostany: Ewolucja handlu prowadzi do wzrostu liczby pustostanów. Pytanie strategiczne brzmi: jak je zagospodarować i zintegrować z miastem? (Handel nowego typu, kultura, usługi społeczne).
Carlos Moreno o chrono-urbanizmie, chronotopii i topofilii

Przestrzenie publiczne – inkluzywność i jakość życia

Sesja poświęcona działaniom mającym na celu zmianę przestrzeni publicznej, zazielenienie i usługi, które zwiększą atrakcyjność oraz poprawią jakość życia w centrach miast.

Strategie rewitalizacji demograficznej i społecznej

Matija Kovac (Burmistrz)
Celje (Słowenia)

Wyludnianie się mniejszego miasta: potrzeba zatrzymania młodych mieszkańców i związania ich z życiem centrum miasta.

Programy Mieszkaniowe w Centrum: Uruchomienie dwóch programów dla młodych (niewielkie mieszkania) i dla młodych rodzin (większe mieszkania) w lokalizacjach śródmiejskich, by ożywić centrum.

Animacja i Bliskość: Przekształcenie wielu ulic w strefy piesze. Dotacje na remonty elewacji prywatnych budynków. Całoroczny program "rodzinnych wtorków" (animacja kulturalna), gwarantujący, że "na mieście zawsze się coś dzieje".

"Otwarty sklep dla wszystkich": Udostępnianie lokali komunalnych na dowolny projekt (kulturalny, edukacyjny) lub na testowanie działalności komercyjnej przez kilka dni.

Francisco Javier Ayala Ortega (Burmistrz)
Fuenlabrada
(Metropolia Madrytu Hiszpania) 

Dawne przedmieście, obecnie satelita Madrytu (wzrost z 7k do 200k mieszkańców), historyczne centrum zanikło, gdyż  inwestowano głównie w rozwój osiedli na obrzeżach.

Wsparcie UE: Zdobycie €5 000 000 dotacji UE na rewitalizację zanikającego historycznego centrum.

"Domy starych dla młodych" (projekt europejski): Remont starej szkoły i adaptacja na komfortowy obiekt zamieszkania zbiorowego dla seniorów. Starsi mieszkańcy otrzymali w nim lokale, oddając za przystępną cenę swoje mieszkania w centrum młodym ludziom.

18

Przestrzeń publiczna wolna od konsumpcji i pośpiechu

Birgit Mooser Niefanger (Burmistrz)

Freising (Niemcy)

Wyraźna potrzeba mieszkańców na korzystanie z centrum bez poczucia obowiązku konsumpcji (picie kawy w kawiarni na rynku, by "mieć prawo" do przestrzeni).

Stworzenie na starym rynku miejsca służącego aktywności lub relaksowi BEZ PRZYMUSU KONSUMPCJI.

Odsłonięcie strumienia: Odbudowa wspólnej, niekomercyjnej przestrzeni z siedziskami na brzegu odsłoniętego strumienia (skanalizowanego w XIX wieku).

Testowanie rozwiązań 1:1: Przeprowadzenie warsztatów, w których wspólnie wybrano rozwiązania tymczasowe (zieleń, mała architektura, nawierzchnie, rowery cargo) do testowania przed wdrożeniem rozwiązań stałych.

Mohamed Gnabaly (Burmistrz)

L'lle-Saint-Denis (Francja)

Problem pośpiechu i komercjalizacji czasu i przestrzeni (przykład restauracji: klientów ponaglano, bo "inni czekali").

Wniosek: Komercjalizacja czasu wolnego i przestrzeni publicznej obniża jakość życia i uniemożliwia cieszenie się relacjami. Miasta powinny aktywnie przeciwdziałać temu trendowi.

Wnioski strategiczne

  • Inkluzywność i Młodzi: Klucz do ożywienia centrów to aktywna polityka mieszkaniowa (Celje, Fuenlabrada) lokująca młode osoby i rodziny w śródmieściu, często poprzez innowacyjne międzypokoleniowe wymiany lokali z wykorzystaniem zasobów komunalnych.
  • Wartość niekomercyjna: Procesy partycypacyjne (Freising) potwierdzają ogromną potrzebę "neutralnych" przestrzeni publicznych – dostępnych do relaksu i spotkań bez wymogu zakupu.
  • Planowanie i Tempo: Wyzwania współczesności to przede wszystkim walka z "tyranią pośpiechu" i komercjalizacją, co wymaga świadomej polityki urbanistycznej i zarządzania czasem miejskim.

Od badań do eksperymentów – Centra Miast Przyszłości

Przykłady Dobrych Praktyk (wybór prezentacji 5-minutowych)

Ivan Radic (Burmistrz Osijek, Chorwacja) Transformacja Przestrzenna i Placemaking

Renowacja i wzmocnienie atrakcyjności centrum. Budowa kładki dla pieszych oraz stworzenie najdłuższych w Europie nadrzecznych ciągów pieszych.

Florent Montillot (Zastępca burmistrza Orleanu, Francja)

Dziedzictwo napędzające zmiany

Festiwal Loary (Festival de Loire) to europejskie wydarzenie oparte na dziedzictwie rzeki przyciągające setki tysięcy turystów. Duże wydarzenia cykliczne, oparte na silnej tożsamości miejsca (marketing terytorialny), są potężnym narzędziem trwałego ożywiania centrum.

Camille Viros (Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju miast, OECD) Transformacja Cyfrowa i Ekologiczna Transformacja Cyfrowa (smart logistics, zarządzanie parkingiem jak SPRO) musi wspierać Ekologiczną (dekarbonizacja dostaw, zazielenianie). Integracja tych procesów jest warunkiem przetrwania centrów jako ośrodków handlu.
Cecile Walter (Dyrektor działu międzynarodowego, EURELIA) Panorama Handlu i Dystrybucji Podkreślenie fundamentalnego znaczenia badań i analizy trendów rynkowych w kontekście projektowania interwencji miejskich. Badania stanowią pomost między teorią (np. Carlos Moreno) a praktyką.

Kultura i dziedzictwo – duch centrów miast

Kontekst: Sesja poświęcona roli kultury i dziedzictwa jako nośników tożsamości, atrakcyjności i dynamiki miast. Przedstawienie inicjatyw, w których programowanie kulturalne zwiększa atrakcyjność regionów.

Kultura jako element tożsamości i spójności

Anne-Gaelle Leydier (Radna ds. kultury i dziedzictwa),
Metropolia Wielkiego Paryża (Francja)

Dzielenie się problemami i rozwiązaniami daje poczucie bezpieczeństwa.

Centrum należy do wszystkich i musi wszystkich równo reprezentować. Wskazuje to na kluczową rolę centrum jako neutralnej i inkluzywnej przestrzeni wspólnej dla całej metropolii.

Nadjoua Belhadef (Zastępca burmistrza),
Dijon (Francja)

Postanowienie o zbudowaniu marki miasta wokół gastronomii i tradycji.

Przywrócenie i rozwój tradycyjnego święta wina Les fêtes de la vigne de Dijon. Gastronomia jest punktem wyjścia dla wydarzeń kulturalnych. Atrakcje są umieszczane co krok, zachęcając do poruszania się pieszo i ożywiając centrum w nowy sposób.

Giorgia Macrelli (Radna ds. projektów europejskich),
Cesena (Włochy)

Interwencje w rodzaju galerii plenerowej napędzają interes nie tylko w dzielnicach handlowych.

Sztuka w przestrzeni publicznej najlepiej napędza interes. Zasada: Wydarzenie powinno być bezpłatne i masowe, co generuje duży ruch pieszy. Ludzie zostają w centrum do późna, korzystają z lokalnej gastronomii i handlu, a wielu wraca, by ponownie obejrzeć wystawę lub spektakl. 

19

Dziedzictwo i tożsamość: innowacje i tradycja

Marje Toemae (Dyrektor ds. kultury),
Tallinn (Estonia)

 

Słynne Stare Miasto (UNESCO) otoczone przez nowo powstające "nowe centra" i ośrodki aktywności kreatywnej.

Adaptacja poprzemysłowa: Rozwój działalności kreatywno-kulturalnej na dawnych terenach fabrycznych (np. Rotermanni kvartal, Krulli), które są z czasem adaptowane na mieszkania, sklepy i usługi.

 

Kultura docierająca do każdego: Tallinn jako Miasto Muzyki UNESCO. Program koncertów szkolnych odbywających się we wszystkich dzielnicach. Szkoły i artyści aplikują o udział.

 

Warunek: Podejście edukacyjne – każdy koncert musi zawierać prezentację o artyście, instrumencie lub kompozycji.

Tradycja niepodległościowa i tożsamość narodowa.

Estoński Festiwal Pieśni i Tańca: Wielkie, masowe koncerty muzyki tradycyjnej, na których setki tysięcy Estończyków jednoczy się w muzyce. Festiwal jest kluczowym elementem wspólnotowym i częścią tożsamości narodowej sięgającej XIX wieku. 


Podsumowanie sesji plenarnej

Tożsamość i Marketing: Kultura i dziedzictwo (w tym dziedzictwo niematerialne, jak tradycje kulinarne czy muzyczne) są najsilniejszymi narzędziami marketingu terytorialnego.

Inkubatory Kreatywności: Dawne tereny poprzemysłowe stanowią idealne i naturalne lokalizacje dla nowych centrów kulturalno-kreatywnych, zanim zostaną zrewitalizowane na funkcje mieszkaniowe i komercyjne.

20

 

Bezpłatność jako Inwestycja: Masowe, bezpłatne wydarzenia w przestrzeni publicznej są bezpośrednią inwestycją, która generuje zwiększony ruch pieszy i zysk dla lokalnej gastronomii i handlu (efekt "przyciągania").

Wspólnotowość: Programy kulturalne powinny aktywnie budować poczucie wspólnoty i edukować.


IMG_20251107_093042
IMG_20251107_093100
IMG_20251107_093111

Wizyta studyjna: implementacja strategii rewitalizacyjnych

Praktyczną ilustracją tez omawianych na konferencji były wizyty studyjne. Niestety można było skorzystać tylko z jednej wizyty ograniczonej do jednej lokalizacji. Poniżej skrócona analiza rewitalizacji Charenton-le-Pont zrealizowana w ramach programu Centres-Villes Vivants.

IMG_20251107_100943
IMG_20251107_104048

Kompleksowa Strategia Interwencji

Rewitalizacja historycznego centrum miasta Charenton-le-Pont, dawnego portu u styku Sekwany i Marny, w połowie XX wieku oddzielonego od rzeki i Paryża przez infrastrukturę drogową i kolejową, opierała się na działaniach w kilku wymiarach:

  • Zarządzanie nieruchomościami i handlem: Gmina określiła parametry ulicy handlowej, wytypowała lokalizacje działań i stworzyła markę handlową "Boutiques Locales" (sklepy miejscowe). Kluczowe było wspieranie branż typowych (dla miasta, regionu), specjalistycznych i artystycznych i eliminacja funkcji "niepożądanych", nie mających potencjału ożywienia ulic (np. salon masażu) poprzez wymawianie obowiązujących umów. Miasto pośredniczyło także w zawieraniu umów najmu między podmiotami prywatnymi. Tak było w przypadku lokalnej tradycyjnej piekarni "Maison Chopin", która szukała dla siebie większego lokalu na terenie centrum. Ten zakład przygotował poczęstunek dla gości wizyty studyjnej.
  • Dynamiczne partnerstwo: Zastosowano innowacyjne mechanizmy finansowe, takie jak dynamiczny czynsz w księgarni "La vie immédiate", gdzie subwencja maleje wraz ze wzrostem zysku. W ten sposób wsparcie publiczne służy inkubacji, a nie stałemu dotowaniu. Podobnie uregulowano koszty zabiegów medycznych w prywatnej klinice, która zajęła pomieszczenia dawnej szkoły, dla której miasto szukało najemcy w ramach specjalnego konkursu ofert. 
  • Przestrzeń piesza: Główne ulice poddano interwencjom placemakingowym: na Rue de Paris zwężono jezdnię i wprowadzono dekoracje nawiązujące do "ludzkiej skali" małego miasteczka. Na Avenue Jean Jaurès wprowadzono malunki artystyczne na jezdniach, uspokajające ruch i tworzące nieformalne place spotkań w okresach wyłączenia ruchu samochodowego. Jeden z przedsiębiorców, właściciel sklepu z zabawkami "Les doigts dans le nez" sam zaproponował stworzenie bezpiecznego i atrakcyjnego parkingu rowerowego dla dzieci.
IMG_20251107_112023
IMG_20251107_110541
IMG_20251107_114407
IMG_20251107_115212

Funkcje Społeczne i Wielofunkcyjność

Wizyty w lokalach pokazały, że współczesny handel lokalny ewoluuje w kierunku usługi socjalnej i wspólnotowej:

  • Kawiarnia "Mon Biscuit" jest postrzegana jako usługa socjalna. Właścicielka deklaruje, że kawiarnia to nie jest sprzedaż produktów. W centrum miasta właściwie nie ma kawiarni, co jest zupełnie niefrancuskie. Ta funkcjonuje. Przez cały dzień jest pełna. Usługa socjalna manifestuje się też przez social media. W dzisiejszych czasach trzeba dbać o klienta nawet jak już wyjdzie, żeby jeszcze wrócił.
  • Księgarnia "La vie immédiate" zajęła dawny lokal pomocy społecznej, oferując w zamian własny program społeczny.

    Dział nowości i polecanych lektur jest wyposażony w indywidualnie przygotowane opisy książek. Dzięki temu każdy może skorzystać z porady właściciela i wybrać coś dla siebie. Odbywają się dyskusje, wieczory poezji i czytanie dla dzieci. Sklep odwiedzają literaci, aktorzy i amatorzy – pasjonaci, którzy angażują się w życie lokalu.

IMG_20251107_113019
IMG_20251107_112916
  • Bio-sklep "Mémé Greeny" jest jednocześnie bufetem oferującym posiłki przygotowywane z produktów o krótkiej przydatności do spożycia w formule zero-waste oraz prowadzi rodzinny kącik artystyczny, gdzie można rozwijać wspólne zainteresowania pod okiem doświadczonych twórców lub zaprezentować coś swojego. Sklep sprzedaje lokalne, w tym tradycyjne produkty żywnościowe, dbając przy tym o możliwie krótkie łańcuchy dostaw.

IMG_20251107_120500
IMG_20251107_120241
  • Zwieńczeniem tej idei jest zadaszone targowisko z centralnym wspólnym food-courtem. To miejsce, gdzie produkty zakupione na stoiskach można wspólnie skonsumować – celowo kreowane jako przestrzeń wspólnotowości (convivialité) i główny powód, dla którego mieszkańcy odwiedzają centrum. Podobny cel przyświeca dorocznym jarmarkom świątecznym, na których wystawiają się przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy.
IMG_20251107_111812
IMG_20251107_105851
IMG_20251107_093902
Zrzut ekranu 2025-11-18 085240
CHARENTON - prezentacja projektu (2.14 MB, pdf)

Paryż jako laboratorium urbanistyczne

Przyszłość centrów miast europejskich opiera się na strategii, która integruje zarządzanie nieruchomościami niskoemisyjną logistykę oraz inwestycje w kulturę i jakość przestrzeni publicznej. Kluczowym wskaźnikiem sukcesu nie jest już PKB, lecz powrót do idei wspólnoty i odzyskanie czasu mieszkańców, co zamyka się w koncepcji aktywnie i celowo tworzonej bliskości. Polityka mer Paryża Anne Hidalgo jest silnie inspirowana ideą miasta 15-minutowego Carlosa Moreno. Interwencje, które niektórym wydają się wciąż zbyt radykalne autentycznie pozwoliły miastu odzyskać nie tylko przestrzeń, ale i czas trwoniony na dojazdach. 

IMG_20251106_082830
IMG_20251106_085556
IMG_20251106_090946

Większość tematów, uwag, propozycji rozwiązań, które padały w prezentacjach i dyskusjach w ramach konferencji znalazły już swoje zastosowanie w Paryżu i są mocno widoczne w krajobrazie miejskim. Post-COVID-owy Paryż to zupełnie inne miasto od tego, które pamięta ktoś, kto odwiedził je powiedzmy dekadę temu. Idea miasta 15-minutowego w zakresie komunikacji oraz flagowy projekt Hidalgo, czyli de-koncentracja władzy w zakresie politycznym właściwie zostały już wdrożone. Jak sie okazuje, nie trzeba debatować nad tym latami. Kosztowną inwestycyjnie i utrzymaniowo strategię mobilnościową, której stolica Francji zawdzięczała wieczne korki, problemy z parkowaniem i hałas z dróg szybkiego ruchu prowadzonych brzegiem Sekwany odwrócono o 180 stopni niemal z dnia na dzień. Nie obyło się oczywiście bez protestów, które włączyły się w szerszy nurt oporu wobec europejskiej polityki klimatycznej, jednak wydaje się, że po kilku latach od wprowadzenia w życie hasła Réinventer Paris, czyli odkrycia, a właściwie wymyślenia miasta na nowo, patrząc na paryskie ulice trudno dyskutować z trafnością podjętych decyzji.

Najważniejszą lekcją, jaką możemy wyciągnąć z kryzysu związanego z koronawirusem, jest to, że nie możemy odkładać na bok celów transformacji ekologicznej. Są one ze sobą ściśle powiązane i pozwolą nam uzyskać jeszcze większą odporność na kryzys.

Jak się okazuje najlepszym sposobem na zatłoczone i śmierdzące spalinami ulice jest kolejno, w zależności od lokalizacji: uspokojenie ruchu, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego, zwężenie by pomieścić pasy komunikacji miejskiej i rowerzystów oraz szersze chodniki, wreszcie zupełne zamknięcie dla indywidualnego ruchu samochodowego. Najprostszym, a zarazem najskuteczniejszym sposobem eliminacji problemu parkowania jest natomiast zupełna eliminacja parkingów. Przy znacznej części głównych ulic szeroko pojętego śródmieścia nie ma już w ogóle miejsc postojowych, wyjąwszy specjalne zatoki dla dostaw i taksówek i przystanki autobusowe. Boczne ulice niemal bez wyjątku są strefami zamieszkania z miejscami postojowymi zarezerwowanymi wyłącznie dla samochodów mieszkańców oraz dla jednośladów. Parkingi rowerowe zajmują niekiedy całe pasy ruchu, bądź są stosowane jako zabezpieczenie przed ścinaniem zwężeń przed skrzyżowaniami.

IMG_20251107_144839
IMG_20251107_144939
IMG_20251107_132439

Tymczasem paryżanie pedałują. Przemieszczają siebie, dzieci, towary, pocztę. Nie jest to jeszcze poziom Niderlandów, ale jeżeli ktoś przegapił zmiany ostatnich lat, czeka go potężny szok. W szczycie komunikacyjnym rowerzyści stanowią widoczną i wyraźną większość przemieszczających się po ulicach. Korzystają oczywiście z infrastruktury stworzonej początkowo w ramach testu z użyciem farby, gdy w 2020 wprowadzono słynne już 50 km pandemicznych dróg rowerowych. Od tego czasu ich długość potroiła się i do końca przyszłego roku zbliży się do 180 km. Włączając w to ulice o uspokojonym ruchu i setki tysięcy zaplanowanych parkingów dla jednośladów stworzy to sieć komunikacyjną porównywalną z miastami holenderskimi.

Z drugiej strony miasto się zazielenia. W ramach Réinventer Paris nie tylko sadzi się drzewa i odbrukowuje nagrzewające się kamienne place. To także szerokie zmiany planistyczne w ramach paryskiego planu bio-klimatycznego i różnorodne działania o charakterze gospodarczym i społecznym, w ramach inicjatyw rolniczych i ogrodniczych opartych na zasadach gospodarki o obiegu zamkniętym tworzone we współpracy z przedsiębiorcami, naukowcami i NGOs. Ważną rolę maja odegrać w tym planie szkoły, które tworzą sieć zielonych oaz dla najbliższego sąsiedztwa. Tereny szkół są otwarte przez cały tydzień, dając miejsce do odpoczynku i zabawy. Prowadzą do nich bezpieczne dla dzieci, wyłączone z ruchu, słynne już paryskie ulice szkolne, których wprowadzenie przy okazji wyeliminowało jedną z ważniejszych przyczyn porannych korków i konfliktów drogowych, czyli podwożenie uczniów przez rodziców pod same drzwi.

Myślenie o zmianach planistycznych pociąga za sobą także zmiany funkcjonalne. Miasto współpracuje z sektorem nieruchomości w celu przekształcenia 350 000 m2 powierzchni biurowej w mieszkania. Jednocześnie, od początku urzędowania Anny Hidalgo, w ramach rozmaitych programów podniesiono udział mieszkalnictwa społecznego z 10% do 23%. Oznacza to dostęp do przystępnych cenowo mieszkań dla 600 000 ludzi, których odtąd nareszcie stać na życie w Paryżu.

Jeśli Paryż byłby miastem wyłącznie dla najbogatszych, którzy mogą sobie pozwolić na prywatne usługi i prywatne mieszkania, to na czym polegałaby jego atrakcyjność?

IMG_20251105_173428
IMG_20251108_104252
IMG_20251108_113103

Można powiedzieć, że swoistą manifestacją nowego podejścia jest trzecie już wcielenie paryskich Hal Centralnych – jednego z najczęściej odwiedzanych domów handlowych post-COVID-owej Francji. Wyburzone w 2011 klasyczne centrum handlowe, ikoniczne dla estetyki europejskiego postmodernizmu zastąpił obiekt, który właściwie nie ma fasady, Organiczne, krzywolinijne pawilony boczne podpierają falujący baldachim niejako rozpuszczający się z jednej strony w zieleni parkowej, a z drugiej w gęstej tkance miejskiej.

Wnętrze jest właściwie zadaszonym placem miejskim otwierającym się perspektywicznie na siatkę ulic śródmiejskiej zabudowy. Plac jest otwarty, nie ma ścian, bramek, ochrony. Jest przestrzenią zewnętrzną, co dodatkowo podkreślają ażurowe łupiny baldachimu. Wchodzący do niego nie odczuwa przymusu zakupu. Może przejść całą strukturę nie zaglądając do sklepów, wyjść na ulicę, zejść do metra, a jeśli zechce, biegać, tańczyć, lub po prostu stanąć na rozległym placu i np. przeczekać niepogodę. W zasięgu wzroku nie ma samochodów, parkingu, rampy dla dostaw.

IMG_20251107_171803
IMG_20251107_172545

To prywatny obiekt oferujący miastu przestrzeń publiczną, kontrastujący z polskimi rozwiązaniami, w których to wielkopowierzchniowy dom handlowy tylko udaje część miasta, w rzeczywistości na nim pasożytując. Zawłaszcza, grodzi, zamyka na noc, komercjalizuje wspólną przestrzeń, obciążając przyległe ulice zwiększonym ruchem i presją związaną z parkowaniem, bezlitośnie konkuruje z tradycyjnymi sklepami. Na ogół dominuje przy tym skalą, formą i komunikatami reklamowymi. Pomijając dekoracje w witrynach, Nowe Forum des Halles całkowicie pozbawione jest reklam zewnętrznych. Nic nie konkuruje z architekturą, której przekaz jest o wiele bardziej uniwersalny niż komunikat o tym, że w tym budynku prowadzony jest handel. To zaproszenie do otwartego wnętrza, z którego możesz bezpiecznie wyjść, kiedy zechcesz. To zaproszenie do niezobowiązującego spotkania, które możesz zakończyć nie podejmując żadnej decyzji. Możesz udawać, że idziesz tylko do parku. Albo nawet nie udawać.  

Zrzut ekranu 2025-11-18 091032
Forum des Halles - fotografia ze strony inwestora

tekst i ilustracje Wojciech Chmielewski