Odbywające się w Polsce w 1990 roku wybory samorządowe były pierwszymi demokratycznymi wyborami. W pierwszej kadencji w samorządzie znalazło się zaledwie 10,9% kobiet, dokładnie 5652 na 51989 radnych wszystkich szczebli1. Tylko 6,4% kobiet zajmowało kierownicze stanowiska – wójta, burmistrza, prezydenta, przewodniczącego rady. Od czasu transformacji ustrojowej udział kobiet w każdych kolejnych wyborach stopniowo się zwiększał, a w wyborach z 2014 roku, gdy obowiązywała trzydziestopięcioprocentowa kwota płci wśród kandydatów i kandydatek na listach wyborczych, kobiety uzyskały 27% w organach uchwałodawczych, tj. Sejmikach Wojewódzkich, Radach Powiatu i Radach Gmin.
Wzrost udziału kobiet we władzach uchwałodawczych wiąże się z tym, że polityka samorządowa w dużej mierze dotyczy edukacji, służby zdrowia — obszarów silnie sfeminizowanych. Kobiety są zazwyczaj wykształcone w tych kierunkach, a jako osoby w większości „zarządzające” gospodarstwami domowymi i wychowaniem dzieci mają dużą wiedzę na temat funkcjonowania tych obszarów. Ponadto aktywność polityczna kobiet na szczeblu lokalnym jest społecznie akceptowalna, jawi się bowiem jako łatwiejsza do pogodzenia z rolą społeczną2.
Najmniej kandydatek jest do organów wykonawczych gmin, czyli na wójcinie, burmistrzynie i prezydentki miast. Spośród osób kandydujących na te istotne stanowiska we wszystkich polskich gminach w 2014 roku tylko 16% stanowiły kobiety. W 2010 roku kandydatek było jedynie 14%, a w 2006 – 12%. W efekcie wójtami, burmistrzami i prezydentami miast w przeważającej większości są mężczyźni (rys.1).
Rysunek 1 Kobiety i mężczyźni wśród organów wykonawczych w wyborach samorządowych w 2014 roku
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Państwowej Komisji Wyborczej
Na tle państw europejskich Polska plasuje się nieco poniżej średniej (UE – 36%, Polska – 27%). Jednakże prawie we wszystkich państwach, z wyjątkiem Irlandii i Islandii, występuje znacząca różnica pomiędzy liczbą kobiet we władzy uchwałodawczej a ich liczbą we władzy wykonawczej (rys.2).
Rysunek 2 Kobiety w samorządach według typu władzy w % w 2015
Źródło: opracowanie własne na podstawie ESS 2016, Local level politics.
Największy wzrost udziału kobiet we władzy lokalnej po 1989 roku widoczny jest w samorządzie wiejskim (tab. 1).
Tabela 1. Udział kobiet wśród ogółu sołtysów w sołectwach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w wybranych latach
Rok |
Udział kobiet wśród ogółu sołtysów (gminy wiejskie i miejsko-wiejskie) |
||
Liczba sołtysów ogółem |
Liczba sołtysek ogółem |
Udział kobiet wśród sołtysów w % |
|
1958 |
40 589 |
317 |
0,8 |
1967 |
39 822 |
1 099 |
2,6 |
2009 |
40 254 |
12 144 |
30,2 |
2010 |
40 268 |
12 359 |
30,7 |
2011 |
40 389 |
14 009 |
34,7 |
2014 |
40382 |
14322 |
35,5 |
Źródło: GUS
Wprawdzie w świetle regulacji obowiązujących od 1990 roku pozbawione osobowości prawnej sołectwa są silnie uzależnione od władz gmin, ale dobrze wpisuje się w nie aktywnoś
społeczna kobiet na terenach wiejskich. Ważny mechanizm wspierania gospodarki finansowej sołectw stanowi fundusz sołecki3, z którego w 2015 roku korzystało już 64,3% gmin z sołectwami4. Fundusz w znacznym stopniu wzmocnił skuteczność działań osób pełniących funkcję sołtysa i integrację środowiska.
Bogate doświadczenie kobiet w działalności w ramach organizacji i stowarzyszeń (koła gospodyń wiejskich, kółka parafialne, nieformalna działalność na rzecz szkół, świetlic itp.) stanowi kuźnię budowania sołeckiej wspólnoty. Badania Ilony Matysiak5 wskazały, że zasadniczo nie ma różnic między kobietami i mężczyznami w pojmowaniu roli sołtysa, jednakże sołtyski są bardziej wrażliwe na kwestie podnoszenia jakości lokalnej przestrzeni publicznej (sadzenie kwiatów, tworzenie klombów). Ponadto kobiety częściej były inicjatorkami działań integracyjnych (festyny) w swoich sołectwach, podczas gdy sołtysi nieco częściej określali siebie jako „wykonawców” czy „koordynatorów” przedsięwzięć zaproponowanych przez innych działaczy lokalnych.
Autor: Barbara Kijewska
Doktor nauk politycznych, Uniwersytet Gdański
1 Statystyka Wyborów do Rad Gmin, Wrocław 1990, http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=148644&from=publication
2 J. Pieśniewska, Środowisko lokalne i ponadlokalne jako kontekst wyników wyborczych
kobiet w wyborach samorządowych 1998 i 2002 roku, [w:] Płeć, Władza, wybory, red. R. Siemieńska, Scholar Warszawa 2005, s. 122; Unia Międzyparlamentarna, 2000
3 środki wyodrębnione z budżetu gminy, zagwarantowane na realizację przedsięwzięć służących poprawie życia mieszkańców. Podstawą prawną jego funkcjonowania jest Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301), która weszła w życie 20 marca 2014 r. zastępując Ustawę o funduszu sołeckim z 20 lutego 2009 roku, która weszła w życie 1 kwietnia 2009 roku. (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 420, z późn. zm.). Więcej: www.funduszesoleckie.eu
4 Dane z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, https://administracja.mac.gov.pl/adm/fundusz-solecki/statystyka/8001,TABELA-dane-z-maja-2014-r-przekazane-przez-Krajowa-Rade-Regionalnych-Izb-Obrachu.html
5 I. Matysiak, „Starzy” aktorzy w „nowych” rolach? Sołtysi i sołtyski we współczesnych społecznościach wiejskich w Polsce, [w:] H. Podedworna, A. Pilichowski, W. knieć, Nowi sprawcy zmian społecznych na wsi. SGGW Warszawa, 2015, s. 160.Więcej na ten temat w: I. Matysiak, Kobiety rządzą polską wsią? Władza lokalna i płeć, Wieś i Rolnictwo, NR 1.2 (166.2) 2015;