- W Gdańsku trwa rewolucja przywracania praw pieszym. Wyłączamy różne ulice w mieście, w taki sposób, aby ułatwić pieszym poruszanie się. Żyjemy w czasach dominacji samochodu, ale nie możemy zapominać o pieszym - wyjaśniał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz w sobotę, 7 kwietnia, podczas specjalnej konferencji prasowej dotyczącej budowy przejścia naziemnego w centrum miasta. - Dzisiejsza decyzja dotyczy przejścia między Bramą Wyżyną a Forum Gdańsk. Mieszkańcy będą mieli do wyboru: albo tunel albo przejście na poziomie ulicy. To jest pewien eksperyment, ale poprzedzony badaniami.
We wrześniu ubiegłego roku zostały przedstawione cztery propozycje stworzenia przejścia, w tym jedna rekomendowana i w oparciu o ten wariant przeprowadzone zostały wnikliwe analizy dotyczące wpływu wyznaczenia przejścia dla pieszych w rejonie Bramy Wyżynnej na ruch drogowy w rejonie Śródmieścia. Analizie poddano zarówno prognozowane warunki ruchu dla pojazdów, w tym tramwajów oraz pieszych, ale również inne czynniki mające istotne znaczenia takie jak: geometria układu drogowego, pochylenie jezdni, a nawet czynniki atmosferyczne.
GZDiZ |
- Powstanie tego przejścia jest elementem szerszego procesu, zarówno jeśli chodzi o ulice Główne Miasta, jak i wokół. W tym roku będą realizowane i projektowane przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim. Zmiany również zachodzą na Wałach Jagiellońskich i Hucisku, gdzie kilka lat temu również powstało przejście dla pieszych - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej - Przy wytyczaniu tego przejścia kluczowym wyzwaniem było utrzymanie komunikacji miejskiej w takim standardzie, jaki funkcjonuje obecnie, czyli aby dwa składy tramwajów zatrzymywały się na przystanku.
Za materiał wyjściowy do szczegółowej analizy posłużyła koncepcja lokalizacji nowego przejścia oraz dane dotyczące natężeń ruchu drogowego w Śródmieściu, zebrane z detektorów ruchu funkcjonujących w ramach systemu TRISTAR oraz prognoz ruchu przygotowywanych w związku z otwarciem Forum Gdańsk. Wnikliwej analizie poddano także założenia dotyczące sterowania ruchem, wdrażane w ramach przebudowywanego układu Śródmieścia.
ZOBACZ FILM
- Nie wykluczam, że powstanie przejścia może w pewien sposób wpłynąć na ruch samochodowy - mówi Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Nasze analizy wykazały jednak, że ten wpływ będzie minimalny. Przyjmujemy w tej koncepcji takie rozwiązania, które starają się znaleźć kompromis pomiędzy płynnością ruchu kołowego, także komunikacji zbiorowej a ruchem pieszym. Dlatego założyliśmy między innymi dwuetapowe przejście dla pieszych. W jednym cyklu światło czerwone dla pojazdów trwać będzie ok. 23 sekund, zielone 115-117 sekund. Analizy wykazały również, że musi zostać zachowana koordynacja pomiędzy nową sygnalizacją, a sygnalizacją na Węźle Hucisko.
Inwestycja będzie kosztować około 1 mln zł (koszt projektu szacowany jest na ok. 100 tys. zł, zaś prac inwestycyjnych 800-900 tys. zł). Prace budowlane rozpoczną się w pierwszym kwartale 2019 roku i potrwają ok. 4 miesięcy. Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu przyszłego roku nowe przejście zostanie oddane do użytku pieszym.