• Start
  • Wiadomości
  • Suwnice Baltic Hub pracowały przy oceaniku. Kluczowy czas w rozwoju portu kontenerowego

Suwnice Baltic Hub pracowały przy oceaniku. Kluczowy czas w rozwoju portu kontenerowego

To kolejny kamień milowy na budowanym w Baltic Hub nowym nabrzeżu T3. Terminal, póki co jeszcze testowo, obsługiwał po raz pierwszy oceaniczny statek kontenerowy. Olbrzymią jednostką MSC Stacey o długości 366 metrów zajmowało się siedem gigantycznych suwnic, które przypłynęły do gdańskiego portu z Chin w dwóch turach: w październiku ub. roku i ponad dwa tygodnie temu. 
01.04.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy ogromny kontenerowiec o nazwie MSC STACEY, który cumuje w porcie przy nabrzeżu załadunkowym. Statek należy do firmy MSC (Mediterranean Shipping Company) – jednej z największych na świecie firm zajmujących się transportem morskim kontenerów. W tle widoczne są potężne suwnice portowe (dźwigi typu STS – ship-to-shore), które służą do załadunku i rozładunku kontenerów z pokładu statku. Suwnice są pomalowane w charakterystyczne kolory – niebieskie konstrukcje z czerwono-białymi ramionami.
To rzadkość w Baltic Hub, aby był obsługiwany statek, który pływa po morzach i oceanach zaledwie od miesiąca
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

MSC Stacey czyli kolos na wodzie

Jak tłumaczy Magdalena Jagła z biura prasowego Baltic Hub, oceanik przypłynął do Gdańska w niedzielę, 30 marca, w ramach dodatkowego zawinięcia, tzw. extra call.

- Obsługując MSC Stacey sprawdzaliśmy możliwości naszych nowych suwnic. To niezwykle ważny moment dla Baltic Hub i całego projektu T3. Pełna operacyjność terminalu planowana jest na koniec 2025 roku - podkreśla Magdalena Jagła

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

MSC Stacey należy do największych statków kontenerowych na świecie. Ma 365 metrów długości 51 m szerokości oraz pojemność 15 000 TEU (TEU - miara kontenerów 20-stopowych). 

To zdjęcie przedstawia imponujący kontenerowiec MSC STACEY sfotografowany z plaży, na tle terminala kontenerowego. W kadrze, na pierwszym planie, widoczna jest osoba ubrana w kurtkę z kapturem, obserwująca statek z brzegu morza. Scena ukazuje kontrast między ogromem statku a sylwetką człowieka – co świetnie oddaje skalę tej jednostki pływającej. W tle ponownie widzimy wielkie suwnice portowe w niebiesko-czerwonych barwach, służące do obsługi kontenerów. Na pokładzie statku można dostrzec część załadowanych kontenerów, choć znaczna część przestrzeni załadunkowej wciąż wydaje się pusta – co może oznaczać, że proces załadunku lub rozładunku jest w trakcie.
Wielkie statki zawsze budzą zrozumiałą ciekawość u spacerowiczów na plaży w Stogach
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
Ciekawostką jest to, że pływający pod banderą Liberii kolos ma na swoim liczniku dopiero pierwsze mile morskie. MSC Spacey został bowiem zwodowany w lutym tego roku. Po wypłynięciu z Gdańska oceanik dotarł w środę, 2 kwietnia, do portu w Kłajpedzie (Litwa). 

Czytaj także: Płynęły z Chin 95 dni! Olbrzymie suwnice są już w Baltic Hub

Po MSC Stacey w terminalu T3 spodziewane są kolejne wizyty wielkich statków oceanicznych. Będą to jednostki w ramach serwisu między Azją i Europą - Britannia oraz Albatros - które po raz pierwszy będą obsługiwane przez Baltic Hub. 
Na tym zdjęciu widać pełny widok boczny kontenerowca MSC STACEY zacumowanego przy nabrzeżu dużego terminalu kontenerowego. Po lewej stronie kadru znajdują się rzędy suwnic nabrzeżnych (STS), które są niezbędne do przeładunku kontenerów między statkiem a terminalem.
Jedna suwnica STS w Baltic Hub w liczbach: waga - prawie 2000 ton, wysokość - 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem), udźwig - do 65 ton
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
I tak, w najbliższą sobotę, 5 kwietnia, spodziewany jest przy terminalu T3 MSC Rose (364 m długości, serwis Britannia), a 16 kwietnia przy nabrzeżu trzecim Baltic Hub ma zacumować MSC Maura (366 m długości, serwis Albatros). Statki te, podobnie jak MSC Stacey, będą dobrze dla wszystkich widoczne z plaży na Stogach. Ruch jednostek przy T3 można też obserwować na żywo online dzięki kamerze
 
Przypomnijmy, że pierwsze próby przeładunkowe w T3 odbyły się pod koniec lutego 2025 r. Wtedy przy nabrzeżu zacumował CMA CGM Tivoli. To znacznie mniejszy statek od MSC Stacey, bo mający długość jedynie 205 metrów. CMA CGM Tivoli to kontenerowiec typu feeder, pływający po Morzu Bałtyckim. Tego rodzaju jednostka zbiera kontenery z różnych portów i transportuje je do głównego terminala kontenerowego, gdzie są ładowane na większe jednostki.
To zdjęcie z lotu ptaka doskonale ukazuje Terminal Kontenerowy w Porcie Gdańsk (DCT Gdańsk), a przy nabrzeżu widzimy imponujący kontenerowiec MSC STACEY. Ujęcie prezentuje całą skalę operacji portowych: od lądu po linię horyzontu.
Po stosunkowo niewielkim statku CMA CGM Tivoli typu feeder suwnice na T3 mierzą się z dużo poważniejszym wyzwaniem, jakim jest obsługa oceanika MSC Stacey
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
Pierwsze cztery gigantyczne suwnice zostały dostarczone do Baltic Hub w październiku ub. roku. Trzy ostatnie urządzenia tego samego typu dotarły do Gdańska 12 marca.  

Czytaj także: Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025. FOTO i WIDEO

Siedem suwnic nabrzeżowych STS (ang. ship-to-shore), którymi dysponuje już w komplecie Baltic Hub, jest zdolnych do załadunku i rozładunku największych  statków pływających na świecie. 

Wielka inwestycja Baltic Hub

Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Będzie miało długość 717 metrów i głębokość 18 metrów. Powstanie też plac o powierzchni aż 36,5 hektarów.
 
Koszt inwestycji wynosi 470 milionów euro. 
To ujęcie jest wyjątkowo efektowne – przedstawia kontenerowiec MSC STACEY widziany od dziobu, zacumowany przy nabrzeżu terminalu kontenerowego. Na zdjęciu dominuje perspektywa suwnic STS, które niczym długie ramiona rozciągają się nad statkiem, tworząc niemal graficzny, rytmiczny układ. Czerwono-białe belki wysięgników suwnic, połączone z niebieskimi konstrukcjami nośnymi, tworzą spektakularny kontrast i rytm wizualny. Liny cumownicze widoczne na dziobie statku świadczą o jego stabilnym zacumowaniu. To bardzo techniczne, a zarazem estetyczne zdjęcie – świetnie oddaje nowoczesność, skalę i precyzję współczesnej logistyki portowej.
MSC Stacey pływa pod banderą Liberii, państwa położonego w zachodniej Afryce
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
Dzięki nowemu terminalowi, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.
 
Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie. 

Gdańska firma liderem na Bałtyku

Baltic Hub jest największym polskim terminalem kontenerowym i jedynym terminalem głębokowodnym na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.  
To zdjęcie z lotu ptaka doskonale ukazuje Terminal Kontenerowy w Porcie Gdańsk (DCT Gdańsk), a przy nabrzeżu widzimy imponujący kontenerowiec MSC STACEY. Ujęcie prezentuje całą skalę operacji portowych: od lądu po linię horyzontu.
Pełną operacyjność terminal T3 Baltic Hub ma osiągnąć w końcu 2025 roku
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
 
Firma jest własnością trzech podmiotów:
 
  • PSA International (40 proc. udziałów)
  • Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów), PFR w 100 procentach należy do Skarbu Państwa
  • IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)
W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.
 
Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.

 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Uczniowie w technicznym maratonie