
Czytaj także: Kurator sztuki Wojciech Zmorzyński: “Mam oko na Mokwę”
Tytułowa liczba „21” to nawiązanie do błędnie interpretowanych słów amerykańskiego chirurga plastycznego, autora „Psychocybernetyki” dr. Maxwella Maltza, który zaobserwował, że pacjenci przyzwyczajają się do zmian w wyglądzie w wyniku operacji po około trzech tygodniach, a ci po amputacjach przestają odczuwać bóle fantomowe właśnie po okresie mniej więcej dwudziestu jeden dni. Na tej podstawie zaczęto wierzyć, że tyle potrzeba, aby wyzbyć się szkodliwego nawyku, czy też wyrobić i utrwalić sobie nowy.
Sofia Jackiewicz postanowiła sprawdzić to na własnej skórze, przez 21 dni pracując nad jednym obiektem artystycznym. Codzienna praca, regularność, działanie nawet bez inspiracji – wszystko to było częścią jej eksperymentu. Narzucone tempo pracy, nieuchronnie zbliżający się tzw. dedlajn w postaci wystawy i konfrontacja z oceną odwiedzających, reżim pracy, a jednocześnie brak oczekiwań co do efektu, brak planu, poza narzuconą częstotliwością: codziennie, przez następne tytułowe 21 dni, każą zadać sobie pytanie, czy kreatywność i swobodę twórczą da się wcisnąć w ramy czasowe i czy tworzenie może być nawykiem.

O twórczyniach
Sofia Jackiewicz (ur. w 1991 roku w Gdańsku) - absolwentka Wydziału Malarstwa i Wydziału Grafiki ASP w Gdańsku; dyplom z rysunku w pracowni prof. Anny Królikiewicz, aneks z malarstwa w pracowni prof. Piotra Józefowicza i dra hab. Marcina Zawickiego. W 2024 i 2023 roku otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska. Zajmuje się malarstwem i grafiką. Tworzy w technice mieszanej przy użyciu papieru, akrylu, pigmentów, farby w sprayu, klejów i żywic. Jej abstrakcje nawiązują do fragmentów pejzażu lub martwych natur z umieszczonym centralnie bukietem kwiatów (Seria Bukiety z 2024 roku).
Towarzyszyć jej będzie podczas wernisażu Emilia Gołos – ur. 1998 w Warszawie improwizatorka, pianistka, syntezatorzystka, kompozytorka, mieszkająca w Gdańsku. Absolwentka Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii w Niemczech. Tworzy przede wszystkim muzykę improwizowaną, eksperymentalną i elektroniczną, nie tylko w swoich projektach, ale również do performansów tańca współczesnego i sztuk teatralnych. Specjalizuje się we współczesnych technikach pianistycznych w kontekście improwizacji, jest aktywną członkinią polskiej i niemieckiej sceny muzyki improwizowanej. Współtworzy m.in. zespoły Tropical Soldiers in Paradise, Kinga, Travel Adapter, Emilia Gołos Quartet oraz duety z Zuzą Jasińską i Szymonem Wójcikiem.
Nowy cykl w Teatrze Szekspirowskim
Wystawa odbywa się w ramach cyklu wARTo – rozpoczętej w ubiegłym roku inicjatywy GTS, której celem jest nie tylko ukazanie różnorodności współczesnego malarstwa, ale również połączenie sztuk wizualnych z muzyką. Każdemu malarzowi towarzyszyć będzie specjalnie dobrany muzyk, który stworzy kompozycje, czerpiąc inspirację bezpośrednio z dzieł artysty i zaprezentuje je na wernisażu. Muzyka stanie się dźwiękowym komentarzem do malarskich opowieści, przekraczając granice poszczególnych dziedzin i tworząc wyjątkowe doświadczenie dla widza.
Wernisaż wystawy „21” odbędzie się w piątek, 4 kwietnia, o godzinie 19:30. Wstęp wolny. Wystawa będzie czynna do 5 maja. Kuratorką wystawy jest Olga Yatsechko.
Czytaj także: “Gdańsk, nie Danzig”. Wystawa o tym, jak miasto rodziło się z ruin