PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Różowe usta i różowe obiekty. Okolicznościowa iluminacja z okazji Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy

Różowe usta i różowe obiekty. Okolicznościowa iluminacja z okazji Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Co wspólnego mają ze sobą różowa szminka oraz podświetlone w tym kolorze wiadukt w ciągu ul. Kościuszki przy Galerii Bałtyckiej i Fontanna Neptuna? Wszystko to symbole akcji „Pink Lips”, do której tradycyjnie dołącza Gdańsk, wspierając dotknięte chorobą kobiety i zwracając uwagę na konieczność profilaktyki nowotworowej. Oba obiekty podświetlone zostaną w piątek, 26 stycznia.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Rak szyjki macicy to czwarty co do liczby zachorowań nowotwór spośród wszystkich typów tej śmiertelnej choroby. Co roku w Polsce ponad 2000 kobiet słyszy dramatyczną diagnozę „rak szyjki macicy”, a wśród nich 20% stanowią panie, które nie ukończyły jeszcze 45. roku życia.

Dlatego tak ważną rzeczą jest profilaktyka, która zmniejsza czynniki ryzyka zapadnięcia na nowotwór, a także regularne badania. Pozwalają one na wykrycie raka we wczesnym stadium choroby, umożliwiając jego skuteczne leczenie, zanim będzie na to za późno.

Aby przypomnieć paniom, a także panom, którzy wspierają swoje żony, siostry, mamy czy znajome i przyjaciółki o konieczności regularnych wizyt u lekarza i badań w kierunku wykrywania raka szyjki macicy, w styczniu w wielu krajach organizowany jest Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy. W Polsce jego organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland, a symbolem akcji są Różowe Usta – Pink Lips.

W 2024 roku działania stowarzyszenia ukierunkowane są na regularne wykonywanie badań cytologicznych oraz zachęcanie młodych dziewcząt do szczepienia się przeciwko wirusowi HPV, mogącego prowadzić do choroby nowotworowej.

Miasto Gdańsk również przyłącza się do malowania ust na różowo, podświetlając wiadukt w ciągu ul. Kościuszki w sąsiedztwie Galerii Bałtyckiej oraz Fontannę Neptuna. Liczymy, że różowy kolor tych odwiedzanych obiektów skutecznie zwróci uwagę na akcję mieszkańcom Gdańska i zachęci do zadbania o swoje zdrowie!