PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Autobus wodorowy na gdańskich liniach

Autobus wodorowy na gdańskich liniach
Wkrótce w gdańskich barwach! - to hasło towarzyszyć będzie autobusowi wodorowemu NesoBus, który od 2 kwietnia będzie przemierzać ulice naszego miasta. Jego obecność w Gdańsku to zapowiedź tego, co czeka nas już wkrótce.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Jeszcze w tym roku do gdańskiej floty dołączy 10 nowoczesnych autobusów z napędem opartym na zielonym wodorze. Nowe autobusy to pojazdy w pełni zeroemisyjne i całkowicie produkowane w Polsce. Zasilane zielonym wodorem są najbardziej ekologicznymi autobusami dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Pojazdy zasilane będą wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Wkrótce w gdańskich barwach prezentacja autobusu wodorowego, fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl
Wkrótce w gdańskich barwach prezentacja autobusu wodorowego, fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

- Kilka miesięcy temu informowaliśmy o podpisaniu umowy z Grupą Polsat, której przedmiotem jest dostarczenie do Gdańska 10 autobusów napędzanych wodorem – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Wcześniej złożyłam przyrzeczenie, że w naszej flocie nie pojawią się więcej autobusy wysokoemisyjne, dieslowskie. W ostatnich latach rozbudowaliśmy naszą flotę o autobusy elektryczne, dzisiaj nadszedł moment, kiedy dołączają do niej autobusy napędzane wodorem. Pierwsze kursy już po Wielkanocy, we wtorek 2 kwietnia. Zachęcam pasażerów do korzystania z pierwszego z nich i dzielenia się swoimi opiniami. To początek wielkiej zmiany w gdańskiej komunikacji.

Finalna konfiguracja

Obecność autobusu testowego NesoBus na gdańskich liniach to nie tylko zapowiedź tego, co czeka nas już wkrótce. Celem tej obecności jest przede wszystkim finalne dostosowanie konfiguracji zamówionych 10 autobusów do specyficznych uwarunkowań gdańskiego układu komunikacji miejskiej oraz szkolenie kierowców do charakterystyki jazdy autobusami wodorowymi.

- Mamy do czynienia cały czas z nową technologią, która na pewno jest technologią przyszłości, ale wciąż wymaga sprawdzenia – mówił Piotr Borawski, zastępca ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Dlatego od 2 kwietnia przez najbliższe miesiące, aż do końca czerwca, autobus wodorowy będzie funkcjonował jak każdy nasz pojazd liniowy. Po to, by różnego rodzaju ustawienia i wyzwania, które stoją przed tą technologią móc wyeliminować na etapie przygotowania. Przez najbliższe tygodnie nasi kierowcy będą mogli bliżej się z nią zapoznać, czy sprawdzić, jak funkcjonuje na co dzień. Wszystkie ustawienia będziemy mogli dostosować do naszych linii, sprawdzić jaki osiągają przebieg na poszczególnych trasach. Po to, żebyśmy nie byli niczym zaskoczeni kiedy już dojadą do nas właściwe autobusy. Tak, abyśmy mogli je w łatwy sposób wdrożyć do ruchu. We wtorek, 2 kwietnia ten autobus będzie służył naszym pasażerom na linii 130.

Od wtorku, 2 kwietnia autobus wodorowy będzie można spotkać na różnych gdańskich liniach. Pierwszego dnia pojedzie na linii 130, tę linię obsłuży również w dniu wyborów samorządowych, 7 a następnie 12 kwietnia. Przez pierwsze dwa tygodnie autobus będzie obsługiwał poniższe linie:

  • 02.04 – linia 130
  • 03.04 – linia 113
  • 04.04 – linia 108
  • 05.04 – linia 295
  • 06.04 – linia 289
  • 07.04 – linia 130
  • 08.04 – linia 208
  • 09.04 – linia 168
  • 10.04 – linia 289
  • 11.04 – linia 175
  • 12.04 – linia 130
  • 13.04 – linia 184
  • 14.04 – linia 158

Stacja tankowania wodorem

Na terenie miejskim, przy ulicy Jabłoniowej, w okolicy trójmiejskiej obwodnicy, powstaje stacja tankowania wodorem. To pierwsza taka stacja w Gdańsku i Trójmieście. Już niedługo, nie tylko gdańskie autobusy będą tam tankowane, ale również samochody z napędem wodorowym, gdyż stacja będzie ogólnodostępna.  

- Dlaczego autobusy wynajmujemy zamiast kupić? Między innymi dlatego, by zyskać stację tankowania wodorem, którą wybudował przy ulicy Jabłoniowej inwestor, czyli Grupa Polsat. To jest specyficzna technologia. Gdańsk zyskuje więc stację tankowania wodoru oraz 10 autobusów napędzanych wodorem- mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Autobusów, które jedyne, co emitują, to para wodna. Do końca lata te 10 autobusów pojawi się na ulicach naszego miasta.

- Stacja, na której się znajdujemy jest super wydajna. W ramach technologii wodorowej użytkujemy samochód czy autobus, podobnie jak samochód spalinowy – mówił Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat. - Tankowanie samochodu wodorowego trwa tylko około 4 minut i dzięki temu zyskujemy zasięg 650 km. Tankowanie autobusu trwa około 15 minut i mamy zasięg prawie 450 km, czyli autobus jest w ciągłym ruchu, można powiedzieć służy cały czas transportowi i pasażerom. Na tej stacji będziemy w stanie tankować 10 samochodów, albo 3 do 4 autobusów na godzinę.

Energia wodorowa

Autobus do codziennej pracy zużywa około 8 kg wodoru na 100 kilometrów. Tankowanie takiego pojazdu trwa 15 minut. Ogniwo paliwowe, które jest sercem autobusu, by funkcjonować, potrzebuje zarówno czystego wodoru, jak i czystego powietrza. Zielony i całkowicie zeroemisyjny wodór, na którym będą jeździły gdańskie autobusy, produkowany jest w polskiej elektrowni w Koninie.

- Należy podkreślić, że autobusy będą jeździły na zielony wodór. Już w czerwcu uruchamiamy w Koninie największy elektrolizer w Polsce, będzie on w stanie wyprodukować 1000 kg wodoru dziennie i te 1000 kg wodoru sami będziemy transportować do Gdańska – mówił Maciej Stec. – Ta ilość wystarczy na tankowanie do około 40 autobusów.

Stacja wodorowa w Gdańsku będzie funkcjonować pod nazwą Neso, czyli skrótem od stwierdzeń: nie emituje spalin i oczyszcza.

Zeroemisyjność i wysoki zasięg

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Wymagany gwarantowany zasięg autobusu to 330 km na jednym tankowaniu. Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio około 250 km, autobusy wodorowe będzie więc można spotkać na terenie całego miasta.

- Wprawdzie jako samorząd jesteśmy zobligowani do zwiększenia elektromobilności w zakresie komunikacji miejskiej, natomiast ja myślę, że nas tutaj nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że ten kierunek jest właściwy i tak naprawdę jedyny słuszny – mówiła Kamila Błaszczyk, radna Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. - Stąd ten cel, który postawiła pani prezydent, że cały nowy tabor będzie nisko lub zeroemisyjny jest dla nas bardzo ważnym wyzwaniem i będziemy dążyć do jego realizacji. Jeżeli chodzi o autobusy wodorowe, już same liczby mówią o tym, jak ta technologia może być skuteczna w zakresie komunikacji miejskiej. Te autobusy dziennie będą przemierzać mniej więcej 300-330 km i będą to czynić dzięki ładowaniu, które potrwa tylko 15 minut. Także jest to proces bardzo szybki i wydajny, a do tego jeszcze jest to rozwiązanie bardzo ekologiczne.

Niewątpliwym plusem tych pojazdów jest nie tylko wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania, porównywalny do autobusów spalinowych.

Najem z pełną obsługą serwisową

- To rewolucyjny moment, zgodny z gdańskim motto „Nec temere, nec timide”: bez strachu, ale z rozwagą. Po Gdańsku będą jeździły autobusy absolutnie zeroemisyjne – podkreślał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Wchodzimy odważnie w nową technologię, ale też z rozwagą, bo będzie to 10 autobusów, czyli 5% floty. Dodatkowo, co gwarantuje nam umowa, wszystkie ryzyka (niesprawność, brak odstępu do paliwa czy inne) są po stronie naszego partnera.

Najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Mamy do czynienia z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo oraz należyte utrzymanie autobusów, ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie. Wszystkie ryzyka, co gwarantuje nam umowa, są po stronie naszego partnera. Natomiast bez wątpienia jest to technologia, z której warto korzystać i którą warto wprowadzać do komunikacji miejskiej, ponieważ jest ona bardzo przyjazna środowisku i mieszkańcom.

Umowa obejmować będzie pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne wraz z częściami, naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu oraz czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.

- Zarówno autobusy elektryczne, jak i wodorowe są przyszłością komunikacji miejskiej. Forma najmu, na którą się zdecydowaliśmy, gdzie dostarczone zostanie również paliwo, czyli zielony wodór napędzający te autobusy, pozwoli na przetestowanie ich na żywej tkance komunikacji – mówi Piotr Borawski. - Dzięki tej formy współpracy, w przyszłości, będziemy mogli podejmować rozsądne decyzje dotyczące szerszej wymiany taboru. Jestem przekonany, że zarówno autobusy elektroniczne i wodorowe to przyszłość komunikacji publicznej, a w najbliższych latach będziemy decydować, jakiego typu napęd będzie wiodący. 

Najem autobusów daje możliwość wejścia w nową, przyjazną środowisku technologię już teraz, a nie w momencie powstania planowanej zajezdni dostosowanej do taboru zeroemisyjnego. To także możliwość pozyskania doświadczenia, które zostanie wykorzystane przy projektowaniu nowej zajezdni autobusowej, dostosowanej do obsługi różnych pojazdów zeroemisyjnych.

Autobusy komfortowe i bezpieczne

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach będzie znajdować się wydzielona, oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach będą znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone będą również w system liczenia pasażerów.