PORTAL MIASTA GDAŃSKA

15. rocznica w 100% niskopodłogowej floty autobusowej

15. rocznica w 100% niskopodłogowej floty autobusowej
W czerwcu tego roku minie 30 lat odkąd na gdańskie ulice wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Niespełna 15 lat później z ruchu wycofany został ostatni autobus wysokopodłogowy. W 15. rocznicę w 100% niskopodłogowej floty autobusowej zapraszamy w podróż historyczną flotą GAiT.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe. Następnie pierwszym, który pochwalić się mógł w 100% niskopodłogową flotą autobusową.

Z okazji 15. rocznicy wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego w Gdańsku, a tym samym rozpoczęcia w 100% niskopodłogowego rozdziału w historii gdańskiej komunikacji autobusowej, zapraszamy w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym „Ogórkiem”, czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku - Mercedesem O405N.

Autobusy z historycznej floty GAiT będą kursować w środę, 31 stycznia w godz. 11.30 – 16.00 na trasie Śródmieście SKM – Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi są bezpłatne. Rozkład jazdy do pobrania.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają  w sentymentalną podróż na pokładach autobusów z historycznej floty GAiT!

Pierwsze w Gdańsku i w Polsce

W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów. Był to przełom w myśleniu. Nikt nie twierdził, że autobusy muszą mieć wysoką podłogę. Inne miasta stawiały sobie Gdańsk za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz. Następna była Łódź, potem inne miasta. Odtąd Gdańsk kupował już wyłącznie niskopodłogowce. I tak wysokopodłogowe Ikarusy stopniowo zastępowane były przez wprowadzane do gdańskiej floty autobusy niskopodłogowe, a na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z nich.

Ikarusy, które produkowane były na Węgrzech, kursowały po Gdańsku w latach 1981 – 2009, a więc 28 lat. Pierwsze dwa, przegubowe, pojawiły się na ulicach naszego miasta 5 października 1981 r. W latach 1981 – 1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów: 227 przegubowych oraz 73 o tzw. standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się pojazdy tej marki, to ówczesne linie 108 oraz 139. Co ciekawe, Ikarusy zastąpiły w Gdańsku eksploatowane wówczas Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie „Ogórkami”.

Dziś gdańska flota autobusowa jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. W ostatnich latach dołączyły do niej pojazdy elektryczne, wkrótce dołączą autobusy zasilane zielonym wodorem. A ważni reprezentanci epok gdańskiej komunikacji autobusowej: Ikarus 260 z 1993 roku, podobnie jak kultowy „Ogórek” z 1984 roku, czy pierwszy niskopodłogowy autobus Mercedes O405N z 1994 roku współtworzą obecnie flotę pojazdów historycznych GAiT.  I, jak pozostałe pojazdy zabytkowe GAiT, są atrakcją i przestrzenią gdańskich wydarzeń i projektów społecznych. 

3 lata w pełni niskopodłogowej floty tramwajowej

Warto przypomnieć, że już wkrótce, bo 5 marca, miną 3 lata, odkąd z gdańskiej floty wycofany został ostatni tramwaj wysokopodłogowy. Od tego czasu gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych, które funkcjonują jeszcze w innych miastach, możliwe było dzięki dużej inwestycji, jakim był zakup 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie i oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.

GAiT poleca się na ferie!