Autor projektu: Izabela Banaszczyk
Współorganizatorzy: Krystyna Baryś, Joanna Chromik - Kovacs
Cele działań
- Celem projektu jest profilaktyka uzależnień już u uczniów na początku szkolnej ścieżki edukacyjnej
- Profilaktyka ta dotyczy stymulowania rozwoju emocjonalnego u dzieci
- Nauka rozpoznawania i nazywania emocji własnych i tych, które obserwujemy u innych osób jest podstawą radzenia sobie z trudnymi uczuciami.
Oczekiwany efekt
- uczestnicy zajęć zdobędą podstawową wiedzę o emocjach, doświadczą tego, co dzieje się w ciele człowieka gdy przeżywa złość, smutek, radość, strach
- dzieci będą potrafiły nazwać i wyrazić podstawowe uczucia
- dzieci nauczą się opowiadać o swoich emocjach
- pierwszoklasiści dowiedzą się, że wszystkie uczucia są nam potrzebne i mamy prawo je przeżywać
- dzieci wymyślą sposoby poradzenia sobie z trudnymi emocjami
- dzięki wyżej opisanym umiejętnościom wzrosną kompetencje emocjonalno- społeczne dzieci i ich samoświadomość
- wystawa w klasie i karty informacyjne sprawią, że wiedza dotrze również do rodziców
- wychowawca otrzyma materiały do stworzenia klasowej gazetki i wystawy oraz scenariusze kolejnych warsztatów dzięki temu wzbogaci swój warsztat pracy
Charakterystyka działań (na czym polega )
- przeprowadzone zostaną przez psychologa, bądź pedagoga warsztaty w klasie pierwszej szkoły podstawowej
- najlepiej jeśli będą miały one charakter cykliczny ( 2 do 4 spotkań)
- do prowadzenie kolejnych warsztatów zostanie włączony wychowawca klasy i wyposażony w scenariusze zajęć
Metody i narzędzia pracy z uczniem
- biblioterapia - pierwsza część warsztatu polega na przeczytaniu dzieciom książki, której bohater przeżywa jedną z podstawowych emocji, tj. złość, radość, smutek, strach
- grupowa praca plastyczna – na przygotowanym wcześniej dużym arkuszu papieru z narysowaną postacią bohatera książki dzieci za pomocą plasteliny wylepiają te części ciała, które zmieniają się pod wpływem danego uczucia
- indywidualna praca plastyczna – każdy uczestnik lepi z plasteliny omawiane na zajęciach uczucie, ma całkowitą dowolność w doborze kolorów i formy swojej pracy
- na koniec w ramach podsumowania omawiane są prace dzieci – chętni opowiadają o swoich pracach
- z prac tych powstaje wystawa w klasie
- rodzice po obejrzeniu wystawy dostaną w formie ulotki, informacje o danej emocji i wymyślonych przez dzieci sposobach poradzenia sobie z trudnymi uczuciami
Ewentualne potrzeby zakupowe
- 1 zestaw książek dla każdej osoby prowadzącej warsztaty:
- Uczucia, co to takiego?, Oscar Brenifier, wyd. Zakamarki
- BILLY JEST ZŁY, Birgitta Stenberg, wyd. EneDueRabe
- BILLY I POTWÓR, Birgitta Stenberg, wyd. EneDueRabe
- BILLY W SZKOLE, Birgitta Stenberg, wyd. EneDueRabe
- CHUSTA BABCI, Asa Lind, wyd. Zakamarki
- plastelina 50 zestawów
- 25 plastikowych podkładek na jednego prowadzącego warsztaty
- 1obrus z ceraty dla jednej osoby prowadzącej warsztaty
- 1 blok flipchart, pastele i mazaki na jednego prowadzącego warsztaty
Sposób wdrożenia działań
- pod koniec listopada zostaną przeprowadzone warsztaty w dwóch klasach pierwszych w SP nr 15, na początku grudnia odbędą się warsztaty w kolejnych szkołach: SP nr 39 i SP nr 69 w Gdańsku.
- warsztaty będą kontynuowane do końca roku szkolnego i obejmą kolejne szkoły
- w każdej z klas odbędą się co najmniej 2 spotkania ( 2 lekcje po 45 min.) Zależnie od zainteresowania projektem wychowawcy klasy i jego predyspozycji do prowadzenia tego typu warsztatów kolejne 2 spotkania z cyklu poprowadzi on sam otrzymując do tego scenariusz i mając możliwość konsultacji z osobą odpowiedzialną za realizację projektu.
- cykl zajęć o podstawowych uczuciach obejmuje 4 spotkania; o złości, o strachu, o smutku, o radości