PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Projekt Plastyczne Uczucia

Projekt Plastyczne Uczucia
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Autor projektu: Izabela Banaszczyk 
Współorganizatorzy: Krystyna Baryś, Joanna Chromik - Kovacs

Cele działań

  • Celem projektu jest profilaktyka uzależnień już u uczniów na początku szkolnej ścieżki edukacyjnej
  • Profilaktyka ta dotyczy stymulowania rozwoju emocjonalnego u dzieci
  • Nauka rozpoznawania i nazywania emocji własnych i tych, które obserwujemy u innych osób jest podstawą radzenia sobie z trudnymi uczuciami.

Oczekiwany efekt

  • uczestnicy zajęć zdobędą podstawową wiedzę o emocjach, doświadczą tego, co dzieje się w ciele człowieka gdy przeżywa złość, smutek, radość, strach
  • dzieci będą potrafiły nazwać i wyrazić podstawowe uczucia
  • dzieci nauczą się opowiadać o swoich emocjach
  • pierwszoklasiści dowiedzą się, że wszystkie uczucia są nam potrzebne i mamy prawo je przeżywać
  • dzieci wymyślą sposoby poradzenia sobie z trudnymi emocjami
  • dzięki wyżej opisanym umiejętnościom wzrosną kompetencje emocjonalno- społeczne dzieci i ich samoświadomość
  • wystawa w klasie i karty informacyjne sprawią, że wiedza  dotrze również do rodziców
  • wychowawca otrzyma materiały do stworzenia klasowej gazetki i wystawy oraz scenariusze kolejnych warsztatów dzięki temu wzbogaci swój warsztat pracy

Charakterystyka działań (na czym polega )

  • przeprowadzone zostaną przez psychologa, bądź pedagoga warsztaty w klasie pierwszej szkoły podstawowej
  • najlepiej jeśli będą miały one charakter cykliczny ( 2 do 4 spotkań)
  • do prowadzenie kolejnych warsztatów zostanie włączony wychowawca klasy i wyposażony w scenariusze  zajęć

Metody i narzędzia pracy z uczniem

  • biblioterapia - pierwsza część warsztatu polega na przeczytaniu dzieciom książki, której bohater przeżywa jedną z podstawowych emocji, tj. złość, radość, smutek, strach
  • grupowa praca plastyczna – na przygotowanym wcześniej dużym arkuszu papieru z narysowaną postacią bohatera książki dzieci za pomocą plasteliny wylepiają te części ciała, które zmieniają się pod wpływem danego uczucia
  • indywidualna praca plastyczna – każdy uczestnik lepi z plasteliny omawiane na zajęciach uczucie, ma całkowitą dowolność w doborze kolorów i formy swojej pracy
  • na koniec w ramach podsumowania omawiane są prace dzieci – chętni opowiadają o swoich pracach
  • z prac tych powstaje wystawa w klasie
  • rodzice po obejrzeniu wystawy dostaną w formie ulotki, informacje o danej emocji  i wymyślonych przez dzieci sposobach poradzenia sobie z trudnymi uczuciami

Ewentualne potrzeby zakupowe

  • 1 zestaw książek dla każdej osoby prowadzącej warsztaty:
    • Uczucia, co to takiego?, Oscar Brenifier, wyd. Zakamarki
    • BILLY JEST ZŁY, Birgitta Stenberg, wyd. EneDueRabe
    • BILLY I POTWÓR, Birgitta Stenberg, wyd. EneDueRabe
    • BILLY W SZKOLE, Birgitta Stenberg, wyd. EneDueRabe
    • CHUSTA BABCI, Asa Lind, wyd. Zakamarki
  • plastelina 50 zestawów
  • 25 plastikowych podkładek na jednego prowadzącego warsztaty
  • 1obrus z ceraty dla jednej osoby prowadzącej warsztaty
  • 1 blok flipchart, pastele i mazaki na jednego prowadzącego warsztaty

Sposób wdrożenia działań

  • pod koniec listopada zostaną przeprowadzone warsztaty w dwóch klasach pierwszych w SP nr 15, na początku grudnia odbędą się warsztaty w kolejnych szkołach: SP nr 39 i SP nr 69 w Gdańsku.
  • warsztaty będą kontynuowane do końca roku szkolnego i obejmą kolejne szkoły
  • w każdej z klas odbędą się co najmniej 2 spotkania ( 2 lekcje po 45 min.) Zależnie od zainteresowania projektem wychowawcy klasy i jego predyspozycji do prowadzenia tego typu warsztatów kolejne 2 spotkania z cyklu poprowadzi on sam otrzymując do tego scenariusz i mając możliwość konsultacji z osobą odpowiedzialną za realizację projektu.
  • cykl zajęć o podstawowych uczuciach obejmuje 4 spotkania; o złości, o strachu, o smutku, o radości