PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Scenariusz. Temat "O złości"

Scenariusz. Temat "O złości"
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Cele warsztatów

Uczeń:

  • zdobędzie podstawową wiedzę o emocjach, doświadczy tego, co dzieje się w ciele człowieka gdy przeżywa złość.
  • będzie potrafił nazwać i wyrazić jedną z podstawowych emocji - złość
  • nauczy się opowiadać o swoich emocjach
  • dowie się, że wszystkie uczucia są nam potrzebne i mamy prawo je przeżywać
  • wymyśli sposoby poradzenia sobie ze złością, rozładowania jej

Rodzic:

  • wystawa w klasie i karty informacyjne sprawią, że wiedza  dotrze również do rodziców

Wychowawca:

  • otrzyma materiały do stworzenia klasowej gazetki i wystawy oraz scenariusze kolejnych warsztatów dzięki temu wzbogaci swój warsztat pracy

Metody pracy

  • biblioterapia
  • dyskusja
  • grupowa praca plastyczna
  • metoda aktywizująca – burza mózgów
  • indywidualna praca plastyczna
  • wystawa w klasie
  • ulotki informacyjne dla rodziców
  • scenariusze dla wychowawcy

Pomoce

  • książka:  BILLY JEST ZŁY, Birgitta Stenberg, wyd. EneDueRabe
  • plastelina 10 zestawów
  • 25 plastikowych podkładek
  • pastele
  • mazaki

Środki dydaktyczne do samodzielnego przygotowania

  • rysunek przygotowany na dużym arkuszu papieru przedstawiający bohatera książki, który się złości
  • tabelka ze sposobami na rozładowanie złości
  • ulotka informacyjna dla rodziców

Tok warsztatów

Część wprowadzająca

Psycholog / pedagog przedstawia się dzieciom i omawia krótko cel spotkania. Mówi, że chciałby z nimi porozmawiać o uczuciach i emocjach i dowiedzieć się co dzieci  wiedząca ten temat, np. jakie nazwy uczuć znają? Mówi również, że warsztaty to są takie zajęcia, na których wspólnie się pracuje i dziś powstanie taka wspólna praca na temat złości.

Część główna

1.  „Billy jest zły”
Pierwsza część warsztatu polega na przeczytaniu dzieciom książki „Billy jest zły”, której bohater przeżywa jedną z podstawowych emocji, tj. złość

2. Co się dzieje z Billym gdy się złości?
Grupowa praca plastyczna – na przygotowanym wcześniej dużym arkuszu papieru z narysowaną postacią bohatera książki dzieci za pomocą plasteliny wylepiają te części ciała, które zmieniają się pod wpływem danego uczucia. Psycholog/pedagog koordynuje pracę dzieci zadaje pytania dotyczące tego jak wygląda twarz człowieka, gdy się złości. Dzieci zgłaszają się i dorysowują brakujące elementy twarzy, np. zmarszczone brwi, pomarszczone czoło, zaciśnięte usta, kolorują twarz na czerwono. Osoba prowadząca dba o to, aby znalazły się na wspólnym plakacie elementy zaczerpnięte z książki: czarne i czerwone błyskawice przed oczami, uczucie w klatce piersiowej jakby miała eksplodować, zachowania takie jak porozrzucanie zabawa wek, krzyczenie , grożenie, mówienie niemiłych słów, itp. Ważne jest aby każde z dzieci miało swój udział w kolorowaniu i wylepianiu plakatu. Podsumowujemy i omawiamy poszczególne oznaki złości. Po skończonej pracy plakat wieszamy w klasie, kąciku, gdzie powstanie gazetka poświęcona złości.

3. Jakie są sposoby na rozładowanie złości?
Burza mózgów – zbieramy od dzieci propozycje sposobów na poradzenie sobie ze złością. Pytamy co one robią gdy czują złość, a chcą się jej pozbyć, żeby minęła. Sygnalizujemy, że skuteczne sposoby to są takie, które rozładowują naszą energię, pozwalają się uspokoić, ale nie ranią innych i nas samych oraz nie niszczą przedmiotów. W trakcie pokazujemy dzieciom za pomocą obrazków przygotowane przez nas sposoby. Prosimy żeby np. spróbowały policzyć do 10, wspólnie ćwiczymy głębokie oddechy.

4. Jak ty wyobrażasz sobie złość?
Indywidualna praca plastyczna – każdy uczestnik lepi z plasteliny omawiane na zajęciach uczucie, ma całkowitą dowolność w doborze kolorów i formy swojej pracy. Może np. ulepić bohatera książki, może ulepić siebie gdy się złości, może pokazać jedną z oznak złości, może przedstawić sposób na poradzenie sobie ze złością. Na koniec w ramach podsumowania omawiane są prace dzieci – chętni opowiadają o swoich pracach. Z prac tych powstaje wystawa w klasie.
Mówimy dzieciom, ze ich rodzice/opiekunowie  po obejrzeniu wystawy dostaną w formie ulotki, informacje o danej emocji  i wymyślonych przez dzieci sposobach poradzenia sobie z trudnymi uczuciami

Część podsumowująca

Każdy z nas ma prawo się złości, miewamy czasem gorsze dni, gorsze chwile. Gdy przeżywamy naszą złość uczmy się radzić sobie z nią tak, aby nie ranić innych. Możemy od czasu do czasu zajrzeć do naszej klasowej gazetki i przypomnieć sobie wymyślone wspólnie sposoby na złość.

 ŻEBY ROZŁADOWAĆ ZŁOŚĆ MOGĘ:

  • PRZYTULIĆ SIĘ MOCNO DO MAMY, TATY
  • POLICZYĆ DO 10
  • ODDYCHAĆ GŁĘBOKO
  • PODRZEĆ STARĄ GAZETĘ NA DROBNE KAWAŁKI
  • BOKSOWAĆ MOJĄ PODUSZKĘ
  • NARYSOWAĆ SWOJĄ ZŁOŚĆ

Sam zapewne doskonale wiesz, że „każdy ma prawo czuć złość” i że każdego dnia przeżywamy wiele emocji.  Twoje dziecko dopiero się tego uczy. Ze złością szczególnie trudno jest mu sobie poradzić. Pomóż mu opanować tę trudną sztukę.  Zaproponuj mu bezpieczne sposoby rozładowywania złości . Możesz skorzystać z pomysłów wypracowanych na szkolnych warsztatach.