Co obecnie dzieje się na placu budowy ?
Na odcinku łączącym obecną ul. Bulońską z powstającym mostem nad Potokiem Siedleckim trwają prace drogowe związane m.in. z układaniem mieszanek asfaltowych warstwy wiążącej, wykończeniem chodników i ścieżek rowerowych oraz oświetleniem ulic. Równolegle prowadzone są prace związane z budową dwutorowego torowiska.
Na odcinku ul. Nowej Wołkowyskiej położono warstwę wiążącą nawierzchni nowej drogi i wykonano chodniki. Kolejnym etapem prac będzie budowa ronda Nowej Wołkowyskiej z Myśliwską oraz wykonanie ostatniej warstwy nawierzchni jezdni. Te prace planowane są na wiosnę 2019 r.
Wykonywane są też podpory mostu nad Potokiem Siedleckim. Obiekt wykonywany jest w technologii żelbetowej. Na odcinku od obiektu mostowego do skrzyżowania z ul. Kartuską wykonano krawężniki i warstwy podbudowy jezdni. Obecnie prowadzone są prace brukarskie i humusowanie wysokich skarp wraz z ich umocnieniami.
Zobacz film wykonawcy z budowy:
Budowa Nowej Bulońskiej - NDI from Grupa NDI on Vimeo.
Na ul. Jabłoniowej, od skrzyżowania ul. Kartuskiej do skrzyżowania z ul. Warszawską, zakończono prace związane z uzbrojeniem podziemnym tj. kanalizacją deszczową, sanitarną oraz wodociągiem i wszelkiego rodzaju kablami trakcyjnymi oraz elektrycznymi. Na całym odcinku wykonano również podbudowy pod jezdnie i rozpoczęto układanie asfaltowych warstw nawierzchni.
W rejonie skrzyżowania ulic Jabłoniowej i Warszawskiej, gdzie powstać ma pętla tramwajowa, wykonywane są sieci uzbrojenia podziemnego. Niebawem rozpocznie się wykonywanie podbudów i prac brukarskich na jezdniach.
W ciągu ostatnich miesięcy udało się wykonać wszystkie prace związane z uzbrojeniem podziemnym i przykryć je masą bitumiczną.
- Do tej pory, w ramach budowy, przemieściliśmy około miliona metrów sześciennych mas ziemnych. Jest to związane z pierwotnym ukształtowaniem tego terenu. W jednym miejscu musieliśmy obniżyć teren o 12 metrów, z kolei w rejonie skrzyżowania ul. Wołkowyskiej z ul. Bulońską teren został podniesiony o 10 metrów – zdradza Sylwia Rogall, dyrektor projektu NDI. – W ten projekt zostało zaangażowanych w sumie 500 osób, które realizują różne zadania.
Na terenach dawnych ogródków działkowych trwają już prace związane z budową ponad 220-metrowego mostu.
- Obecnie trwa fundamentowanie ław, "wciągamy" też do góry podpory. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem - zaznacza Sylwia Rogall.
W związku ze zbliżającą się zimą wykonawca zamierzał jeszcze w tym roku "przykryć" przygotowane podbudowy nawierzchnią bitumiczną. Te prace udało się już zakończyć.
- Tempo prac na placu budowy jest naprawdę dobre. Oceniamy to jako jedną z lepiej prowadzonych inwestycji. Przed nami budowa ważnego, ale i trudnego obiektu inżynierskiego - mostu nad Potokiem Siedleckim – poinformował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję.
Wiceprezydent Aleksandra Dulkiewicz podkreśla, że teren tzw. Nowej Bulońskiej Północnej to dziś największy plac budowy w Gdańsku.
- Sporo pracy zostało już wykonane, ale jeszcze dużo przed nami. Tereny, na których realizowana jest inwestycja, są bardzo zróżnicowane wysokościowo - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej. - Ta inwestycja ma połączyć dwie dzielnice Gdańska. Intensywnie pracujemy też nad kolejnym połączeniem pomiędzy tzw. Moreną a Wrzeszczem.
- Konsekwentnie rozbudowujemy układ tramwajowy. Nowa Bulońska Północna będzie liczyć 2,7 kilometra długości - to dowód, jak konsekwentnie rozbudowujemy trasy tramwajowe. To bardzo ważny odcinek, ponieważ po połączeniu z przyszłym odcinkiem Gdańsk Południe–Wrzeszcz da on możliwość zbudowania całkiem nowego, alternatywnego kanału komunikacyjnego w tej części miasta. Na początku przyszłego roku spodziewamy się decyzji środowiskowej w sprawie planowanej tzw. Nowej Politechnicznej – zaznaczył prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.
Na tzw. Nowej Bulońskiej Północnej powstanie dwutorowa linia tramwajowa (o długości 2,6 km), która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej: "Nowa Politechniczna", "Łabędzia", "Stolema", "Zabornia". Poza tym powstanie węzeł integracyjny tramwajowo – autobusowy, tzw. "Węzeł Ujeścisko", wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo - autobusowy tzw. "Węzeł Zabornia".
Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstanie most (drogowy, tramwajowy).
Nowa Bulońska Północna będzie jezdnią dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli 2,7 km drogi, powstanie również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą.
Dodatkowo w ramach inwestycji realizowana jest budowa i przebudowa odcinków ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym ulicy Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a także łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. Nową Jabłoniową.
Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Projekt koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.