
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Entuzjazmu dla faktu zakończenia inwestycji nie krył zastępca Prezydenta Gdańska, odpowiedzialny za politykę gospodarczą, Marcin Szpak. - Przebyliśmy daleką drogę od momentu, gdy wystąpiliśmy z pierwszym projektem, stoczyliśmy istna batalię o dofinansowanie inwestycji, a potem o jego realizację.
Z kolei Przewodniczący Rady Miasta Gdańska, Bogdan Oleszek, mieszkający na Chełmie, wskazywał na udogodnienia dla mieszkańców swojej dzielnicy. - Teraz droga z domu do centrum zajmie kilka minut, nie trzeba będzie stać w korku. To długo wyczekiwany prezent dla gdańszczan.
O ważności inwestycji dla swojej firmy mówił też prezes Zarządu firmy TORPOL, Tomasz Sweklej. Uroczystość zakończyło poświęcenie nowej linii przez proboszcza, księdza Adama Kalinę.
Tramwaj nr 1 wyruszył na nową trasę o godz. 14.09.
1. Krótka historia gdańskiego tramwaju
1864 - firma przewozowa "Thiel, Goldwied und Hadlich" wprowadziła jako pierwszy środek transportu miejskiego na trasie Gdańsk - Sopot omnibus konny.
1873 - uruchomienie pierwszej linii tramwaju konnego
1895 - 1896 - przebudowano tory, dokonano montażu sieci trakcyjnej oraz budowy elektrowni. Do końca 1896 zelektryfikowano wszystkie linie tramwaju konnego
1935 - uruchomienie nowej zajezdni we Wrzeszczu (przy ul. Wita Stwosza).
1945 - cała sieć tramwajowa zostaje przejęta wraz z całym miastem przez władze polskie
1959 - oddano do użytku linię tramwajową w ulicy Hallera, do pętli Kolonia Uroda (dzisiaj już nie istnieje; w pobliżu Polmozbytu)
1960 - linia została przedłużona do Brzeźna
Grudzień 1977 - oddano do użytku linię tramwajową przez Zaspę i Przymorze
W Gdańsku obecnie jest 95 km tramwajowego toru pojedynczego; 218 przystanków tramwajowych. Linia na Chełm to dodatkowo - 6 km toru pojedynczego i 9 przystanków.
2. Historia budowy linii tramwajowej na Chełm - Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej
W latach siedemdziesiątych XX wieku, kiedy Gdańsk przeżywał ostatni etap swojego dynamicznego rozwoju, wybudowano obecną ulicę Armii Krajowej, z zamierzeniem budowy linii tramwajowej - pozostawiono miejsce, zabrakło jednak pieniędzy. Pierwsze plany dotyczące budowy tej linii pojawiły się dokładnie 30 lat temu, w grudniu 1977 roku.
W II połowie lat 90-tych Gdańsk znowu zaczął się rozwijać, zaczęły powstawać nowe dzielnice na południu - Chełm, Orunia Górna - pojawiły się problemy z dotarciem do centrum miasta. Na dolnym odcinku ul. Armii Krajowej zaczęły tworzyć się korki. Jedynym sensownym rozwiązaniem był powrót do idei rozwoju transportu zbiorowego, czyli budowy linii tramwajowej. Pojawiła się też możliwość uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej. Pierwsze nowoczesne opracowanie dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Gdańsku, pojawiło się pod koniec lat 90-tych. Niemiecka firma TransTec, pochodząca z Hamburga wykonała opracowanie, które w roku 2001 stało się podstawą rozwiązań prawnych. W maju 2001 roku Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przyjęciu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej jako programu operacyjnego, opierając się na analizie przedstawionej przez TransTec.
W ramach realizacji GPKM Gmina Miasta Gdańska za pieniądze swoje oraz ze środków pochodzących z kredytu uzyskanego w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR, luty 2001), wykonała do 2004 roku następujące zadania:
- zakup 4 tramwajów
- modernizacja 7 tramwajów
- zakup 23 autobusów, w tym 3 przegubowych
- modernizacja torowisk na 3 skrzyżowaniach
- modernizacja 3 odcinków torowisk na ul. Hallera, Legionów i Grunwaldzkiej
Od sierpnia 2002 roku Miasto otrzymywało wsparcie od EBOR-u w postaci międzynarodowego konsultanta - firmy SYSTRA. Pośród zadań SYSTRY znalazło się wparcie Miasta w zakresie:
- przekształcenia ZKM jako zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
- modernizacji torowisk i remontów skrzyżowań
- zakupu i modernizacji taboru
- przygotowania studium wykonalności dla GPKM II, w tym linii tramwajowej na Chełm
Pod koniec roku 2004 rozpoczyna się realizacja drugiej edycji GPKM. Pierwsze zadanie zrealizowane to modernizacja torowiska na od Huciska do ul. Bogusławskiego.
GPKM II nie dobiegł jeszcze końca - pozostała do wykonania modernizacja skrzyżowania Kliniczna - Hallera, gdzie prace rozpoczną się w marcu-kwietniu 2008 roku.
Całkowita wartość GPKM II wynosi 250 milionów złotych brutto.
Obecnie trwają prace nad studium wykonalności trzeciej edycji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM III). Zakłada on modernizację torowisk na 10 odcinkach, budowę 2 nowych linii tramwajowych i zakup nowoczesnego taboru tramwajowego (wraz z modernizacją zajezdni).
Przed ponad rokiem (lato 2006) oddaliśmy do użytku zmodernizowaną linię tramwajową biegnącą ulicą Pomorską - to najdalej na północ wysunięta cześć gdańskiej sieci tramwajowej. Oddawana do użytku linia na Chełm staje się obecnie najdalej na południe wysuniętą częścią linii tramwajowych naszego miasta.
3. Charakterystyka linii tramwajowej nr 1
Nowoczesna pętla przy ulicy Witosa jest ważnym punktem przesiadkowym, na którym pasażerowie przesiadają się z autobusu na tramwaj. Ruch pojazdów został tak skoordynowany, aby pasażerowie mieli możliwość przesiadania się z jednego pojazdu do drugiego, “drzwi w drzwi”. Dzięki temu sama przesiadka jest szybka i maksymalnie uproszczona dla pasażerów. Pętla przesiadkowa jest pierwszym miejscem w Gdańsku, gdzie został uruchomiony System Informacji Pasażerskiej. Tablice Informacyjne zamieszczone na przystankach pomogą i ułatwią, znaleźć informacje potrzebne pasażerom.
Trudne warunki terenowe spowodowały, że trzeba było zastosować tabor przystosowany technicznie do obsługi tej trasy. Do taborów N8C Dortmund i Citadis do końca roku dołączą 3 tramwaje firmy Bombardier Flexity. Wszystko to po to, ażeby pasażerowie mieli zapewniony pewny, bezpieczny i komfortowy transport.
Nowa linia tramwajowa docelowo pozwoli na kursowanie 24 tramwajów na godzinę. W tym czasie przejedzie nimi 6000 pasażerów. Dzięki temu ilość autobusów wjeżdżających do centrum miasta się zmniejszy. To spowoduje większą płynność ruchu ulicznego w centrum, redukcję emisji spalin i obniżenie poziomu hałasu w mieście.
Linia na Chełm liczy 2900 metrów, jest najdłuższą w Polsce trasą o tak znacznym pochyleniu terenu (do 5%). Trasa nowopowstałej linii nr 1 biegnie od centrum Gdańska przez skrzyżowanie ulic Armii Krajowej i 3 Maja. Następnie przebiega przez przystanki „Pohulanka” i „Odrzańska”, do których prowadzą z wiaduktu na peron schody wraz z windami dla osób niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach itp., Następnie tramwaj zatrzyma się na przystanku „Chałubińskiego”. W pierwszym etapie funkcjonowania, linia będzie kończyła bieg na pętli ulicznej przy ulicy Witosa. W miarę dostaw nowych taborów będzie ona biegła do innych osiedli Gdańska.
Koszt całkowity inwestycji: 65,5 mln złotych
Wkład unijny: 16,6 mln złotych
Dofinansowanie ze środków UE: 50%
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Program: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006
Okres realizacji: 16 października 2006 - 31 listopada 2007
Jednostki realizujące Projekt: Zarząd Dróg i Zieleni, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, Zarząd Transportu Miejskiego, Zakład Komunikacji Miejskiej
Wykonawca: Konsorcjum „Chełm”
Lider Konsorcjum - TORPOL Sp. z o.o.
Fot.: Jerzy Pinkas / Kancelaria Prezydenta
Karol Polejowski