![]() |
W miesiącu lipcu b.r rozpoczęła się kolejna akcja w ramach kampanii społecznej „Kieruj bez procentów – Razem dla bezpieczeństwa” pod nazwą „Baw się dobrze, wracaj bezpiecznie” jest to akcja realizowana w 13 miastach woj. pomorskiego tj. Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Kwidzynie, Sztumie, Malborku, Nowym Dworze Gdańskim, Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Starogardzie Gdańskim, Władysławowie, Wejherowie i Kolbudach skierowana do uczestników zabaw w dyskotekach i klubach namawiająca kierowców, którzy pili alkohol w trakcie zabawy do rezygnacji z siadania za kierownicą, pozostawienia auta na parkingu i bezpiecznego powrotu do domu innym środkiem lokomocji.
Tzw. dyskotekowe wypadki* są nierzadko dramatycznym zakończeniem zabawy młodych ludzi nie tylko w Polsce lecz na terenie całej Europy, stąd wiele akcji kierowanych do młodych kierowców mających na celu zmianę ich postaw, zwłaszcza wobec prowadzenia pojazdów po wypiciu alkoholu.
„Baw się dobrze , wracaj bezpiecznie” to hasło towarzyszące bawiącym się w klubach woj. pomorskiego w trakcie wakacji.
W klubach rozprowadzane są plakaty, ulotki, naklejki oraz podkładki do napoi promujące hasło akcji i przestrzegające kierowców przed podejmowaniem ryzykownych zachowań.
Akcji „Baw się dobrze, wracaj bezpiecznie” towarzyszą patrole policyjne prewencyjno – kontrolnej akcji „Dyskoteka”, prowadzone na terenie woj. pomorskiego od kilku lat,
mające na celu przeciwdziałanie coraz częstszym przypadkom prowadzenia pojazdów przez kierowców będących pod wpływem narkotyków.
* Wypadki dyskotekowe to weekendowe kolizje z udziałem młodych kierowców wracających z zabawy. Ich cechą charakterystyczną jest nadmierna prędkość, wcześniejsze spożycie alkoholu przez uczestników wypadku i obecność kilkorga młodych pasażerów. Skutki takich wypadków często są tragiczne, ginie w nich nierzadko kilka osób.
„KIERUJ BEZ PROCENTÓW” to kampania społeczna o charakterze informacyjno – edukacyjnym prowadzona od 2004 r. pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańsk..
Bezpośrednimi odbiorcami kampanii są kierowcy, kandydaci na kierowców i pasażerowie. Duży nacisk kładziony jest na działania edukacyjne skierowane do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych oraz przyszłych kierowców szkolących się w Ośrodkach Szkolenia Kierowców.
Pośrednimi odbiorcami są wszystkie osoby stykające się z akcjami outdorowymi, medialnymi i innymi wydarzeniami organizowanymi w ramach kampanii.
Rocznie bezpośrednimi odbiorcami działań edukacyjnych jest ok. 2000 - 2500 osób.
Pośrednich odbiorców akcji medialnych, outdorowych i wydarzeń profilaktycznych szacuje się na od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy osób (np. spot kampanijny na You Tubie w ostatnich latach obejrzało ok. 79 tyś. osób).
Kampania jest wpisana do Banku Dobrych Praktyk rządowego programu „Razem bezpieczniej”, od roku 2008 do 2013 kampania była dofinansowana przez MSWiA (MSW). W 2013 roku za realizację kampanii Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień otrzymało tytuł Lidera Rządowego Programu „Razem Bezpieczniej”
Projekt zakłada szerokie współdziałanie jednostek samorządu lokalnego, służb mundurowych oraz organizacji pozarządowych na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach w regionie ze szczególnym uwzględnieniem działań zmierzających do zmniejszenia na drogach liczby kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu lub po zażyciu substancji psychoaktywnych przy czynnym budowaniu koalicji opartej na miastach w woj. pomorskim. Tego typu koalicje mają szansę na zintegrowanie swoich działań w zakresie bezpieczeństwa, uzupełnianie się nawzajem i generowanie nowych pomysłów. Naszym zdaniem szeroka i mądra współpraca jest kluczowym i niezbędnym elementem przy realizacji tego typu działań.
Projekt poprzez proponowane metody i formy działań (szkolenia, zajęcia edukacyjno – informacyjne, konsultacje, seminaria, happeningi, akcje outdoorowe, przedstawienia teatralne, akcje informacyjne, konkursy itp.) zakłada wzrost wiedzy i świadomości odbiorców na temat wpływu alkoholu i innych środków psychoaktywnych na sprawność prowadzenia pojazdu oraz zwiększenie ich kompetencji i umiejętności postępowania w sytuacji wypadku drogowego i konieczności ratowania życia.
Podstawowym założeniem kampanii jest sukcesywne zwiększanie oddziaływań edukacyjnych w bezpośrednim kontakcie z przyszłym kierowcą – w oparciu o miasta partnerskie, oddziaływania medialne za pomocą regularnych – nagłośnionych audycji radiowych i telewizyjnych oraz rozszerzenie oddziaływań na kolejne sąsiednie powiaty co z doświadczeń poprzednich lat skutkuje nawiązaniem trwałej współpracy przy realizacji także innych programów na rzecz zwiększania bezpieczeństwa.
Działania skierowane do młodych ludzi - kierowców lub przyszłych kierowców - są przede wszystkim działaniami edukacyjnymi (szkolenia w najstarszych klasach szkół średnich oraz w OSK), happeningi oraz akcje prowadzone w konwencji bliskiej młodym z ich aktywnym udziałem w organizacji. Jest to ważny element proponowanych działań, gdyż jak wykazują badania psychologiczne i socjologiczne poprzez aktywne działanie szybciej ulegają zmianom postawy wobec problemu.
Patronat medialny nad kampanią objęły:
Dziennik Bałtycki, Radio Gdańsk, Radio Plus, Pomorska TV






















