Uwarunkowania urbanistyczne
Jednostka pomocnicza Przeróbka wchodzi w skład dzielnicy urbanistycznej Port. Jest zlokalizowana w zachodniej części Wyspy Portowej Stogi i obejmuje swoimi granicami również dwa znaczące zespoły historyczno-kulturowe: Pole Bitwy na Westerplatte (dawna Wojskowa Składnica Tranzytowa) i oraz Twierdzę Wisłoujście. Obiekty te stanowią niewątpliwą atrakcję turystyczną na tym obszarze. Od południa jednostkę ogranicza Martwa Wisła, od zachodu Kanał Kaszubski, od północy linia brzegowa Zatoki Gdańskiej. Przeróbka graniczy od wschodu z jednostką Stogi.
Dzielnica Przeróbka jest niezwykle zróżnicowana w swym charakterze funkcjonalnym. Przeważająca funkcja przemysłowa ulokowała się głównie w jej centralnej części, natomiast funkcje mieszkaniowe i mieszkaniowo-usługowe są skoncentrowane na jej południowym krańcu, w zakolu Martwej Wisły (Przeróbka Mieszkaniowa). W tym rejonie część obiektów posiada walory kulturowe – jednymi z najciekawszych są zabudowania dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku.
Kierunki rozwoju
Rozwój przestrzenno-funkcjonalny Przeróbki prowadzony będzie wielotorowo: jako niewielkie uzupełnianie i podnoszenie standardu istniejącej zabudowy mieszkaniowej oraz rozwój i wzmacnianie funkcji przemysłowo-portowych związanych z unikalnym, nadwodnym położeniem. Przewidywane są dalsze modernizacje i podnoszenie standardu urządzenia kolejnych odcinków nabrzeża, z których część może być włączona w zagospodarowanie atrakcyjnych przestrzeni publicznych. Funkcja mieszkaniowa nie jest funkcją rozwojową na tym obszarze.
Dla Twierdzy Wisłoujście i Westerplatte, zespołu parkowo-pomnikowego, symbolicznego miejsca rozpoczęcia II wojny światowej wskazane będą działania wykorzystujące walory i potencjał lokalizacji.
Środowisko
obszary i obiekty objęte ochroną
- obszar Natura 2000 Twierdza Wisłoujście
- fragment obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka
- 1 pomnik przyrody
tereny wskazane do ochrony
- brak
Powierzchnia pokrycia miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego [%]
- 87,3
Inżynieria
Zapewniony dostęp do sieci inżynieryjnych z wyjątkiem sieci ciepłowniczej, która swym zasięgiem nie obejmuje wschodniej części terenu. Obszar odwadniany grawitacyjnie do Kanału Kaszubskiego systemem rowów otwartych. Teren niemal w całości znajduje się w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.
Opracowanie: Biuro Rozwoju Gdańska