Uwarunkowania urbanistyczne
Jednostka pomocnicza Zaspa-Młyniec jest położona w środkowo–północnej części dzielnicy urbanistycznej Wrzeszcz. Zaspa-Młyniec to dzielnica mieszkaniowa wybudowana w latach 70. XX wieku w miejscu historycznego lotniska Gdańsk-Wrzeszcz.
Zaspa-Młyniec to osiedle mieszkaniowe o charakterystycznym heksagonalnym układzie urbanistycznym wielorodzinnych bloków z tzw. wielkiej płyty. Dzielnica składa się z dwóch założeń w rejonie ul. Pilotów i Startowej oraz Hynka, Dywizjonu 303 i Nagórskiego, charakteryzujących się odrębną kompozycją urbanistyczną i wypełnionym programem funkcjonalnym tzw. jednostki sąsiedzkiej. Poza dominującą funkcją mieszkaniową dzielnica wyposażona jest w podstawowe usługi społeczne typu szkoła, przedszkole czy ośrodek zdrowia. Usługi – głównie handel detaliczny, skupione są w rejonie al. Jana Pawła II i ul. Hynka, w zasięgu Centralnego Pasma Usługowego (CPU).
Wielorodzinne bloki mieszkalne mają wysokość zróżnicowaną od 4 do 11 kondygnacji. Przestrzenie pomiędzy nimi to tereny rekreacyjne z zielenią urządzoną i placami zabaw. Charakterystycznym elementem dzielnicy jest Kolekcja Malarstwa Monumentalnego Gdańsk–Zaspa na ścianach szczytowych bloków, stanowiąca jeden z większych w Europie zbiór prac artystów wielu kultur i pokoleń, pochodzących z całego świata.
Dzielnica jest doskonale skomunikowana poprzez linie tramwajowe i autobusowe w al. Rzeczpospolitej i ul. Hynka oraz bezpośredni dostęp do przystanku SKM Zaspa.
Kierunki rozwoju
Rozwój dzielnicy oparty będzie na istniejących strukturach i kontynuacji obecnych funkcji, głównie mieszkaniowych z usługami wspomagającymi. W rejonie byłego pasa startowego w al. Jana Pawła II planowany jest rozwój funkcji mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami towarzyszącymi o intensywnym, śródmiejskim charakterze.
Jest to zgodne z koncepcją rozwoju miasta do wewnątrz i wynikającą z tego polityką koncentracji zabudowy i wypełniania ukształtowanych struktur urbanistycznych. W odniesieniu do istniejących zespołów mieszkaniowych tej dzielnicy najważniejsze będą działania zmierzające do poprawy jakości i atrakcyjności przestrzeni publicznych oraz rozwój funkcji usługowych dla mieszkańców.
W ramach rozwoju systemów transportu przez teren dzielnicy, wzdłuż niezabudowanych terenów kolejowych planowana jest realizacja tzw. Drogi Czerwonej.
Środowisko
obszary i obiekty objęte ochroną:
- 1 pomnik przyrody
tereny wskazane do ochrony:
- brak
Powierzchnia pokrycia miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego [%]
- 34,2
Inżynieria
Zapewniony dostęp do wszystkich sieci inżynieryjnych. Odprowadzenie wód opadowych systemem grawitacyjnym ze wspomaganiem pompowym. Na obszarze jest zlokalizowany niewielki zbiornik retencyjny Przy Torze, usytuowany na sieci kanalizacji deszczowej oraz jedna pompownia Zaspa Jana Pawła.
Opracowanie: Biuro Rozwoju Gdańska