
Uwarunkowania urbanistyczne
Jednostka pomocnicza Zaspa-Młyniec jest położona w środkowo-północnej części dzielnicy urbanistycznej Wrzeszcz. To dzielnica mieszkaniowa wybudowana w latach 70. XX wieku, w miejscu historycznego lotniska Gdańsk-Wrzeszcz.
Zaspa-Młyniec to osiedle mieszkaniowe wielorodzinnych bloków z tzw. wielkiej płyty, o charakterystycznym heksagonalnym układzie urbanistycznym. Dzielnica składa się z dwóch założeń w rejonie ulic Pilotów i Startowej oraz Hynka, Dywizjonu 303 i Nagórskiego, charakteryzujących się odrębną kompozycją urbanistyczną i wypełnionym programem funkcjonalnym tzw. jednostki sąsiedzkiej. Poza dominującą funkcją mieszkaniową dzielnica wyposażona jest w podstawowe usługi społeczne typu szkoła, przedszkole czy ośrodek zdrowia. Usługi – głównie handel detaliczny – skupione są w rejonie alei Jana Pawła II i ulicy Hynka, w zasięgu Centralnego Pasma Usługowego (CPU). Na dawnym pasie startowym powstaje obecnie zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna, z usługami towarzyszącymi, o intensywnym śródmiejskim charakterze, będąca łącznikiem pomiędzy dwoma częściami Zaspy-Młyniec.
Wielorodzinne bloki mieszkalne z wielkiej płyty mają zróżnicowaną wysokość – od 4 do 11 kondygnacji. Przestrzenie pomiędzy nimi to tereny rekreacyjne z zielenią urządzoną i placami zabaw. Charakterystycznym elementem dzielnicy jest Kolekcja Malarstwa Monumentalnego Gdańsk-Zaspa, eksponowana na szczytowych ścianach bloków; stanowi ona jeden z większych w Europie zbiór prac artystów wielu pokoleń i kultur.
Dzielnica jest doskonale skomunikowana dzięki liniom tramwajowym i autobusowym biegnącym w alei Rzeczypospolitej i ulicy Hynka oraz przez bezpośredni dostęp do przystanku SKM Zaspa.
Kierunki rozwoju
Rozwój dzielnicy oparty będzie na istniejących strukturach i kontynuacji obecnych funkcji, głównie mieszkaniowych, z usługami wspomagającymi. Jest to zgodne z koncepcją rozwoju miasta do wewnątrz i wynikającą z tego polityką koncentracji zabudowy i wypełniania ukształtowanych struktur urbanistycznych. W odniesieniu do istniejących zespołów mieszkaniowych tej dzielnicy, najważniejsze będą działania zmierzające do poprawy jakości i atrakcyjności przestrzeni publicznych oraz rozwój funkcji usługowych. W ramach rozwoju systemu transportu, na terenie dzielnicy, wzdłuż niezabudowanych terenów kolejowych, planowane jest utworzenie korytarza transportowego, gdzie powstać ma m.in. ekostrada rowerowa.
Środowisko
Dzielnica w całości położona jest na dolnym tarasie i charakteryzuje się wyrównaną powierzchnią. W jej granicach zlokalizowane są obszary zajmowane przez rodzinne ogrody działkowe. W zakresie dostępności do terenów zieleni największe znaczenie mają dobrze zaprojektowane i wykształcone przestrzenie z zielenią osiedlową, występujące wewnątrz heksagonalnych układów zabudowy mieszkaniowej.
Obszary i obiekty objęte ochroną: brak
Tereny wskazane do ochrony: brak,
Powierzchnia pokrycia miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego [%]
- 34,2
Inżynieria
Zapewniony dostęp do wszystkich sieci inżynieryjnych. Odprowadzenie wód opadowych systemem grawitacyjnym ze wspomaganiem pompowym. Na obszarze jest zlokalizowany niewielki zbiornik retencyjny Przy Torze, usytuowany na sieci kanalizacji deszczowej oraz jedna pompownia Zaspa Jana Pawła.
Opracowanie: Biuro Rozwoju Gdańska