![]() |
![]() |
|
| Projekt RENATO RIZZI | Projekt DESIGN ENGINE ARCHITECTS LTD |
![]() |
| Projekt NISSEN ADAMS LLP |
Budynek teatru ma stanąć pomiędzy ul. Podwale Przedmiejskie i Bogusławskiego, czyli w miejscu gdzie zlokalizowany był historyczny budynek tzw. Szkoły Fechtunku. Już w XVII w. gościły tam wędrowne trupy angielskich aktorów z inscenizacjami sztuk Szekspira. Był to pierwszy teatr publiczny w Polsce funkcjonujący przez blisko dwa stulecia.
Na konkurs wpłynęło kilkadziesiąt prac z całego świata, najwięcej z Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Jury konkursowe w składzie: Stanisław Deńko (Przewodniczący Sądu), Jerzy Limon, Gaetano Pesce, Ben Bolgar, Andrzej Wajda, Kazimierz Łatak, Marcin Gawlicki oraz Wojciech Grabianowski, zakwalifikowało do konkursu 38 prac konkursowych. Nagrodzono 3 prace. Wysokość wszystkich nagród jest równorzędna i wynosi 6.000 Euro dla każdego z zespołów. Ze wszystkimi zespołami będą prowadzone obecnie negocjacje zmierzające do wybrania ostatecznej koncepcji.
Budowa teatru ma kosztować ok. 30 mln zł i zostanie sfinansowana ze środków europejskich oraz budżetu województwa i miasta.
„ To wydarzenie historyczne! Przecież teatr buduje się raz na sto lat. Gdańsk doświadczy takiego samego efektu jak Londyn po rekonstrukcji teatru The Globe - ożywienia miasta. Sądzę, że możemy zaoferować Brytyjczykom ciekawy produkt kulturalny i turystyczny. Gdańsk wesprze finansowo tę budowę, dał już za darmo grunt” - powiedział Gazecie Wyborczej prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Założeniem Międzynarodowego Konkursu Architektonicznego na teatr „szekspirowski” w Gdańsku było połączenie sceny elżbietańskiej i włoskiej. Okazało się, że wyrażenie ducha teatru w takim kształcie najlepiej zrealizowały międzynarodowe zespoły architektoniczne.
Projekty reprezentują różne podejścia architektoniczne, ale są spójne w swojej myśli teatralnej.
Laureatem Nagrody Specjalnej jest RENATO RIZZI z Wenecji (zespół włosko-polski). Projekt integralnie wiąże teatr i przestrzeń jego otoczenia z miastem. Jest to projekt, który nie ogląda się na panujące mody i wykracza poza swoja epokę. Projekt jest niespotykaną wizją wkomponowania teatru w średniowieczną i renesansową zabudowę miasta.
Ponadto przyznano dwie nagrody równorzędne, które trafiły do zespołów angielskich:
| - | DESIGN ENGINE ARCHITECTS LTD. Timothy Bradley z Londynu - projekt wykorzystuje skojarzenie z miejscem poprzez wykorzystanie symbolu integralnie związanego z Gdańskiem - bursztynu. Ideą tego projektu jest przestrzeń opakowana w słowa (wykonane w Stoczni Gdańskiej) , które tworzą historię, a zarazem i sztukę Szekspira. | |
| - | NISSEN ADAMS LLP Pippa Nissen z Londynu - projekt podporządkowuje się całkowicie średniowiecznej zabudowie miasta. Jego najważniejszym wyróżnikiem jest możliwość otwarcia skorupy teatru od strony sceny na miasto dając ciekawe możliwości wykorzystania obiektu. |
Więcej informacji na ten temat konkursu i działalności Fundacji Theatrum Gedanense na stronie www.teatr-szekspir.gda.pl.
Piotr Murawski


























