PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Rusza remont Błędnika

Rusza remont Błędnika
Rozpoczyna się największa inwestycja drogowa w Gdańsku ostatnich lat - remont węzła Błędnik. Roboty rozpoczynają się w sobotę, 16 kwietnia i potrwają około półtora roku. Całkowity koszt inwestycji ma się zamknąć kwotą blisko 40 milionów złotych.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Rozpoczyna się największa inwestycja drogowa w Gdańsku ostatnich lat - remont węzła Błędnik. Roboty rozpoczynają się w sobotę, 16 kwietnia i potrwają około półtora roku. Całkowity koszt inwestycji ma się zamknąć kwotą blisko 40 milionów złotych.

 
Błędnik dzisaj  
Planuje się całkowitą przebudowę wiaduktu, którego nośność ma wzrosnąć z 30 ton do 50 ton. Chcąc uniknąć paraliżu komunikacyjnego tej części miasta, przyjęto zasadę realizacji remontu etapami, a tym samym w czasie prac na Błędniku będą udostępnione po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jednakże nie będą mogły poruszać się po wiadukcie pojazdy ważące więcej niż 3,5 tony.

 
  Błędnik w 1968 r.
Do początków XIX wieku na obszarze, który dzisiaj zajmuje węzeł drogowy Błędnik, znajdowały się wielkie ogrody, które z czasem uzyskały nazwę Irrgarten (pol. Błędnik). Nazwa wiązała się z obszarem zajętym przez zieleń - był ona tak duży, że można było zabłądzić. Na początku XIX wieku ogrody zostały splantowane przez Prusaków, którzy przygotowywali miasto do obrony przed nadciągającą armią napoleońską. Ogrody nie zostały nigdy odtworzone, a w II poł. XIX wieku poprowadzono tutaj tory kolejowe. Z czasem pobudowano nad nimi wiadukt, który przetrwał do lat sześćdziesiątych XX wieku. Budowę istniejącego obecnie wiaduktu rozpoczęto w 1967 roku, a prace zakończyły się we wrześniu 1970 roku. W niezmienionej postaci Błędnik przetrwał więc 35 lat.

W związku z robotami, kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu. Zmienione zostały także trasy linii autobusowych i tramwajowych - szczegółowy wykaz zmian - poniżej.

Fot. Kosycarz Foto Press KFP

Karol Polejowski


W związku z przystąpieniem do I etapu robót związanych z przebudową wiaduktu drogowo - tramwajowego „Błędnik” od dnia 16 kwietnia 2005 r. od godz. 5.00, na okres około pół roku wystąpią następujące zmiany w organizacji ruchu drogowym w rejonie prowadzonych robót:
  • zostanie wyłączona z ruchu prawa jezdnia wiaduktu „Błędnik” w kierunku do Centrum wraz z torowiskiem tramwajowym
  • ruch kołowy w obu kierunkach odbywać się będzie po drugiej jezdni , na której wydzielone zostaną cztery pasy ruchu po 2,5m szerokości, po dwa pasy dla każdego z kierunków
  • na w/w jezdni wiaduktu „Błędnik” obowiązywać będzie bezwzględny zakaz ruchu pojazdów o całkowitej masie rzeczywistej powyżej 3,5 tony
  • pojazdy ciężarowe jadące al. Zwycięstwa w kierunku Centrum, na wysokości skrzyżowania z ul. Chodowieckiego, zostaną skierowane na Trakt Konny, a następnie prowadzone ul. 3 - go Maja do ul. Armii Krajowej
  • pojazdy ciężarowe jadące ul. Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza, na Węźle Piastowskim, zostaną skierowane na ul. Wały Piastowskie, a następnie prowadzone ulicami: Jana z Kolna, Kliniczną, Hallera, Kościuszki do ul. Grunwaldzkiej
  • pojazdy ciężarowe jadące ulicami: Podwale Przedmiejskie lub Traktem Św. Wojciecha w kierunku Wrzeszcza, kierowane będą ulicami: Armii Krajowej, 3 - go Maja ,węzeł „Brama Oliwska” al. Zwycięstwa, natomiast pojazdom ciężarowym jadącym w kierunku Gdyni i Sopotu zalecany będzie objazd obwodnicą
  • zostanie zamknięty wyjazd z ul. Rajskiej na węzeł Piastowski i „Błędnik”, przejazd w kierunku Wrzeszcza lub do Centrum odbywać się będzie ul. Wały Piastowskie
  • od dnia 15.04.2005r. od godz. 8.oo zostanie wyłączony z ruchu przejazd z ul. 3-go Maja pod wiadukt „Błędnik”
  • nie będzie możliwy wjazd na ul. Kolejową z węzła „Brama Oliwska” możliwy on będzie z al. Zwycięstwa
  • nie będzie możliwy wjazd w ul. Dąbrowskiego z ul. 3 - go Maja z kierunku Centrum, odbywać się będzie przez węzeł „Brama Oliwska”
  • na ul. Podwale Grodzkie, na odcinku od węzła Piastowskiego do Huciska prawy pas jezdni, na kierunku do Centrum przeznaczony będzie wyłącznie dla autobusów komunikacji zbiorowej.

W związku z rozebraniem torowiska tramwajowego na wiadukcie „Błędnik” obowiązywać będą następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej:

1. komunikacja tramwajowa:
  • linie tramwajowe nr 2, 6, 11, 12, 13 będą kursowały ze stałą częstotliwością po zmienionej trasie, tj.zostaną skierowaneprzez ul. 3 Maja, z ominięciemprzystanku Dworzec Gł. PKP, i tak.:
    • linie 2, 6 kursować będą w kierunku do Centrum po swojej stałej trasie, natomiast w kierunku Jelitkowa przez Hucisko i ul. 3 Maja,
    • linia 11, 12 kursować będzie w obu kierunkach przez ul. 3 Maja,
    • linia 13 kursować będziew obu kierunkach przez ul. 3 Maja - Armii Krajowej,
    • linie 8, 10, 14 kursować będą po swoich stałych trasach,

2. komunikacja autobusowa:
  • linie autobusowe 161, 167, 168, 367, 525 kursować będą (zamiast ul. 3 Maja) przed Dworcem Gł. PKP i przez Hucisko,
  • linie autobusowe N1, N5 pojadą przed Dworcem Gł. PKP celem zachowania przesiadek, a dalej zostaną skierowane objazdem przez ul. Jana z Kolna, Marynarki Polskiej (zamiast przez Al. Zwycięstwa), tym samym Akademia Medyczna nie będzie obsługiwana przez linie nocne,
  • linia B kursować będzie ul. 3 Maja - Hucisko, dla tej linii przystanek Brama Wyżynna kierunek Port Lotniczy zostanie przeniesiony na ul. Hucisko,
  • zachowana zostanie stała częstotliwość kursowania ww. linii autobusowych

3. Dla linii tramwajowych 2, 6, 11, 12 kursujących w kierunku Wrzeszcza uruchomione zostaną przystanki: Nowe Ogrody, Dworzec PKS.
Dla linii 13 na trasie objazdu obowiązywać będą przystanki: Centrum, Urząd Miejski, Nowe Ogrody, Dworzec PKS.

Zobacz: