Jej znaczenie komunikacyjne ma wymiar nie tylko regionalny, ale także bardzo istotne znaczenie w układzie drogowym całego kraju. 9 czerwca do użytku oddany został nowy 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Południowej Obwodnicy Gdańska, który zmieni system komunikacyjny w Gdańsku i okolicach.
Po zakończeniu budowy autostrady A1 w naszym województwie, najbardziej strategiczną inwestycję dla województwa pomorskiego stanowiła budowa drogi ekspresowej S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Nowa droga łączy autostradę A1, drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta i wyprowadza ruch bezpośrednio w kierunku Warszawy. Jej znaczenie komunikacyjne ma wymiar nie tylko regionalny, ale ma również bardzo istotne znaczenie w układzie drogowym całego kraju. Właśnie ta droga sprawnie komunikuje Trójmiasto ze Szczecinem, Łodzią i Warszawą. Dzięki tej drodze znacząco usprawni się połączenia komunikacyjne terenów portowych z resztą kraju.
Nowy 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 zmieni system komunikacyjny w Gdańsku i okolicach. Poprawę obsługi komunikacyjnej terenów aglomeracji odczują nie tylko kierujący pojazdami, ale także mieszkańcy miasta. Według prognoz ruchu nowa droga może „zdjąć” ze śródmieścia 12-14 tys. pojazdów na dobę, w tym najbardziej uciążliwy ciężki ruch tranzytowy. To będzie miało szczególne znaczenie w okresie wakacyjnym. Turyści udający się drogą krajową nr 7 z Warszawy w kierunku Półwyspu Helskiego nie będą musieli wjeżdżać do centrum Gdańska, ale już w Koszwałach zjadą na „ekspresówkę”, szybko i komfortowo przejadą na drogę ekspresową S6 i pojadą dalej w kierunku Helu, Władysławowa czy Łeby.
Droga ekspresowa S7 Południowa Obwodnica Gdańska jest przyjazna środowisku, ponieważ usprawnia system komunikacyjny, co bezpośrednio przełoży się na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Ponadto w projekcie trasy przewidziano szereg elementów ekologicznych: pasy zieleni, przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie Gminy Pruszcz Gdański, Kolbudy, miasta Gdańska i gminy Cedry Wielkie.
Południowa Obwodnica Gdańska łączy następujące trasy:
• korytarz IA z europejskim korytarzem transportowym VI – Gdańsk – Katowice
• drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta leżącą w ciągu drogi międzynarodowej E-28
• drogę krajową nr 7, docelowo S7 leżącą w ciągu drogi międzynarodowej E-77
• drogę krajową nr 91 (Trakt Św. Wojciecha)
Południowa Obwodnica Miasta Gdańska to:
• 17,9 km drogi ekspresowej
• 19 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższa estakada w Polsce o długości 2780 m,
• 5 węzłów: Gdańsk Południe (Straszyn), Gdańsk Lipce, Gdańsk Port (Olszynka), Gdańsk Wschód (Przejazdowo), Żuławy Zachód (Koszwały)
Koszt inwestycji: 1 580 833 094,37 zł. Projekt finansowany jest ze środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Wkład Funduszu Spójności wynosi 1 215 937 101,41 zł.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku
ad




















