![]() |
![]() |
![]() |
| Fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl |
Zakres działalności Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego obejmować będzie m.in.: coroczną organizację – wspólnie z Fundacją - Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku; prezentację i upowszechnianie dzieł Williama Szekspira, a także najbardziej wartościowych polskich i światowych spektakli teatralnych; edukację teatralną dzieci i młodzieży; współpracę ze środowiskiem artystycznym, naukowym i społecznym ruchem kulturalnym, realizowaną m.in. poprzez organizowanie koncertów, spotkań czy odczytów.
Podpisując akt na mocy którego powstał Teatr, Paweł Adamowicz Prezydent Gdańska powiedział – To wielkie święto, jakby fundowanie katedry. Wszak nie buduje się teatrów ot tak sobie z przypadku. Wielu wątpiło, że budowa Teatru kiedykolwiek się rozpocznie, dziś tym niedowiarkom możemy pokazać, że jednak nawet trudne przedsięwzięcia w Gdańsku są możliwe.
W celu zapewnienia warunków do najbardziej optymalnej realizacji statutowych celów, GTS dążyć będzie do wybudowania Teatru Elżbietańskiego w Gdańsku, zlokalizowanego przy ulicy Podwale Przedmiejskie.
Zgodnie z umową strony zobowiązały się, że łączna dotacja Miasta i Województwa na działalność bieżącą dla GTS w roku 2008 wynosić będzie 1,2 mln zł (jeden milion dwieście tysięcy złotych). Zaangażowanie środków przez Miasto i Województwo wynosić będzie w 2008 r. po 600 000 złotych. Dyrektorem nowo powołanej instytucji został prof. Jerzy Limon.
Jerzy Limon (ur. w 1950) jest profesorem zwyczajnym - anglistą, a także pisarzem i teatrologiem. Członek korespondent krajowy PAU, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i ZAiKSu oraz rozmaitych towarzystw naukowych. Stypendysta Humboldta (i innych fundacji). Większość jego prac naukowych ukazała się za granicą; spośród nich wymienić trzeba Gentlemen od a Company. English Players in Central and Eastern Europe, c. 1590 – c. 1660 (Cambridge University Press 1985), Dangerous Matter. English Drama and Politics in 1623/24 (Cambridge University Press 1986) oraz The Masque of Stuart Culture (University of Delaware Press 1990). Książki te doczekały się blisko stu recenzji i omówień w pismach fachowych. Obecnie kończy kolejną książkę naukową w języku angielskim, również dla wydawcy zagranicznego. W Polsce wydał Gdański teatr „elżbietański” (Ossolineum 1989), Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze (Gdańsk: słowo/obraz/terytoria 2002), Trzy Teatry (Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2004), oraz Piąty wymiar teatru (Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2006); w przygotowaniu kolejna książka pt.: Teatr pozorowany [rzecz o teatrze telewizji]. Publikował artykuły w wielu renomowanych pismach, jak Pamiętnik teatralny, Shakespeare Survey, Shakespeare Quarterly, The Elizabethan Theatre, Comparative Drama, English Studies, Twórczość, Dialog i Teatr. Wykładał na wielu uczelniach zagranicznych. Tłumaczył (razem z Władysławem Zawistowskim) dramaty elżbietańskie (w tym dwie sztuki Szekspira) oraz Toma Stopparda (wydane, m.in. przez słowo/obraz terytoria), wystawiane przez profesjonalne sceny w Gdańsku, Warszawie, Lublinie i Wrocławiu. Jest autorem czterech powieści (debiut książkowy: Muenchhauseniada, Poznań 1980), w tym i anonimowego Wieloryba (Gdańsk 1999). Za twórczość pisarską i naukową otrzymał kilka nagród. Wykłada na Uniwersytecie Gdańskim (po polsku i po angielsku). Jest prezesem Fundacji Theatrum Gedanense, która pragnie odbudować teatr „szekspirowski” w Gdańsku i organizuje coroczny festiwal teatralny.
Urodzony w Malborku, wychowany w Sopocie, absolwent I LO w Sopocie i UAM w Poznaniu. Żonaty, ojciec Tomka i Juli.
Anna Dyksińska


























