PORTAL MIASTA GDAŃSKA

„Kret” do drążenia tunelu przypłynie statkiem

„Kret” do drążenia tunelu przypłynie statkiem
Do portu Gdańsk jeszcze dziś wpłynie statek transportowy „Deo Volente”. Na jego pokładzie zostaną przetransportowane największe elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel Pod Martwą Wisłą. Wśród części znajdą się miedzy innymi główny zespół napędowy ważący około 230 ton, koło tnące (podzielone na 3 części), obudowa tarczy (podzielona na 4 segmenty).
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Do portu Gdańsk jeszcze dziś wpłynie statek transportowy „Deo Volente”. Na jego pokładzie zostaną przetransportowane największe elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel Pod Martwą Wisłą. Wśród części znajdą się miedzy innymi główny zespół napędowy ważący około 230 ton, koło tnące (podzielone na 3 części), obudowa tarczy (podzielona na 4 segmenty).

Statek wpłynie do Gdańskiego Portu na Pirs Rudowy i tam od poniedziałku, za pomocą pływającego dźwigu rozpocznie się rozładunek elementów maszyny TBM. Maszyna została wybudowana w fabryce firmy Herrenknecht AG w niemieckim Schwanau, a do Gdańska wypłynęła z Rotterdamu. Z racji swoich gigantycznych gabarytów (12,5 metra średnicy, 91 metrów długości, waga 2200 ton) „Kret” został rozłożony na części i zarówno drogą lądową, jak i morską, przewożony jest do Gdańska. Prace rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku, po uprzednim zmontowaniu i przejściu testów.

Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły.

(MK)