Oba sondaże zostały przeprowadzone przez Pracownię Realizacji Badań Socjologicznych Uniwersytetu Gdańskiego. Badanie ogólnomiejskie realizowane jest cyklicznie od ośmiu lat; natomiast o ocenę jakości pracy oraz obsługi klientów Urzędu Miejskiego w takiej formie zapytaliśmy gdańszczan po raz pierwszy.
Sporą niespodzianką okazały się wysokie noty wystawione urzędnikom przez klientów magistratu. Według mieszkańców, w skali ocen szkolnych, zasłużyli oni na mocną czwórkę z plusem zarówno za kompetencje i fachowość, jak też kulturę osobistą i życzliwość.
![]() |
Opinie gdańszczan okazały się bardziej zróżnicowane w przypadku oceny działalności Prezydenta Pawła Adamowicza: 34% respondentów oceniło jego działalność jako minimum dobrą (dobrze + bardzo dobrze + celująco), 40% badanych wystawiło Prezydentowi oceną dostateczną, zaś 26% ocenę niedostateczną (miernie + niedostatecznie). Prezydent uzyskał średnią ocen 3,1.
![]() |
Jeśli chodzi o Radę Miasta, to 18% respondentów oceniło jej działalność jako minimum dobrą (dobrze + bardzo dobrze + celująco), 44% dostatecznie, zaś 38% niedostatecznie (miernie + niedostatecznie). Rada Miasta uzyskała średnią ocen 2,7.
![]() |
Sukcesy i porażki władz miasta
Po stronie sukcesów władz miasta respondenci wymieniali przede wszystkim: budowę ścieżek rowerowych - 38%, poprawę stanu gdańskich zabytków - 26%, remont torowisk i węzłów komunikacyjnych - 24%, modernizację ulic i poprawę ich nawierzchni - 15%, budowę centów handlowych - 12%, inwestycje związane z zagospodarowaniem pasa nadmorskiego - 10%. Po stronie porażek znalazły się natomiast: brak poważniejszych inwestycji dających nowe atrakcyjne miejsca pracy - 25%, brak wystarczających działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku publicznego w miecie - 19%, zaniechanie budowy hali widowiskowo-sportowej - 11%, brak decyzji w sprawie budowy autostrady A1 - 7%, nadmierny rozwój hipermarketów i centrów handlowych - 6%, zły stan dróg - 5%.
Hierarchia problemów w mieście - zadania do rozwiązania
Zdaniem większości badanych, na plan pierwszy wysuwają się zagadnienia związane z bezrobociem, co jest ściśle związane z koniecznością inwestycji tworzących nowe miejsca pracy (39%). Na drugim miejscu w hierarchii problemów znajduje się brak porządku i bezpieczeństwa publicznego (37%). Są to dwa - zdaniem mieszkańców - najważniejsze problemy miasta wymagające szczególnej aktywności ze strony władz lokalnych. Dalsze miejsce w hierarchii problemów zajmuje wciąż jeszcze niedostateczny rozwój infrastruktury drogowej (24%) oraz problemy mieszkaniowe (19%). Następną ważną kwestią do rozwiązania jest rozwój infrastruktury sportowo - rekreacyjnej (16%) ogólna poprawa stanu estetycznego i ekologicznego miasta (14%), rozwój infrastruktury kulturalnej (7%) oraz promocja miasta (4%). Wszystkie te dziedziny są bardzo ważne z punktu widzenia rozwoju funkcji turystycznej miasta.
Zobacz pełne wersje raportów:
1. Gdańsk - niektóre aspekty życia miasta (DOC)
2. Ocena pracy Urzędu Miejskiego przez Klientów (DOC)
PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI URZĘDU MIEJSKIEGO W 2003 r.
Podczas konferencji prasowej zaprezentowane zostało również statystyczne podsumowanie efektów pracy gdańskiego Urzędu Miejskiego w roku ubiegłym. W 2003 r. prezydent Gdańska wydał 1359 zarządzeń, a Rada Miasta przyjęła ogółem 476 uchwał. Do Urzędu Miejskiego napłynęło ponad 191 tys. sztuk rozmaitej korespondencji, zaś ilość wydanych decyzji administracyjnych osiągnęła niemal 290 tysięcy.
![]() |
Jak widać z powyższego wykresu, z roku na rok znacząco wzrasta ilość decyzji administracyjnych wydawanych przez Urząd Miejski w Gdańsku. Biorąc pod uwagę fakt, że liczba etatów utrzymuje się na stałym poziomie około 930, realizacja coraz większej ilości zadań staje się możliwa wyłącznie dzięki podnoszeniu wydajności i efektywności pracy urzędników, co jest niewątpliwie pozytywnym symptomem.
























