PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Chrzest i wodowanie statku ?Gdańsk?

Chrzest i wodowanie statku ?Gdańsk?
4 lipca o godz. 11.00 na terenie Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. zwodowano statek o imieniu ?Gdańsk?, którego matką chrzestną została Teresa Adamowicz, matka Prezydenta Miasta Gdańska.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

4 lipca o godz. 11.00 na terenie Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. zwodowano statek o imieniu ?Gdańsk?, którego matką chrzestną została Teresa Adamowicz, matka Prezydenta Miasta Gdańska.

Nz. Teresa Adamowicz, matka chrzestna m/s "Gdańsk" na tle swojego "podopiecznego"
Nz. od lewej: Teresa Adamowicz, Paweł Adamowicz, Ryszard Adamowicz, Piotr Soyka
Fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
Wodowany statek, o numerze budowy B 603/2, to drugi kontenerowiec z serii REM 120, budowany przez Stocznię Północną S.A. dla Gdańskich Linii Morskich. Pierwsza jednostka tej serii była zwodowana 24 stycznia 2008 roku w Stoczni Północnej, a imię ?Eugeniusz Kwiatkowski? nadała mu wnuczka tego wielkiego Polaka, Julita Maciejewicz ? Ryś.
?Gdańsk? to wielozadaniowy statek do transportu ładunków ciężkich, wielkogabarytowych i niebezpiecznych, a także ładunków przewożonych w kontenerach ? konwencjonalnych i chłodzonych. Dzięki długości całkowitej 122,45 m, szerokości ponad 18,20 m, tonażu pojemnościowym brutto 6215 jednostek, nośności 7500 ton i zanurzeniu projektowym 6,60 m, wyposażony w dwa żurawie o udźwigu 120 ton każdy, będzie mógł rozwijać prędkość serwisową 15 węzłów. Rejon jego żeglugi jest nieograniczony, włącznie z Wielkimi Jeziorami i Australią. ?Gdańsk? będzie mógł przewieźć 533 kontenery 20 ? stopowe (w tym 30 kontenerów chłodzonych).

Samo wodowanie miało niecodzienny przebieg, statek został wydokowany z doku pływającego. Kadłub statku powstał bowiem na nowej płycie montażowej w Stoczni Północnej, która pozwala obecnie budować tam jednostki o parametrach do 135 metrów długości i 24 metrów szerokości. Stępkę pod budowę ?Gdańska? położono tam we wrześniu 2007 r. Jego kadłub został niedawno przesunięty z płyty na dok pływający, który wcześniej przebudowano w Stoczni Remontowej S.A.

Klasyfikatorem statku jest Towarzystwo Klasyfikacyjne Germanischer Lloyd Polen.

Obecnie w Stoczni Północnej trwa budowa trzeciego kontenerowca typu REM 120. Do chwili obecnej w portfelu zamówień Grupy REMONTOWA jest 8 statków tego typu.

Edyta Tombarkiewicz
Biuro Prasowe