Nowoczesna multimedialna wystawa "Baltic Amber. Tradition and Innovation" zorganizowana przez Gdańsk w ramach pomorskiego tygodnia na Expo w Mediolanie (1-7 czerwca 2015 roku) spotkała się ze znakomitym przyjęciem zwiedzających i została wysoko oceniona przez Komisarza Polskiego Pawilonu, który zakwalifikował ją do ekspozycji stałej. Bursztynowe dzieła z Gdańska będzie można oglądać podczas Expo Milano do 31 października 2015 roku.
![]() |
Według szacunków organizatorów polskiego pawilonu w ciągu ostatniego tygodnia blisko 45 tysięcy ludzi obejrzało najciekawsze prace z bursztynem, w tym ekskluzywną biżuterię i przedmioty użytkowe, które były prezentowane w ramach zorganizowanej przez Gdańsk nowoczesnej multimedialnej wystawy "Baltic Amber. Tradition and Innovation" podczas pomorskiego tygodnia na EXPO 2015 (1-7 czerwca 2015 roku). Miasto Gdańsk pokazało wystawę w Mediolanie po raz pierwszy – potem chce ją zaprezentować w Niemczech, Chinach i USA.
Tradycja i innowacja
Ekspozycja obejmuje 25 prac, wśród nich wiele nagradzanych i wyróżnianych podczas największych na świecie targów bursztynu Amberif. Możliwości artystyczne i użytkowe bursztynu prezentowane są w pięciu tematycznych ujęciach. „Natura” to biżuteria o naturalnych formach, z minimalną ingerencją w strukturę bursztynu. „Rzemiosło” podkreśla związek między pracami współczesnych artystów i tradycjami rzemieślniczymi sięgającymi XVI/XVII wieku. „Precious” to obiekty ekskluzywne, czyli bursztyn w oprawie złota i diamentów. Prezentowane są także projekty studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pod hasłem "Innowacje" oraz prace na wysokim poziomie wzorniczym w kategorii "Design". Kuratorem ekspozycji jest profesor Sławomir Fijałkowski z Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku. Wystawę zorganizowało Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu, Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników, Związkiem Miast i Gmin Morskich oraz Związkiem Rzemiosła Polskiego.
– Postawiliśmy na bursztyn jako wizytówkę Gdańska i sposób, by opowiedzieć o tym, że jesteśmy miastem nowoczesnym, a jednocześnie przywiązanym do naszych wielowiekowych tradycji – mówi Robert Pytlos, koordynator Prezydenta Miasta Gdańska ds. bursztynu. – Mediolan to jedna ze światowych stolic mody i designu, idealne miejsce, by pokazać Gdańsk jako lidera- najważniejszy na świecie ośrodek obróbki i sprzedaży oraz wzornictwa z bursztynem bałtyckim.
![]() |
Nowoczesne witryny
Wszystkie prace są eksponowane w nowoczesnych multimedialnych witrynach z transparentnymi ekranami, co zapewnia gościom odwiedzającym EXPO 2015 doznania niezwykłego kontaktu z bursztynem bałtyckim. Widzowie obok drogocennych przedmiotów, widzą wyświetlające się animacje prezentujące wiedzę o bursztynie bałtyckim i kolejnych działach wystawy.
Liderem projektu „Tydzień Pomorski na EXPO2015” był Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, który współpracował wspólnie z partnerami: Gdańskiem, Gdynią i Sopotem oraz Agencją Rozwoju Pomorza, Invest in Pomerania, Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną i Stowarzyszeniem Wolna Przedsiębiorczość z ośrodkiem Europe Enterprise Network.
Projekt jest finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.























