W dniach 7-8 czerwca br. prowadzona będzie akcja barwienia wody systemu ciepłowniczego GPEC. Jeżeli w ramach prowadzonej akcji w kranach mieszkańców Gdańska i Dolnego Sopotu pojawi się woda zabarwiona na kolor żółtozielony, może to oznaczać nieszczelności wymienników służących do podgrzewania ciepłej wody. Fakt pojawienia się podbarwionej wody należy zgłosić do Działu Obsługi Klienta GPEC, pod numerem telefonu 801 150 801. Akcja wymiany zużytych urządzeń zminimalizuje straty ciepła na korzyść mieszkańców.
Barwienie wody, którego efektem może być kolorowa ciepła woda w kranach, ma na celu doskonalenie jakości dostaw ciepła i ciepłej wody. To działanie realizowane jest w ramach okresowego przeglądu infrastruktury ciepłowniczej i jest jedynym sposobem na wykrycie ewentualnych nieszczelności wymienników służących do wytwarzania ciepłej wody. Barwiona woda nie powinna przedostawać się do instalacji. Jeśli jednak po odkręceniu kurka ciepła woda będzie miała żółtozielone zabarwienie, oznacza to nieszczelność wymiennika wynikającą z jego zużycia. Taką sytuację należy zgłosić GPEC, a my naprawimy lub wymienimy urządzenie - wyjaśnia Kazimierz Kwiatkowski, Główny Specjalista ds. Technicznych GPEC.
Barwienie wody przeprowadzane jest za zgodą Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku. Wykonywane jest ono barwnikiem spożywczym, który ma atest higieniczny. Zastosowana dawka barwnika jest bezpieczna, nie niszczy instalacji i nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, jednak zabarwionej wody nie można używać do picia i gotowania. Warto więc, żeby osoba, która zaobserwuje w swoim kranie kolorową wodę, nie zwlekała ze zgłoszeniem sprawy do Biura Obsługi Klienta firmy GPEC. Po przyjęciu zgłoszenia przedsiębiorstwo wyśle pracowników, by zlokalizowali nieszczelność wymiennika, którego naprawa nastąpi w ciągu kolejnych 2-3 dni. Do czasu wymiany urządzeń, do celów spożywczych należy używać zimnej wody. Zabarwiona woda może być natomiast wykorzystywana do kąpieli czy podlewania ogrodu. Żółtozielona barwa jest nietrwała, więc jeśli zabrudzeniu ulegną tkaniny, łatwo będzie usunąć kolor po wypłukaniu ich w czystej wodzie.
Jeśli zaobserwujesz w kranie żółtozieloną wodę:
1. Zadzwoń do:
- Biura Obsługi Klienta GPEC, tel. 801 150 801 (całkowity koszt rozmowy jak za jeden impuls połączenia lokalnego)
lub do:
- Dyspozycji Ruchu, tel. 993 (całodobowo)
lub powiadom GPEC poprzez e-mail: zielonawoda@gpec.gda.pl
2. W ciągu 24 godzin GPEC wyśle pracowników, by zlokalizowali nieszczelność wymiennika.
3. W ciągu 2-3 dni nastąpi wymiana lub naprawa urządzenia. W sporadycznych przypadkach (niestandardowe wymienniki) czas może się wydłużyć ze względu na konieczność sprowadzenia urządzenia z zagranicy. Jeśli wymiennik jest własnością klienta, może on skorzystać z usług GPEC Serwis. Pracownicy służb technicznych w ciągu 24 godzin zdiagnozują sytuację. Naprawa/ wymiana nastąpi w ciągu 2-3 dni. Gdy klient nie skorzysta z usługi GPEC Serwis, termin naprawy wymiennika leży w jego gestii.
Michał Piotrowski
Biuro Prasowe