Tematem przewodnim kolejnego posiedzenia Gdańskiej Rady Oświatowej 16-go czerwca br. był status nauczyciela, wsparcie i doradztwo metodyczne.
Podczas czerwcowego posiedzenia wiele uwagi poświęcono statusowi nauczyciela i systemowi awansu zawodowego oraz sytuacji doradztwa metodycznego w Gdańsku i województwie pomorskim.
Struktura zatrudnienia nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego w gdańskich placówkach oświatowych:
|
- liczba nauczycieli dyplomowanych - 3 121
- liczba nauczycieli mianowanych ? 2 585
- liczba nauczycieli kontraktowych ? 1 564
- liczba nauczycieli stażystów ? 407
- liczba nauczycieli bez st. awansu zawod. ? 34
- liczba nauczycieli bez st. awansu zawod.
- (na podstawie art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela) ? 14
|
n. stażyści |
n. kontraktowi |
n. mianowani |
n. dyplomowani |
Przedszkola |
4% |
20% |
40% |
36% |
kl. ?0? |
4% |
15% |
50% |
31% |
Szkoły podstawowe |
5% |
19% |
32% |
44% |
Gimnazja |
5% |
21% |
32% |
42% |
Licea ogólnokształcące |
5% |
19% |
31% |
45% |
Szkoły ponadgimn. zawodowe |
5% |
22% |
36% |
36% |
Maksymalny odsetek zatrudnienia nauczycieli dyplomowanych w gdańskiej placówce wynosi 70%.
Próba porównania wyników szkół w odniesieniu do zatrudnienia nauczycieli dyplomowanych (najwyższy stopień awansu) wykazała, że najwyższy średni stanin z zewnętrznych egzaminów końcowych osiągnęły placówki zatrudniające:
- w szkołach podstawowych od 35% do 45% nauczycieli dyplomowanych
- w gimnazjach od 25% do 35% nauczycieli dyplomowanych.
Podobnie wykazała próba porównania wskaźników poziomu przyrostu wiedzy wykonana przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku na 5-u gimnazjach. Po przeanalizowaniu zestawień okazało się, że najlepsze wyniki osiągnęły gimnazja, które zatrudniały odpowiednio 18% nauczycieli dyplomowanych (najlepszy wynik) i 31% nauczycieli dyplomowanych.
Omawiając problematykę wsparcia i doradztwa metodycznego przedstawiono:
- Rozwój zawodowy nauczyciela ? działania wspierające samorządu gdańskiego w zakresie organizacji doskonalenia i doradztwa metodycznego dla nauczycieli - Dyrektor Ośrodka Kształcenia Ustawicznego Nauczycieli w Gdańsku Elżbieta Walkiewicz
- Problemy związane z organizacją doradztwa metodycznego i doskonalenia zawodowego nauczycieli z perspektywy samorządu województwa ? Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Elżbieta Lamparska
- Potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia i stan doradztwa metodycznego w województwie pomorskim ? Dyrektor Wydziału Diagnoz i Analiz Edukacyjnych Kuratorium Oświaty Jerzy Wiśniewski
- Informacja o szkoleniach nauczycieli w zakresie sprawdzania egzaminów zewnętrznych realizowanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku ? Kierownik Wydziału Badań i Analiz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku Barbara Przychodzeń.
Odnosząc się do problematyki wsparcia i doradztwa metodycznego nauczycieli dr Jerzy Wiśniewski z Kuratorium Oświaty w Gdańsku przedstawił wyniki badania potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia, które zostało przeprowadzone przez Wydział Diagnoz i Analiz Edukacyjnych jesienią 2008 roku.
Tematyka doskonalenia preferowana przez nauczycieli: |
|
z krótszym stażem |
z dłuższym stażem |
|
|
|
|
Podsumowanie badania:
- ponad połowa uczestników badania ma możliwość korzystania z pomocy doradcy metodycznego i ok. 28% korzysta z tej możliwości co najmniej raz w roku, spotykając się z doradcą metodycznym w placówce doskonalenia;
- około 35% nauczycieli zadeklarowało, że nie korzysta w ogóle z ww. pomocy
- dostęp do doradcy w swoim powiecie ma ok. 10%, a w swojej gminie 4% nauczycieli uczestniczących w badaniu;
- nauczyciele oczekują od doradcy metodycznego wsparcia w zakresie warsztatu/metod pracy, krótkich doraźnych konsultacji, podejmowania działań innowacyjnych oraz prawa oświatowego;
- uczestnicy wyrazili pozytywną opinię na temat funkcjonowania doradztwa, jednak część z nich ok. 44% zadeklarowało brak dostępu do doradcy metodycznego.
W drugiej części wystąpienia został zaprezentowany stan doradztwa metodycznego w województwie pomorskim.
|
|
Dotychczasową działalność Ośrodka Kształcenia Ustawicznego Nauczycieli w Gdańsku (link do http://www.okun.gda.pl) zaprezentowała dyrektor dr Elżbieta Walkiewicz. Od czerwca 2003 roku OKUN zorganizował ponad 1764 konferencji, kursów, seminariów i warsztatów dotyczących różnorodnych tematów związanych z nauczaniem i edukacją. Przeszkolono łącznie 10 240 nauczycieli, w tym na kursach językowych 3 050 nauczycieli (Stan na dzień 31.05.2009 r.).
Gdański OKUN uczestniczy również w europejskich projektach edukacyjnych w ramach programów Fundacji Rozwoju Sytemu Edukacji Socrates i Uczenie się przez całe życie: European Label, Grundtvig, Comenius, Leonardo da Vinci.
Stan doradztwa metodycznego z perspektywy samorządu województwa pomorskiego przedstawiła Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego Elżbieta Lamparska, wskazując na pilną potrzebę określenia:
- Jaką rolę ma pełnić doradca:
- w podnoszeniu efektywności pracy szkoły?
- w doskonaleniu i rozwoju nauczycieli?
- Jak tworzyć system doradztwa metodycznego?
- Jakie kryteria stosować przy powoływaniu doradców?
- Jakie kwalifikacje powinien mieć doradca?
- Jakie powinny być standardy pracy doradcy?
- Jak powinno przebiegać kształcenie/dokształcanie doradców?
Po zaprezentowaniu stanu doradztwa metodycznego w Gdańsku i województwie pomorskim w odniesieniu do wyników badań Kuratorium Oświaty oraz badań wykonanych przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w związku z reformą edukacji podczas dyskusji powołano zespół ds. opracowania modelu systemu doradztwa metodycznego.
W sytuacji częstych zmian w systemie edukacji jakie mają miejsce od 2000 roku doradztwo metodyczne jest bardzo ważnym elementem wsparcia nauczyciela i powinno być jak najszybciej dostosowane do obecnej sytuacji w obszarach: legislacyjnym, finansowym, merytorycznym, organizacyjnym i promocyjnym ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji doradcy, który powinien być autorytetem w swojej specjalności.
W końcowej części posiedzenia członkowie GRO pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały Rady Miasta Gdańska przygotowany na czerwcową sesję Rady w sprawie zmiany nazwy Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 31 przy Akademickim Centrum Klinicznym Szpitala Akademii Medycznej z siedzibą w Gdańsku przy ul. Dębinki 7.
Kolejne posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej zostało zaplanowane na 17 września 2009 r.
____________________________________
Gdańska Rada Oświatowa jest organem społecznym o charakterze doradczym. Opinie członków Rady dot. projektów uchwał Rady Miasta Gdańska są przekazywane Przewodniczącemu Komisji Edukacji Rady Miasta Gdańska po każdym posiedzeniu.