W piątek, 10 listopada 2023 uczestniczyliśmy w uroczystym finale Stypendium PRAKTYKA zorganizowanym przez fundatora nagrody - Fundację im. Stefana Kuryłowicza. Spotkanie odbyło się w Olivia Center - w samym centrum Nowej Oliwy stanowiącej obszar opracowania uczestników warsztatów projektowych.
Stypendium PRAKTYKA to trzyetapowy program, którego celem jest znajdowanie najciekawszych pomysłów na poprawę jakości przestrzeni publicznej we wskazanym miejscu w Polsce. W 2023 roku jest to Gdańsk, a w nim obszar skrzyżowania Alei Grunwaldzkiej i ulicy Kołobrzeskiej z kontekstem terenu otaczającego, położonego w dzielnicach Oliwa i Przymorze.
Więcej o zasadach pracy uczestników, mentorów i jurorów przeczytasz na stronie Fundacji.
Autorzy zwycięskiego projektu, Michał Gałuszka i Patryk Prychodko osobiście prezentowali szczegóły rozwiązań i odpowiadali na pytania. Natomiast przedstawiciele jury, profesorowie Piotr Lorens, Architekt Miasta Gdańska i Rainer Mahlamäki starli się w pojedynku na argumenty z Januszem Sepiołem, Architektem Miasta Rzeszowa w ramach dyskusji na temat wartości jakie niesie ze sobą młodość w architekturze. Rzeszów będzie gospodarzem kolejnej edycji Stypendium w roku 2025.
Prezentacja projektu Olivia Amber Coast
Opis projektu: Inspiracją dla twórców była Dolina Krzemowa - zagłębie nowoczesnych technologii, które wytworzyło się wokół kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda. Za cele strategiczne przyjęto zieleń, dostępność, osadzenie w policentrycznym układzie charakterystycznym dla Trójmiasta. Na istniejącą siatkę ulic projektanci nałożyli sieć powiązań przestrzeni publicznych. Wśród tych ostatnich szczegółowo potraktowano zasługujące na podniesienie do rangi wielkomiejskich, lecz zielonych placów tereny przed budowlami monumentalnymi - halą Olivia oraz biblioteka UG. Zwężoną aleję Grunwaldzką wyposażono w tramwaj, zaś przystanek Przymorze-Uniwersytet podniesiono do rangi dworca przesiadkowego. Pozwoliło to uzasadnić zwężenia przekrojów obu osi dzielnicy - al. Grunwaldzkiej i ul. Kołobrzeskiej zmieniając je w zielone aleje miejskie przyjazne pieszym i rowerzystom.
Slajdy prezentacji:
Plansze projektu (po kliknięciu dostępna wersja w dużej rozdzielczości)