Krajowy Komitet sterujący pozytywnie zaopiniował Ministrowi Gospodarki i Pracy - Gdański Projekt Komunikacyjny. W ciągu dwóch tygodni Minister podpisze wniosek Gdańska. Oznacza to, że od pozyskania europejskich funduszy na budowę linii tramwajowej na Chełm i komfortowej jazdy tramwajem po Gdańsku, dzieli nas już tylko krok. Wydanie pozytywnej opinii osobiście pilotował w Warszawie prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Całkowity koszt projektu to 196,4 mln zł natomiast dofinansowanie z Unii wyniesie 80,1 mln zł.
Przypomnijmy, że Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej przewiduje:
- modernizację 20 km sieci torowisk tramwajowych wraz z siecią trakcyjną i zasilaniem,
- budowę nowej linii tramwajowej długości 2,9 km wraz z siecią trakcyjną, zasilaniem oraz urządzeniami towarzyszącymi,
- zakup taboru transportu publicznego: 3 nowe pociągi tramwajowe oraz 28 autobusów (realizacja przez ZKM sp. z o.o .- partnera projektu).
![]() |
Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich dwóch lat Gdańsk zdołał pozyskać z funduszy europejskich znaczące sumy na modernizację kluczowych tras komunikacyjnych w mieście - budowę trasy W-Z, przebudowę ul. Marynarki Polskiej, oraz przebudowę ulic Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie. Były to kwoty w wysokości odpowiednio 49, 34 i 22 mln złotych. Dodając do tego 80 mln zł na GPK otrzymujemy 185 mln zł na same inwestycje drogowe!
Ponadto w 2004 r. Gdańsk otrzymał z budżetu państwa 6,5 mln zł subwencji drogowej na modernizację ul. Słowackiego, a w 2005 r., 8,7 mln zł na remont wiaduktu Błędnik.
Przypomnijmy, iż w budżecie na 2005 r. przeznaczono 151 mln zł na inwestycje, z czego aż 53 mln pochłoną budowa i remonty dróg. Ponadto w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2005 - 2009, przewidziano realizację w Gdańsku 34 projektów drogowych. Ich łączna wartość to ponad 787 mln zł.
![]() |
![]() |
![]() |
Fot. K. Jacobson, ZKM