Być jak Paweł Adamowicz. Dzień patrona szkół PSONI

Dwie szkoły im. Pawła Adamowicza - Niepubliczna Podstawowa Szkoła Specjalna i Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy prowadzone są przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. 13 grudnia obie placówki obchodzą Dzień Patrona. W tym roku uroczystość odbyła się w piątek, 12 grudnia. Uczniowie, szykując się na święto, starali się lepiej poznać swojego Patrona.
12.12.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Poczet sztandarowy na uroczystości szkolnej na sali gimnastycznej. sztandar trzyma uczeń na wózku.
Podczas ważnych uroczystości szkolnych wprowadzany jest sztandar szkoły
Fot. Przemysław Kozłowski / www.gdansk.pl

Poznać lepiej Patrona

Obie szkoły prowadzone przez PSONI wchodzą w skład Niepublicznego Zespołu Placówek Oświatowych i noszą imię Pawła Adamowicza od 2019 roku. Na pamiątkę nadania szkołom imienia tragicznie zmarłego prezydenta Gdańska placówki obchodzą 13 grudnia Dzień Patrona. W tym roku uroczystość odbyła się w piątek, 12 grudnia.

Paweł Adamowicz patronem niepublicznej szkoły specjalnej w Gdańsku

Podczas ważnych uroczystości szkolnych uczniowie i kadra śpiewają hymn szkoły, wprowadzany jest także sztandar szkoły.

- Już niedługo, za lat parę, przez ten świat pobiegnę sam. Przecież dzięki mojej szkole, ja go bardzo dobrze znam. Dobrem dzieli się nasz Gdańsk, bo to gród otwartych bram. Chcę by Patron szkoły mej, dzięki nam był dumny z niej - śpiewano podczas wydarzenia.

Przygotowując się do święta, uczniowie przez ostatnie dni starali się lepiej poznać swojego Patrona. Czytali ulubione książki prezydenta Gdańska, oglądali ulubione filmy, słuchali ulubionej muzyki, gotowali i jedli potrawy, jakie jadał Paweł Adamowicz.

Uroczystość na sali gimnastyczne w szkole. Do mikrofonu przemawia młoda kobieta. Przed nią siedzą w rzędach uczniowie. W tle zdjęcie patrona szkoły.
Uroczystość prowadziły: Aleksandra Krasnostawska, logopedka i terapeutka komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz Iwona Paweł, tyflopedagożka zajmująca się wzrokiem
Fot. Przemysław Kozłowski / www.gdansk.pl

- Uczniowie z klasy szóstej w ramach klubu filmowego wybrali się na gdańską starówkę w poszukiwaniu miejsc i pamiątek związanych z Pawłem Adamowiczem – opowiadała podczas uroczystości Aleksandra Krasnostawska, logopedka i terapeutka komunikacji alternatywnej i wspomagającej. - Poza tym samorząd uczniowski złożył kwiaty przy grobie naszego patrona.

Film z wycieczki szóstoklasistów został zaprezentowany całej społeczności i gościom wydarzenia.

PSONI. W Gdańsku od 60 lat dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Jubileuszowa gala w GTS

Każdy ma szansę poznawać świat

W uroczystości tradycyjnie wzięła udział prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

- Zawsze kiedy myślę, czego on by chciał, jak chciałby być zapamiętany, to myślę, że bardzo bliscy jesteście jego postrzeganiu świata i myślenia ze swoim projektem, z tym co robi Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną - mówiła prezydent Gdańska. - I myślę, że ten Dzień Patrona macie tutaj tak naprawdę każdego dnia. Każdego dnia pokazujecie, że każdy człowiek ma szansę w swoim życiu, że jeśli znajdzie drugiego człowieka, który chce być razem z nim, ma szansę poznawać świat. Tak jak w pięknych słowach waszego hymnu. Cieszę się, że macie tutaj, w szkole im. Pawła Adamowicza, takie możliwości.

Uroczystość zakończyła się przekazaniem sztandaru w ręce nowego pocztu sztandarowego oraz złożeniem kwiatów pod tablicą Patrona.

Kobieta przemawia do mikrofonu podczas uroczystości w szkole.
- Myślę, że jesteście ze swoim projektem bardzo bliscy postrzeganiu świata i myślenia Pawła Adamowicza - mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz
Fot. Przemysław Kozłowski / www.gdansk.pl

O szkołach

Obie placówki uczą i wspierają dzieci oraz młodzież z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Nauka odbywa się w małych grupach, z indywidualnymi programami realizowanymi przez zespół specjalistów. Budynek i wyposażenie są dostosowane do potrzeb uczniów, w tym do komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). Szkoły koncentrują się na rozwijaniu samodzielności, komunikacji, kompetencji społecznych i przygotowaniu do dorosłości.

Mieszkania wspomagane w Gdańsku. Bo każdy ma prawo do samodzielnej dorosłości

Uroczystość na sali gimnastycznej w szkole. dzieci siedzą na wózkach inwalidzkich. Na pierwszym planie kobieta trzyma za rękę dziewczynkę.
Aktywnymi partnerami procesu edukacyjno-terapeutycznego w szkołach są rodziny uczniów
Fot. Przemysław Kozłowski / www.gdansk.pl

Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy działa od 2014 r. jako pierwsza tego typu placówka w województwie pomorskim, oferując trzyletni program dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Program szkoły obejmuje indywidualne przygotowanie do dorosłości i aktywności zawodowej poprzez zajęcia kulinarne, porządkowe, biurowe oraz rękodzieło, wspierane intensywną terapią i rehabilitacją.

Aktywnymi partnerami procesu edukacyjno-terapeutycznego w szkołach są rodziny uczniów, które towarzyszyły dzieciom podczas Dnia Patrona.

Grupa osób pozuje do zdjęcia pod tablica patrona szkoły, pod która leżą kwiaty.
Uroczystość zakończyło złożenie kwiatów pod tablicą Patrona
Fot. Przemysław Kozłowski / www.gdansk.pl

 

TV

Trzaska: "Chciałbym mówić coraz mniej"