Uwarunkowania urbanistyczne
Jednostka pomocnicza Brzeźno jest położona w północnej części dzielnicy urbanistycznej Wrzeszcz, bezpośrednio nad wodami Zatoki Gdańskiej. Jest to dzielnica zróżnicowana pod względem struktury przestrzennej, ponieważ zlokalizowane są tu obszary zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami związanymi z turystyką, osiedla mieszkaniowe z lat 70. XX wieku i kompleksy współczesnej zabudowy deweloperskiej.
Najbardziej zróżnicowany pod względem funkcji i formy zabudowy jest rejon dawnej osady rybackiej, gdzie rozwijają się usługi związane z turystyką, a istniejąca zabudowa jednorodzinna jest przekształcana i przebudowywana. W środkowej części dzielnicy znajdują się zespoły zabudowy wielorodzinnej i zabudowy jednorodzinnej. W zachodniej części, w okolicy trasy kolejowej zlokalizowane są tereny usługowe, gdzie funkcjonują m.in. hurtownie i składy. Brzeźno jest dobrze wyposażone w podstawowe usługi, znajdują się tu przedszkola, szkoły podstawowe. W rejonie skrzyżowania al. Hallera i ul. Dworskiej oraz ulic Gdańskiej i Krasickiego znajdują się lokalne kompleksy handlowe. Dostęp do terenów rekreacyjnych zapewnia nie tylko plaża i promenada nadmorska z molem, ale także Park Brzeźnieński.
Atrakcyjne położenie Brzeźna, nie tylko w kontekście rozwoju turystyki, ale także mieszkalnictwa, skutkuje coraz większą liczbą inwestycji w tym rejonie miasta. Brzeźno posiada potencjał rozwojowy z uwagi na duże tereny niezagospodarowane głównie w południowej części dzielnicy w rejonie al. Maciej Płażyńskiego i al. Hallera.
Kierunki rozwoju
Brzeźno ma dość duży potencjał inwestycyjny z uwagi na bardzo atrakcyjne położenie i zasób terenów możliwych do zagospodarowania. Walory przyrodniczo-krajobrazowe pasa nadmorskiego i plaży dalej stanowić będą istotny element charakteru tej części Gdańska.
W zachodniej części dzielnicy, przy pętli tramwajowej na alei Hallera planuje się rozwój funkcji usługowych z terenami rekreacyjnymi. W pobliżu kąpieliska i w pasie nadmorskim planowany jest rozwój zagospodarowania związanego z rekreacją. W rejonie ulic Uczniowskiej, Gdańskiej i Kobieli oraz w rejonie ulicy Nadmorski Dwór planuje się rozwój funkcji mieszkaniowych wielorodzinnych i uzupełniających usługowych towarzyszących zabudowie mieszkaniowej. W zachodniej części dzielnicy, w sąsiedztwie terenów kolejowych planuje się przekształcenia terenów w kierunku magazynowo-przemysłowym, sankcjonującym w pewnym stopniu istniejące zagospodarowanie. W związku z coraz bardziej dynamicznym rozwojem tego rejonu miasta planowane są realizacje nowych tras transportowych, przede wszystkim trasy tzw. Nowej Gdańskiej przebiegającej od planowanego skrzyżowania w ciągu al. Płażyńskiego (a wcześniej od alei Żołnierzy Wyklętych we Wrzeszczu) w kierunku Nowego Portu.
W obszarze istniejących osiedli mieszkaniowych planowane jest, w miarę możliwości, wykreowanie lub wzmocnienie istniejących przestrzeni publicznych. W odniesieniu do zabudowy położonej najbliżej pasa nadmorskiego przewiduje się uzupełnianie i podnoszenie standardu istniejącej zabudowy mieszkaniowej i usługowej a także rozwój i wzmacnianie funkcji związanych z unikalnym, nadwodnym położeniem.
Środowisko:
obszary i obiekty objęte ochroną / bezpośrednie sąsiedztwo obszaru Natura 2000 Zatoka Pucka
- 1 pomnik przyrody
tereny wskazane do ochrony
- 1 teren proponowany do ochrony w formie użytku ekologicznego
Powierzchnia pokrycia miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego [%]
- 56,3
Inżynieria
Zapewniony dostęp do wszystkich sieci inżynieryjnych. Obszar odwadniany mechanicznie przez pompownie Brzeźno i Gwiazdowskiego.
Projektowana pompownia Dunikowskiego.
Opracowanie: Biuro Rozwoju Gdańska