PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Rok szkoleń dla wychowawców w placówkach

Rok szkoleń dla wychowawców w placówkach
14 szkoleń dla kadry gdańskich placówek opiekuńczo-wychowawczych zorganizował w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. To sposób na podniesienie kompetencji wychowawców: zarówno zarządczych, dotyczących prowadzenia placówek, jak i miękkich, kluczowych dla skutecznej pracy z dziećmi i młodzieżą.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

14 szkoleń dla kadry gdańskich placówek opiekuńczo-wychowawczych zorganizował w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. To sposób na podniesienie kompetencji wychowawców: zarówno zarządczych, dotyczących prowadzenia placówek, jak i miękkich, kluczowych dla skutecznej pracy z dziećmi i młodzieżą.

W Gdańsku działają 22 placówki opiekuńczo-wychowawcze, zapewniające całodobową opiekę i wychowanie dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej. Przebywa w nich niemal 300 wychowanków w wieku od kilku miesięcy do 26. roku życia. W systemie zmianowym opiekuje się nimi łącznie 150 wychowawców i 20 specjalistów (pedagogów i psychologów). Placówki prowadzone są przez jednostki samorządowe: Gdańskie Domy dla Dzieci, Zespół Gdańskiego Pogotowia Opiekuńczego, Gdański Dom Integracyjno-Rodzinny oraz – jako zadanie zlecone – przez Fundację dla Rodziny i Gdańską Fundację Innowacji Społecznej.

W 2021 roku Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku we współpracy z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych rozpoczął standaryzację placówek w Gdańsku. Jej celem jest:

  • wypracowanie procedur pomocnych m.in. w wydatkowaniu środków wychowawczych oraz z programu „Dobry start”;
  • poprawa współpracy kadry placówek opiekuńczo - wychowawczych z kadrą szkół, do których uczęszczają wychowankowie;
  • uściślenie współpracy z asystentami rodziny oraz przedstawicielami wydziałów rodzinnych i nieletnich w sądach;
  • ujednolicenie wzorów obowiązkowej dokumentacji wychowawczej;
  • podniesienie jakości realizacji zadań placówek opiekuńczo - wychowawczych oraz wykonywanej dokumentacji.

W 2022 roku Monika Chabior, zastępczyni prezydenta Gdańska, zarekomendowała do wdrożenia materiały wypracowane w ramach standaryzacji. W związku z tym, w roku 2023 roku Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku zorganizował 14 szkoleń, w których uczestniczyło 161 osób. Tematyka obejmowała wybrane elementy Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, rozporządzenia w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, dokumentację placówki opiekuńczo – wychowawczej. Był też warsztat: opracowanie planu pomocy dziecku.

Odpowiadając na potrzeby kadry wychowawczej, 14 grudnia 2023 r. w Urzędzie Miejskim w Gdańsku odbyło się spotkanie szkoleniowe „Przemoc Domowa i Nie Tylko. Widzę, Reaguję, Przeciwdziałam” dla wychowawców oraz specjalistów pracujących w gdańskich placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Prowadzili je specjaliści w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej, na co dzień pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku: Aleksandra Szulc-Konarska oraz Wojciech Heyke, koordynator procedur „Niebieskie Karty”, przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego w Gdańsku. W spotkaniu wzięło udział 40 osób. Omówiono zmiany w Ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej, zapoznano z formami przemocy domowej oraz zachowaniami, które mogą nosić znamiona przemocy również w ujęciu pracy wychowawczej. Przedstawiono też specyfikę problematyki przemocy domowej jako dynamicznego zjawiska społecznego odzwierciedlającego zmiany zachodzące w strukturze demograficznej Gdańska.

– Prelegenci omówili Procedurę „Niebieskie Karty” oraz kompetencje poszczególnych służb – wyjaśnia Grzegorz Lipiec, główny specjalista z Referatu Usług Społecznych Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego.

Cykl szkoleń będzie kontynuowany także w przyszłym roku. Już wiadomo, że w lutym odbędzie się warsztat „Jak kreować swój profesjonalny wizerunek, który buduje zaufanie i szacunek wychowanków?".