Filmy pobrać można tutaj
Film pt.: "PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA (PPP). DLA MŁODZIEŻY. DLACZEGO POMAGAĆ?" powstał w 2015 roku w ramach kampanii społecznej Miasta Gdańska „Kieruj bez procentów", dofinansowanej w ramach rządowego programu "Razem Bezpieczniej" oraz środków Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Film został przekazany jako materiał dydaktyczny do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (w formie płyt DVD, w nakładzie ponad 600 szt). Do produkcji filmowych dołączone są scenariusze zajęć, do samodzielnego wykorzystania podczas lekcji Edukacji dla Bezpieczeństwa, godzin wychowawczych etc. Film podzielony został na części, do każdej z nich dołączony jest scenariusz zajęć, odpowiadający zakresowi tematycznemu produkcji filmowej.
Film w trzech częściach przygotowany został w sposób pozwalający na naukę pierwszej pomocy od podstaw (Szkoła, Ruch drogowy, Przestrzeń publiczna). Szczegółowo rozpisane ćwiczenia w części praktycznej pozwolą na dokładny trening umiejętności udzielania pierwszej pomocy, a wprowadzenie ułatwi zrozumienie własnych emocji i motywacji, związanych z procesem udzielania pierwszej pomocy. Zalecamy, by przeprowadzić cykl trzech zajęć, wg zaproponowanego scenariusza (projekcja filmu, wprowadzenie, zajęcia praktyczne).
Cały film w wersji 15-minutowej przeznaczony jest dla uczniów, którzy posiadają już podstawową umiejętność udzielania pierwszej pomocy, a jego celem jest odświeżenie nabytych już wiadomości. Do nagrania dołączony jest scenariusz zajęć, który oprócz części wprowadzającej zawiera opis wszystkich ćwiczeń praktycznych, które zaproponowane zostały w poszczególnych scenariuszach. Wybór ćwiczeń zależy od osób prowadzących oraz uczestników.
Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień jako realizator projektu powierzyło realizację filmu Fundacji Citizen Project.
Co o filmie mówią sami realizatorzy?
Refleksje z pracy nad scenariuszem- Onno Hansen- Staszyński (Współautor scenariusza)
Pisanie scenariusza filmu instruktażowego jest niezwykłą aktywnością. Z jednej strony wszystkie elementy, nawet najdrobniejsze, muszą zgadzać się – przede wszystkim gdy tematem jest pierwsza pomoc przedmedyczna. Z drugiej strony film ma zachęcić nie tylko do obejrzenia, a też do działania. Te różne elementy nie współgrają ze sobą.
Pisanie scenariusza tego filmu było wyjątkowo przyjemne. Współautorzy są specjalistami – w dziedzinie pierwszej pomocy (Michał Romasz), profilaktyki (Radosław Nowak) i reżyserii filmowej (Beata Staszyńska). Moje zadanie więc było bardzo skromne: wspierać równowagę między specjalistami. Nie musiałem tworzyć czegoś od zera, a tylko pomagałem znaleźć kompromisy, aby film instruktażowy pasował do grupy docelowej: uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Najtrudniejsze w pisaniu scenariusza jest usuwanie swoich ulubionych pomysłów, które na papierze wyglądają cudowne a nie będą skuteczne w filmie, teraz najtrudniejsze było pomagać innym usuwać ich ulubione pomysły. Bo atmosfera w grupie, która tworzyła ten film, była bardzo serdeczna, a więc to nie było bolesne.
Moja rada dla każdego, który będzie współtworzył scenariusz filmu instruktażowego: współpracuj ze specjalistami bez kompleksów.
https://www.linkedin.com/in/onnohansen
Dylematy reżysera...ile filmu w filmie instruktażowym? – Beata Staszyńska – Hansen (Reżyserka, współscenarzystka i producentka)
Jeśli trzymać się konceptu, że film najpierw powstaje w głowie, a potem trzeba "go zapisać" i tylko kolejnymi krokami są przygotowania (próby), zdjęcia i postprodukcja, a potem dzieło trafia do widza...to jasne, że to praca tak złożona i zależna, że niemożliwa do wykonania w pojedynkę. I dlatego bardzo cenię sobie zespół ludzi z którym mogę pracować - od pierwszego momentu. Aspekt ludzki czyni prace filmowca genialnym przeżyciem lub nie. Jakość zarówno merytoryczna jak i emocjonalna przygotowania, potem realizacji wpływa na efekt finalny - czyli film. Gdy zaczynaliśmy razem z Radkiem Nowakiem i Onno Hansen pracę nad scenariuszem - konkretną ramą instruktażową (i nie tylko) dodawał Michał Romasz. Na papierze scenariusz "dźwigał sporo". Natomiast ostatnie weryfikacje pomysłu i rzeczywistość - konsultacje online (z Wojtkiem Klupś) i kilkudniowy plan filmowy ostatecznie otwierał możliwości realizacji pomysłu. Dlatego dla mnie to ludzie są nie do zastąpienia, a nie sprzęt. Osoby bez motywacji i determinacji do pracy na planie filmowym są udręką dla siebie i dla pozostałych.
Nam udało się stworzyć zespół, który pracował w pełnym oddaniu dla wspólnej idei. Operator - Piotr Romanowski, ekipa zajmująca się charakteryzacją, asysta techniczna i uczniowie LO XX w Gdańsku przed kamerą - i profesjonaliści - ci z doświadczeniem jak Maciej „Gleba” Florek czy zaczynający drogę filmowca - Mikołaj Gajda oraz inni równie istotni dla filmu dawali z siebie najlepszą energię. Rola reżysera bywa wymagająca i od siebie, i od innych, ale według mnie plan filmowy to nakładające się warstwy rzeczywistości i jej deformacji w czasie - a taka deformacja wymaga dyscypliny. Rewolucja technologiczna daje poczucie, że każde "pstryknięcie" i nagranie ruchomego obrazu to "film", a możliwość natychmiastowej publikacji czyni "pstrykających" filmowcami. A szkoda, bo to poczucie sprawczości odbiera pokorę i autorefleksję zamieniając je często w samozadowolenie i bezpuentowe odczucia.
Myślę, że narracja obrazem to droga twórcza, która syntetyzuje wiele dziedzin i ekspresji sztuki - degraduje je, odkształca i tworzy nowy wymiar. Ktoś czytając zastanawia się jaki to ma związek z filmem instruktażowym - to przecież nie sztuka...a ja sądzę, że odpowiedzialność realizatorów (w tym reżysera) przed widzem wymaga jak najbardziej sumiennego podejścia do pracy filmowca. Tego sobie zawsze życzę, gdy zaczynam produkcję filmową czy tak było tym razem sami proszę oceńcie. Według mnie udało się opowiedzieć w 15 minut – jak i dlaczego warto pomagać.
Dziękuję GCPU, że powierzyło mi to zadanie, a każdemu z ekipy filmowej za współpracę często według mojego rytmu.
https://www.linkedin.com/in/beatastaszynska
Okiem ratownika – Michał Romasz (ratownik medyczny)
Miesiąc planowania, myślenia i pisania scenariusza nawet nie zapowiadał jak sprawnie i fajnie będzie się pracowało całej ekipie filmowej wraz z aktorami. Bałem się, żeby film nie był sztywny i markotny jak wiele innych. Czy jest markotny? Zdecydowanie nie.
Czym jednak był dla mnie? Na samym planie filmowym trzeba było ubrać scenariusz w formę prawdziwych zdarzeń, które realnie przeżyłem jako ratownik medyczny, a reżyser pobijała rekordy prędkości z wprowadzaniem moich słów w życie, tak, że powoli sam zaczynałem nie nadążać. Z drugiej strony cała ekipa była bardzo elastyczna - kiedy był potrzebny dodatkowy samochód, który miał kogoś potrącić na ekranie... ucharakteryzowane zostało moje prywatne auto. Wyobraźcie sobie jak musiał potem wyglądać ratownik w pełnym umundurowaniu, zmywający sztuczną krew ze zderzaka na oczach przypadkowych przechodniów. Ale taki właśnie był cały film: interesujący, wychodzący do widza i pozytywny tak jak Maciek „Gleba” Florek - jeden z aktorów, który zarażał nas wszystkich uśmiechem. Młodzi aktorzy, którzy tak dobrze odgrywają swoje role, nauczyli się pierwszej pomocy ledwie przed chwilą - czy zatem jest ona taka trudna? Nie jest, mamy dowód na ekranie. Film pokazuje jak można się zachować by zadziałać dobrze, ale nie zamyka furtki bo dobrych rozwiązań jest więcej i na pewno zostaną one odkryte podczas zajęć w szkołach.
Czy moje obawy co do filmu się rozwiały? Jak najbardziej. Nie jest to pierwszy taki projekt w moim życiu, ale jest najbardziej udany z powodu ogromnej wiary w to co robiliśmy.
Niewątpliwie zrobiliśmy dla wszystkich coś dobrego, ponieważ tylko konsekwentne i przystępne kampanie medialne mogą zmienić nasze myślenie na lepsze.
Głos młodzieży z Gdańskiej Grupy PAT
Wspaniała przygoda nie tylko z kamerą, ale także z nauką pierwszej pomocy. Cieszymy się, że mogliśmy zobaczyć jak wygląda praca na planie wśród wielu ciekawych ludzi. To doświadczenie sprawiło, że nie tylko mieliśmy okazję sprawdzić swoje umiejętności aktorskie, ale także nabyliśmy większą wiedzę na temat tego, jak uratować komuś życie. Oliwa Woźnicka
Praca na Planie filmu o Pierwszej Pomocy było ciekawym doświadczeniem, które pozwoliło poznać realia planu filmowego oraz przypomnieć sobie jak postępować w przypadku pierwszej pomocy. Mam jednak nadzieję, że ta wiedza nigdy nam się nie przyda. Adam Wiśniewski.
Myślę, że dla każdego z nas ogromnym wyróżnieniem było otrzymanie zaproszenia do współpracy nad filmem o pierwszej pomocy przedmedycznej. Nie tylko dlatego, że na co dzień zajmujemy się teatrem i wyjątkowym doświadczeniem było spróbowanie swoich sił przed kamerą, ale również dlatego, iż jako gdańska grupa PaT zajmujemy się zagadnieniem profilaktyki uzależnień, jak i drugim człowiekiem. Niewyobrażalna jest świadomość, że dzięki takiej produkcji, mamy możliwość przekazania innym jak uratować komuś życie. Jak nie bać się, jak reagować. Każdy człowiek powinien być świadomy takich działań i my mamy nadzieję, że właśnie to pokazujemy swoim udziałem w tej produkcji. Anna Smolnicka.
Branie udziału w nagrywaniu filmu o pierwszej pomocy przyniosło mi przede wszystkim dużo nowych doświadczeń. Zaczynając od doświadczeń związanych z zachowaniem się przed kamerą, poprzez pracę z profesjonalistami, skończywszy na zdobyciu wiedzy na temat pomocy ludziom, nawet w stresowych sytuacjach. Myślę, że dzięki temu filmowi ja także będę wiedziała jak zachować się w sytuacjach wymagających wykorzystania pierwszej pomocy przedmedycznej. Aleksandra Weber.
Tytuł: "PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA (PPP). DLA MŁODZIEŻY. DLACZEGO POMAGAĆ?"
czas trwania: 15 minut
format: 16:9
REALIZACJA/ PRODUKCJA/ POSTPRODUKCJA FILMOWA:
scenariusz: BEATA STASZYŃSKA, ONNO HANSEN, RADOSŁAW NOWAK
konsultacje merytoryczne: MICHAŁ ROMASZ (RATOWNIK MEDYCZNY)
współpraca: WOJCIECH KLUPŚ, MATEUSZ ORZOŁ
reżyseria: BEATA STASZYŃSKA
asystent reżysera/ dokumentacja foto: JAKUB KOWNACKI
zdjęcia: PIOTR ROMANOWSKI
konsultacje-inscenizacje PPP: MICHAŁ ROMASZ, WOJECIECH KLUPŚ, MATEUSZ ORZOŁ
dźwięk: WOJTEK CWYK
technik dźwiękowy: KRYSTIAN WALĘDZIK
charakteryzacja: METEOR. POGOTOWIE POZORACYJNE
kostiumy: TERESA STASZYŃSKA
montaż, udźwiękowienie: BEATA STASZYŃSKA
współpraca ROBERT OKŁA
UDZIAŁ WZIĘLI (alfabetycznie):
ANNA BETAŃSKA
ALEKSANDRA BOROWIEC
AGATA DŁUGOSZ
MILENA EMESCHAJMER
MACIEJ FLOREK
MIKOŁAJ GAJDA
KLAUDIA GOSTKOWSKA
KONDRAD HAAS
MAREK HEBEL
MAŁGORZATA KOSZNIK
JAKUB KOWNACKI
SZYMON MILOCH
JULIA NOWAK
JULIA OLEJNIK
JULIA RAFAŁOWSKA
ANNA SMOLNICKA
MICHAŁ SOKOŁOWSKI
ARTUR SZATAN
MACIEJ SZATAN
MATYLDA TERESZKIEWICZ
ALEKSANDRA WEBER
ANNA WICZLIŃSKA
OLIWIA WOŹNICKA
DAGMARA WIŚNIEWSKA
ADAM WIŚNIEWSKI
MARTYNA WRÓBEL
KAJETAN WUTTKOWSKI
AGA WYSZYŃSKA
ULA ZABŁOCKA
Opracowanie scenariuszy zajęć (alfabetycznie):
ANNA BARANOWSKA
ONNO HANSEN
AGATA KONIECZNA
RADOSŁAW NOWAK
MICHAŁ ROMASZ
BEATA STASZYŃSKA
EWA WIŚNIEWSKA
produkcja/ postprodukcja 2015:
Fundacja Citizen Project
www.foundationcitizenproject.eu