Szanowni Państwo,
Nauczycielki i Nauczyciele gdańskich szkół i placówek oświatowych,
trwa wyjątkowy czas zarówno w gdańskiej, jak i krajowej oświacie. Już od ubiegłego czwartku mamy do czynienia z niespotykanym na tę skalę zawieszeniem zajęć w Państwa przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych. Bardzo pozytywnie należy odbierać mobilizację całej społeczności edukacyjnej, tj. uczniów, rodziców i Państwa, Nauczycieli w celu minimalizacji zagrożenia koronawirusem, jak i wzajemnego wspierania się w tej trudnej i wymagającej sytuacji.
Pamiętajmy jednak, że wszelkie nasze działania musi cechować świadomość celu. Formalne ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych w całym kraju powoduje, że nie odbywają się żadne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Zatem wszystkie inicjatywy dotyczące nauczania zdalnego, e-learningu, jak i sieciowania i komunikacji pomiędzy nauczycieli i uczniami muszą mieć charakter wspierający i umożliwiający utrwalenie dotychczasowej wiedzy i umiejętności. Z zapowiedzi Ministra Edukacji Narodowej wynika, że dopiero w przygotowaniu są akty prawne sankcjonujące formalną edukację zdalną.
Nie możemy zatem na ten moment i przy obecnym stanie prawnym traktować form edukacji online, jako pełnej rekompensaty za czas zawieszenia zajęć. Proszę o podejmowanie w porozumieniu z dyrekcją placówki, jak i innymi Nauczycielami działań systemowych z uwzględnieniem możliwości każdego z naszych uczniów. Zadbajmy, aby żadne dziecko nie doznało w tym czasie problemu wykluczenia, w tym wykluczenia cyfrowego. Podczas przesyłania propozycji zadań do wykonania online powinni Państwo wziąć pod uwagę czas potrzebny do ich wykonania.
Proszę również zwrócić uwagę na konieczność umożliwienia naszym uczniom i ich rodzicom wyboru pomiędzy ścieżką digitalną i analogową w edukacji. Najbliższe tygodnie niech będą zatem okazją do utrwalenia materiału, ale też nadrobienia zaległości w lekturze, spędzenia czasu z najbliższą rodziną czy po prostu skupienia się na swoim hobby i zainteresowaniach.
Podsumowując, pamiętajmy:
- Zdalne wsparcie edukacyjne nie jest tożsame z bieżącą realizacją podstawy programowej.
- Nie oceniajmy zaangażowania uczniów w procesie e-learningu.
- Wykorzystujmy różne formy kontaktu z uczniami i ich rodzicami, nie poddawajmy kogoś nieświadomie wykluczeniu cyfrowemu.
- Działajmy systemowo w porozumieniu z dyrekcją placówki i innymi nauczycielami.
- Wspierajmy, dając możliwość wyboru zaproponowanych form edukacyjnych. Musimy mieć świadomość możliwości wykonania przez dziecko zadań samodzielnie.
Jestem przekonana, że pozytywnym efektem obecnego, trudnego doświadczenia będzie jeszcze pełniejsze zaangażowanie całej społeczności w budowę opartej na bliskich relacjach, nowoczesnej gdańskiej edukacji.
Z wyrazami szacunku
Aleksandra Dulkiewicz
Prezydent Miasta Gdańska