Strona internetowa Urzędu Morskiego w Szczecinie
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m od 1 stycznia 2024 r. jest obsługiwana w Wydziale Komunikacji przy ul. Żaglowej 11 w Gdańsku. Numery telefonów: (+48 58) 323 68 50 oraz (+48 58) 323 68 51.
- Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
- Dokumenty poświadczające następujące informacje:
- Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
- Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
- Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
- Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
- Model i marka jednostki pływającej,
- Wymiary i parametry jednostki pływającej,
- Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
- Rok budowy i producent jednostki pływającej,
- Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
- Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
- Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
- Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.
Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
Kwota | Tytuł płatności | |
---|---|---|
17,00 zł | w przypadku złożenia pełnomocnictwa (nie dotyczy pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) |
na rachunek bankowy: 31 1240 1268 1111 0010 3877 3935
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata skarbowa z tytułu ....")
Opłaty administracyjne:
Kwota | Tytuł płatności | |
---|---|---|
80,00 zł |
Rejestracja i wydanie dokumentu rejestracyjnego Zmiana danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego Wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego |
|
15,00 zł |
Wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m |
Opłatę należy opłacić za pośrednictwem:
- Banków bądź Poczty (według obowiązujących cenników oraz taryf)
- placówek Banku PEKAO S.A. świadczących obsługę Gminy Miasta Gdańska (bez dodatkowych opłat)
- opłatomatów ustawionych przy wszystkich zespołach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat),
- płatności on-line (prowizja 1 zł)
-
na rachunek bankowy: 93 1240 6292 1111 0011 0023 1028 (z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata za ……….., imię i nazwisko/ nazwa firmy za")
Informujemy, że wymienione konto dotyczy tylko i wyłącznie danej procedury urzędowej.
Urząd Miejski w Gdańsku
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
Wnioski są rozpatrywane w terminie do 30 dni, gdy wniosek jest kompletny.
Wydział Komunikacji Referat Rejestracji Pojazdów II Północ - ZOM5
ul. Żaglowa 11, 80-560 Gdańsk
tel. (+48 58) 323 68 50, (+48 58) 323 68 51
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (tekst jednolity, Dz.U.2020.1500 ),
- Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (tekst jednolity, Dz.U.2020.248),
- Rozporządzenie z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (tekst jednolity, Dz.U.2020.763 ).
- Wnioski składa się w postaci papierowej do organu osobiście lub przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu w postaci elektronicznej.
- Obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
- Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
- Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku:
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
- Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.