PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Archiwum Akt Niemieckich Stanu Cywilnego do 1945 r. - odpisy i zaświadczenia z niemieckich ksiąg stanu cywilnego

Archiwum Akt Niemieckich Stanu Cywilnego do 1945 r. - odpisy i zaświadczenia z niemieckich ksiąg stanu cywilnego
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W Urzędzie Stanu Cywilnego w Gdańsku w zasobie archiwalnym znajdują się księgi z dawnych Urzędów Stanu Cywilnego do 1945 roku, których zasięg terytorialny jest zbliżony do obecnych dzielnic Miasta Gdańska. Zbiór stanowią księgi sporządzone w języku niemieckim, pisane odręcznie tuszem w stylu pisma Sütterlina (niem. Sütterlinschrift lub Sütterlin).

W okresie do 1945 roku w każdej dzielnicy Gdańska znajdował się Urząd Stanu Cywilnego tj.:

  • I. Gdańsk-Śródmieście (niem. nazwa Danzig),
  • II. Wrzeszcz – (niem. nazwa Langfuhr),
  • III. Oliwa – (niem. nazwa Oliva),
  • IV. Nowy-Port (niem. nazwa Neufahrwasser),
  • V. Orunia – (niem. nazwa Ohra),
  • VI. Stogi – (niem. nazwa Heubuden),
  • VII. Błonie – (niem. nazwa Bürgerwiesen),
  • VIII. Emaus, Kiełpino Górne – (niem. nazwa Hoch Kelpin),
  • IX. Łostowice – (niem. nazwa Schönfeld),
  • X. Owczarnia/Oliwa-Las – (niem. nazwa Schäferei/Olivaer Forst)/,
  • XI. Sobieszewo /Przegalina/Komary – (niem. nazwa Bohnsack/Einlage/Schnakenburg)/,
  • XII. Wisłoujście – (niem. nazwa Weichselmünde),
  • XIII. Zaspa – (niem. nazwa Saspe), która znajdowała się terytorialnie w części obecnej dzielnicy Brzeźna i Letnicy,
  • XIV. Brętowo - (niem. nazwa Brentau),
  • XV. Św. Wojciech – (niem. nazwa St. Albrecht),
  • XVI. Ujeścisko – (niem. nazwa Wonneberg).

Zasób archiwalny z początku 1945 roku (do marca) zachował się jedynie dla dzielnicy Wrzeszcz i Orunia.

Formularze do pobrania:

 

Złóż wniosek przez Internet:

Odpis aktu stanu cywilnego może zostać wydany na wniosek w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu za pośrednictwem skrzynki podawczej na platformie e-PUAP (za wyjątkiem wniosków o wydanie skróconych odpisów wielojęzycznych aktów stanu cywilnego, ponieważ przepisy nie przewidują ich wydania w formie dokumentu elektronicznego).

W celu zapoznania się z warunkami złożenia dokumentów przez Internet proszę zapoznać się z instrukcją zamieszczoną w zakładce "Elektroniczna skrzynka podawcza Urzędu Miejskiego w Gdańsku".

Wymagane dokumenty:

  • wypełniony formularz wniosku,
  • dowód  tożsamości (do wglądu),
  • dowody potwierdzające interes prawny w uzyskaniu odpisu (nie dotyczy osoby, której akt dotyczy, jej wstępnych, zstępnych, rodzeństwa, małżonka i przedstawiciela ustawowego),
  • pisemne pełnomocnictwo,
  • dowód osobisty pełnomocnika – jeżeli w imieniu osoby zainteresowanej występuje pełnomocnik

Do wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego w przypadku dokumentów sporządzonych w języku obcym tj. dla dokumentów:

  • wskazujących na stopień pokrewieństwa wnioskodawcy z osobą, której akt stanu cywilnego dotyczy;
  • z których wynika, iż wnioskodawca posiada interes prawny w pozyskaniu odpisu aktu stanu cywilnego danej osoby;
  • potwierdzających udzielenie pełnomocnictwa;
  • innych dokumentów przedkładanych wraz z wnioskiem o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego,

należy dołączyć ich tłumaczenie na język polski przez tłumacza przysięgłego.

Opłata skarbowa:

Kwota Tytuł płatności  
22,00 zł za wydanie odpisu skróconego Zapłać
22,00 zł za wydanie odpisu skróconego wielojęzycznego Zapłać
33,00 zł za wydanie odpisu zupełnego Zapłać
17,00 zł w przypadku złożenia pełnomocnictwa (nie dotyczy pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) Zapłać
24,00 zł za wydanie zaświadczenia Zapłać

Opłatę skarbową należy opłacić za pośrednictwem:

      • Banków bądź Poczty (według obowiązujących cenników oraz taryf),
      • w o. Banku PEKAO S.A. mieszczących się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat):
        • ul. 3 Maja 9,
        • ul. Partyzantów 74,
        • ul. Milskiego 1,
        • ul. Nowe Ogrody 8/12,
        • ul. Wilanowska 2,
      • w placówkach Banku PEKAO S.A. świadczących obsługę Gminy Miasta Gdańska (bez dodatkowych opłat).

na rachunek bankowy:

Urząd Miejski w Gdańsku
80-803 Gdańsk
ul. Nowe Ogrody 8/12

Nr konta 31 1240 1268 1111 0010 3877 3935
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata skarbowa z tytułu ....")
Dowód uiszczenia opłaty proszę dołączyć do składanych dokumentów.
Informujemy, że w/w konto dotyczy tylko i wyłącznie opłat skarbowych.

KOD SWIFT: PKOPPLPW

Opłaty administracyjne:

- nie dotyczy -

Termin i sposób załatwiania:

Jeśli w Rejestrze stanu Cywilnego jest zamieszczony akt stanu cywilnego, w oparciu o który może zostać sporządzony i wydany wnioskowany dokument (np. odpis aktu stanu cywilnego o wydanie, którego wnioskujemy lub zaświadczenie) to w takiej sytuacji wnioskodawca otrzyma go niezwłocznie. Jeśli aktu stanu cywilnego, o którego odpis wnioskujemy nie będzie w rejestrze Stanu Cywilnego (może się tak zdarzyć ponieważ Rejestr Stanu Cywilnego jest sukcesywnie napełniany od 1 marca 2015 roku), wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia zostanie zrealizowane:

  • w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku

 

Sposób lub miejsce złożenia wniosku:

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej , poczta tradycyjna

lub wejście "A" - wrzutnia albo kancelaria urzędu, pokój 40

Odbiór dokumentów:

wejście "C" - pierwsze piętro

Urząd Stanu Cywilnego
ul. Partyzantów 74
80-254 Gdańsk
tel. 58 778 62 08

 

Jednostka odpowiedzialna:

Urząd Miejski w Gdańsku - Urząd Stanu Cywilnego
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
e-mail: usc@gdansk.gda.pl

Tryb odwoławczy:

Do Wojewody Pomorskiego za pośrednictwem kierownika USC  w ciągu 14 dni od daty doręczenia odmowy.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.2020,463 j.t. ze zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2020,256 j.t. ze zm.)

Inne informacje:

  • Urząd Stanu Cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego.
  • Odpis zupełny aktu stanu cywilnego stanowi dosłowne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego oraz treści dołączonych wzmianek dodatkowych.
  • Odpis skrócony aktu stanu cywilnego zawiera treść aktu stanu cywilnego uwzględniającą treść dołączonych wzmianek dodatkowych. Odpisy i zaświadczenia z niemieckich ksiąg stanu cywilnego sporządzane są w języku polskim. Jedynie odpisy skrócone  na drukach wielojęzycznych zawierają opis w językach obcych.
  • Odpis aktu stanu cywilnego może zostać wydany, na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
  • Odpis aktu stanu cywilnego wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
  • W przypadku korespondencyjnego składania wniosku należy sprecyzować formę wydania odpisu (odpis skrócony, zupełny, międzynarodowy) oraz wskazać dokładny adres, na który dokument ma zostać przesłany.

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych 
na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska)

TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA

Administratorami są:

1.       Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy 
ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,

2.       Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę 
w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada 
za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska

 

W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest:

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Gdańsku

DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA

Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

 

Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można 
się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.

 

Z administratorem – Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Gdańsku można skontaktować się pisemnie poprzez adres email usc@gdansk.gda.pl

lub ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk

DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, 
z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl,
lub pisemnie na adres siedziby administratora.

 

Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.

 

Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Gdańsku wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@gdansk.gda.pl.

 

 

Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA

Pani / Pana dane mogą być  przetwarzane w celu:

  • sporządzenia aktu urodzenia dziecka
  • sporządzenia aktu małżeństwa
  • sporządzenia aktu zgonu
  • przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa
  • przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie 
    do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
  • przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków
    przy sporządzaniu aktu urodzenia
  • przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko
  • przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion
  • wydania zaświadczenia o stanie cywilnym
  • wydania odpisu aktu stanu cywilnego
  • wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą  
  • wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego
  • sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego
  • realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego
    na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą  
  • realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy
  • realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach  
  • realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska.
  • dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej 
    lub zamieszczenia przypisku przy akcie
  • wydania dokumentów z akt zbiorowych
  • zameldowania
  • nadania numeru PESEL.  

 

Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.

 

Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie  przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia 
i nazwiska.

ODBIORCY DANYCH

 

Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo 
o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby.  

Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.

PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane 
do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH

Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres:

1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego

dotyczące aktu urodzenia;

2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu

cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.

PRAWA PODMIOTÓW DANYCH

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci

PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim 
Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH

Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy:

- kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa
 i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany;

-  kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia 
lub nazwiska.

 

INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.