PORTAL MIASTA GDAŃSKA
Logo Unii Europejskiej

Miejski Rzecznik Konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Agnieszka Iwanowicz zdjęcie

Miejski Rzecznik Konsumentów
Agnieszka Iwanowicz

ul. Wały Jagiellońskie 1
80-853 Gdańsk
pokój nr 103 A (parter)
tel.: +48 58 323 70 11
e-mail:
mrk@gdansk.gda.pl

adres korespondencyjny:
80-803 Gdańsk
ul. Nowe Ogrody 8 / 12

Godziny przyjęć:

  • poniedziałek - od 8:00 do 16:00
  • środa - od 10:00 do 17:00
  • czwartek - od 8:00 do 16:00

Ogólnopolska Infolinia Konsumencka  tel.:  801 440 220, 222 66 76 76

Infolinia jest czynna w dni powszednie w godzinach 10:00-18:00. Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej.

Pomoc w języku angielskim (link): Your rights in Poland – CONSUMER GUIDE

Pomoc w języku ukraińskim (link): Ваші права в Польщі – ПОСІБНИК ДЛЯ СПОЖИВАЧА

Miejski Rzecznik Konsumentów udziela konsumentom porad i informacji telefonicznie w godzinach pracy biura oraz - wyłącznie po wcześniejszym umówieniu - osobiście w swojej siedzibie.

Zalecamy korzystanie przede wszystkim z porad, zamieszczonych m.in. na naszej stronie oraz porad telefonicznych. Terminy wizyt osobistych prosimy ustalać telefonicznie pod numerem (58)323 70 11 w godzinach pracy biura.

Uwaga!

Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku udziela porad oraz podejmuje interwencje wyłącznie na rzecz mieszkańców Gdańska.

Mieszkańcy innych miast mogą uzyskać pomoc rzecznika konsumentów w swoim powiecie/mieście. Dane teleadresowe właściwego rzecznika można ustalić w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub korzystając z wykazu rzeczników publikowanego na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

W celu uzyskania porady drogą elektroniczną, uprzejmie prosimy o kontakt z ogólnopolskim Konsumenckim Centrum E-porad pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl

Na adres mrk@gdansk.gda.pl można przesyłać uzupełnienia do złożonych już wniosków o interwencję bądź inne informacje, związane z prowadzoną w biurze sprawą konsumenta (pod tym adresem nie są udzielane porady konsumenckie).

Miejski Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą, mającym siedzibę w Polsce.
Zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, (…) prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.


W jakich sprawach może pomóc Rzecznik? (link)

Gdzie szukać pomocy? - adresy i telefony (link)

Punkty Bezpłatnej Pomocy Prawnej w Gdańsku (link)

Uniwersyteckie Poradnie Prawne (link)

Dodatkowa pomoc prawna na drodze sądowej - Stowarzyszenie Aquila (link)

Reklamacja towaru

Z dniem 25 grudnia 2014r. weszły w życie nowe przepisy, regulujące prawa konsumenta i obowiązki przedsiębiorcy w przypadku sprzedaży towarów konsumpcyjnych oraz zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Do umów zawieranych od tej daty stosuje się przepisy Ustawy z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego.

Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszła w życie kolejna zmiana - odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy oraz uprawnienia reklamacyjne konsumenta zostały przeniesione z Kodeksu cywilnego do Ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta i to one regulują kwestie reklamacji towarów, zakupionych od 01.01.2023 r.

Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, konsument może zgłosić reklamację do sprzedawcy z tytułu rękojmi (na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, w przypadku towarów zakupionych do 31.12.2022 r.), do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (na podstawie ustawy o prawach konsumenta w przypadku towarów zakupionych od 01.01.2023r.), albo do gwaranta z tytułu gwarancji, jeżeli została udzielona (najczęściej na podstawie wystawionej karty gwarancyjnej). Warto pamiętać, że to konsument dokonuje wyboru, z jakiego tytułu zgłasza reklamację i sprzedawca nie może mu w tej kwestii niczego narzucać.

Przepisy i zasady reklamacji (link)

 

Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość

Przepisy obowiązujące dla umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014r. (link)

Sprzedaż w modelu dropshipping (link)

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym (link)

Webinary, podcasty edukacyjne (link): Infolinia Konsumencka

Polubowne formy rozstrzygania sporów

Pozasądowe postępowanie w sprawie rozwiązywania sporów konsumenckich (tzw. ADR) (link)

Klauzule niedozwolone (link)

Rzecznik Finansowy - sprawy ubezpieczeniowe i finansowe (link)

Finanse, kredyty w CHF - kompendium wiedzy UOKiK (link)

Upadłość konsumencka (link)

 

Program Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych (link)

 

Zastrzeganie utraconych dokumentów (link)

SMS-y Premium - komunikat UOKiK (link)

Ostrzeżenia konsumenckie UOKiK (link)

Przydatne formularze:

Zgłoszenie reklamacji w trybie rękojmi (towary kupione do 31.12.2022 r.):

Zgłoszenie reklamacji w trybie ustawy o prawach konsumenta (towary kupione od 01.01.2023 r.):

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa:

Wniosek o udzielenie pomocy do rzecznika konsumentów:

 Wnioski o pomoc do rzecznika można składać:

  • w formie elektronicznej poprzez ePUAP - link (jeżeli wnioskodawca posiada podpis elektroniczny lub potwierdzony profil zaufany, jako adresata należy wybrać Urząd Miejski w Gdańsku),
  • skany odręcznie podpisanych wniosków z załącznikami można przesyłać również drogą elektroniczną na adres mrk@gdansk.gda.pl,
  • osobiście (w Zespołach Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Gdańsku: przy ul. Nowe Ogrody 8/12 punkt informacji - pok. 40, ul. Partyzantów 74 punkt informacji - pok. 103, ul. Wilanowska 2),
  • wysyłając na adres korespondencyjny (ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk).

Do wniosku należy załączyć kserokopie wszystkich dokumentów, związanych ze sprawą, w szczególności umowy, zawartej z przedsiębiorcą oraz całości korespondencji reklamacyjnej. Prosimy w miarę możliwości o korzystanie z udostępnionego wyżej formularza wniosku o interwencję. Językiem, w jakim można składać wnioski oraz w jakim są prowadzone postępowania, jest język polski.

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH NA PODSTAWIE PRZEPISÓW PRAWA:

RODO klauzula informacyjna MRK (15.12 KB, docx)
Joanna PopikMiejski Rzecznik Konsumentów
Joanna Popik - najnowsze