– Ekonomiści kultury od wielu lat podkreślają znaczenie relacji między kulturą a gospodarką. Jednak bezpośrednie relacje między biznesem a kulturą wymagają rozwinięcia. Chcemy w tym pomóc tworząc warunki do spotkania i współpracy artystów i przedsiębiorców - mówi Natalia Brylowska, koordynatorka projektu.
– Doświadczenie interwencji artystycznych w organizacjach biznesowych np. w krajach skandynawskich pokazuje, jak wiele wartości mogą one wnieść do funkcjonowania przedsiębiorstwa, ucząc, tak ważnych w szybko rozwijającej się gospodarce kreatywnej, elastyczności, adaptacyjności i emotywności. Innowacyjność w gospodarce jest uzależniona od otwartości na inne spojrzenia na świat i umiejętności uważnej obserwacji współczesnej rzeczywistości. Właśnie takich umiejętności menedżerowie, profesjonaliści branż kreatywnych, mogą uczyć się od artystów – podkreśla Brylowska.
Projekt „Kultura spotyka biznes” otrzymał dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Rozwój sektorów kreatywnych”. Jest to pierwsza edycja programu. Projekt Instytutu Kultury Miejskiej znalazł się wśród osiemdziesięciu ośmiu zwycięskich projektów z całej Polski. „Kultura spotyka biznes” jest realizowany w partnerstwie z Olivia Business Centre i Inkubatorem Przedsiębiorczości Starter.
W maju rozpoczną się indywidualne konsultacje dla artystów, w czasie których twórcy będą mogli porozmawiać o alternatywnych źródłach finansowania i nawiązywaniu kontaktów oraz tworzeniu wizerunku. Konsultacje „Jeśli nie grant, to co?” (17 maja) poprowadzi Karol Król, niezależny ekspert w obszarze innowacji na rynku kapitałowym, autor książki „Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności”. Na pytanie „Jak być widocznym w świecie sztuki i nie tylko?” (25 maja) odpowie Justyna Kozioł, ekspertka w obszarze media i public relations, która specjalizuje się w doradztwie dla przedsiębiorczych kobiet. - Miejsca na spotkania rozeszły się w kilka chwil po opublikowaniu informacji w internecie. Tak duże zainteresowanie środowiska artystycznego pokazuje nam, że warto rozwijać projekt – komentuje Natalia Brylowska.
Ciąg dalszy konsultacji odbędzie się w czerwcu. O planowaniu biznesowym opowie Izabela Kielusiak, która zajmuje wdrażaniem innowacyjnych produktów i usług oraz prowadzi warsztaty z myślenia projektowego. Porad prawnych udzieli Natalia Mielszyk, specjalistka ds. polityk publicznych w Centrum Cyfrowym.
Zapisy na kolejne konsultacje rozpoczną się 25 maja, informacje będą dostępne na Facebooku Obserwatorium Kultury: www.facebook.com/ObserwatoriumKultury/.
Wrzesień to czas artystycznych warsztatów dla przedsiębiorców. W programie znajdą się warsztaty teatralne, rzeźbiarskie, dźwiękowe i graficzne, a poprowadzą je, między innymi, Rita Jankowska, Agata Makos, Marta Kalarus i Krzysztof Topolski. Cykl warsztatów podsumuje spotkanie dyskusyjne. Jesienią odbędzie się także panel, którego motywem przewodnim będzie krytyczne spojrzenie na rolę przemysłów kreatywnych w rozwoju miasta.