W dniu 18 stycznia 2024 roku została podjęta uchwała Nr LXXII/1848/24 Rady Miasta Gdańska w sprawie Regulaminu udzielania dotacji celowej na likwidację nieefektywnych źródeł ciepła. Realizacja niniejszej uchwały jest jednym z ważniejszych działań Miasta na rzecz poprawy jakości powietrza na terenie Gdańska. Będzie narzędziem wspierającym w realizacji obowiązków wynikających z uchwały nr 309/XXIV/20 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 28 września 2020 roku w sprawie wprowadzenia na obszarze miast województwa pomorskiego, z wyłączeniem Gminy Miasta Sopotu, ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalania paliw, tzw. „uchwała antysmogowa dla miast”.
W związku z tym, Miasto Gdańsk oferuje miejską dotację na wymianę nieefektywnych źródeł ciepła. W Programie po raz pierwszy wprowadzono dotację na rozszerzenie istniejącej instalacji centralnego ogrzewania (c.o.) o instalacje ciepłej wody użytkowej (c.w.u).
Dotacja może być również łączona z innymi dofinansowaniami w ramach programów mających na celu podnoszenie efektywności energetycznej, przy czym łączna kwota dofinansowania na przedsięwzięcie nie może przekroczyć 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Dotyczy to programów lokalnych i krajowych, w których wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem Gminy Miasta Gdańska.
- Kto może ubiegać się o dotację?
1) osoby fizyczne;
2) wspólnoty mieszkaniowe;
3) przedsiębiorcy; w tym osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
4) osoby prawne, w tym spółdzielnie mieszkaniowe,
spełniające warunki określone Regulaminem.
- Jakie są zasady udzielania dotacji oraz kwoty dofinansowania?
1) w przypadku zadania polegającego na zamianie nieefektywnych źródeł ciepła niespełniających zapisów uchwały antysmogowej, poprzez przyłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej bądź montaż odnawialnego źródła energii (OZE), zaś w przypadku braku możliwości przyłączenia do MSC na zastosowaniu pozostałych źródeł dopuszczalnych w przez uchwałę antysmogową:
a) 100% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 5 000,00 zł dla osób fizycznych, osób prawnych i przedsiębiorców, z wyłączeniem wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych;
b) 100% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 20 000,00 zł dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych.
2) w przypadku inwestycji polegającej na rozszerzeniu istniejących instalacji centralnego ogrzewania (c.o.) o instalację ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) w celu poprawy efektywności energetycznej
i likwidacji zagrożeń związanych z użytkowaniem nieefektywnych źródeł ciepłej wody użytkowej:
a) 100% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 2 000,00 zł dla osób fizycznych, osób prawnych i przedsiębiorców, z wyłączeniem wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych;
b) 100% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 10 000,00 zł dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych.
3. Na co może być przeznaczone dofinansowanie?
- w przypadku zamiany nieefektywnego źródła ciepła niespełniającego zapisów uchwały antysmogowej:
- a) koszt demontażu, likwidacji i utylizacji dotychczasowego źródła, w tym koszt odłączenia przewodów kominowych i wystawienia opinii kominiarskiej;
- b) koszt zakupu i montażu węzła ciepłowniczego, bądź innego efektywnego źródła ciepła, wraz z urządzeniami towarzyszącymi niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania instalacji (np. pompy obiegowe, zbiorniki wyrównawcze, automatyka sterująca);
- c) zakup i montaż OZE;
- d) koszt wymiany/zakupu i montażu wkładu kominowego lub przewodu powietrzno-spalinowego;
- e) koszt zakupu i montażu elementów rozprowadzenia całej instalacji grzewczej w tym zakup grzejników;
- f) koszty przygotowania pomieszczeń do montażu wymiennika ciepła oraz opłat przyłączeniowych do miejskiej sieci ciepłowniczej.
- 2. w przypadku rozszerzenie istniejących instalacji centralnego ogrzewania (c.o.) o instalację ciepłej wody użytkowej (c.w.u.):
- a) koszt demontażu, likwidacji i utylizacji dotychczasowych niefaktywnych źródeł ciepłej wody;
- b) koszty związane z rozszerzeniem funkcji węzła ciepłowniczego o c.w.u., w tym jego wymiana i zakup urządzeń towarzyszących niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania instalacji (np. pompy obiegowe, zbiorniki wyrównawcze, automatyka sterująca);
- c) koszt zakupu i montażu elementów rozprowadzenia całej instalacji wewnętrznej c.w.u.
4. Kiedy rozpoczyna się nabór wniosków?
- Wnioskodawca ubiegający się o udzielenie dotacji zobowiązany jest do złożenia wniosku, przed rozpoczęciem realizacji zadania.
- W roku 2024 wnioski o przyznanie dotacji będą przyjmowane od momentu wejścia w życie uchwały do dnia 15 października. W kolejnych latach wnioski należy składać w terminie od dnia 2 stycznia do dnia 15 października roku kalendarzowego, w którym planowana jest realizacja inwestycji.
5. Jak złożyć wniosek?
- Bezpośrednio w Wydziale Ekologii i Energetyki, przy ul. Kartuskiej 32/34 w Gdańsku (budynek Gdańskiego Centrum Świadczeń).
- Drogą pocztową na adres: Urząd Miejski w Gdańsku, Wydział Ekologii i Energetyki, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.
- Przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP: https://www.epuap.gov.pl/.
Za datę złożenia wniosku uznaje się datę wpływu do Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
- Miejsce złożenia dokumentów:
ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW NR 1
ul. Partyzantów 74
80-254 Gdańsk
punkt informacji - pok. 103
ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW NR 3
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
punkt informacji - pok. 40
ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW NR 4
ul. Wilanowska 2
80-809 Gdańsk
punkt informacji
- Wniosek został złożony, co dalej?
- Pozytywna ocena formalna wniosku o udzielenie dotacji stanowi podstawę do zatwierdzenia wniosku do realizacji i zawarcia umowy o udzielenie dotacji. O pozytywnej ocenie wniosku wnioskodawca zostaje poinformowany w formie wskazanej przez siebie we wniosku, wraz z zaproszeniem do stawienia się do Biura Energetyki UM (budynek Gdańskiego Centrum Świadczeń) w Gdańsku celem podpisania umowy o udzielenie dotacji, w terminie do 14 dni kalendarzowych (liczonym od daty przekazania przez Gminę informacji o pozytywnej ocenie wniosku).
- Wnioskodawca podpisując umowę, zobowiązuje się do realizacji inwestycji i jego rozliczeniu w terminie i na zasadach w niej określonych.
- Po zrealizowaniu zadania w terminie określonym w umowie wnioskodawca składa wniosek o rozliczenie, wraz z dokumentami wymaganymi dla danego zadania wskazanymi we wniosku o rozliczenie dotacji.
- Wypłata dotacji nastąpi w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez Gminę wniosku o rozliczenie dotacji na numer konta bankowego Wnioskodawcy.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Ekologii i Energetyki
Referat Energetyki
numer telefonu: 58 768 82 13
e-mail: weie@gdansk.gda.pl
Tryb odwoławczy:
Na odrzucenie wniosku w procesie kwalifikacji – odwołanie nie przysługuje.
Opłata skarbowa:
- nie dotyczy
Podstawa prawna
Dokumenty do pobrania:
- Wniosek o udzielenie dotacji (66.35 KB)
- Pełnomocnictwo (14.95 KB)
- Wniosek o rozliczenie dotacji (28.98 KB)
- Oświadczenie (13.04 KB)
- Informacja o otrzymaniu pomocy de minimis (199.57 KB)
- Informacja o nieotrzymaniu pomocy de minimis (179.37 KB)
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc-de-minimis rozporządzenie ke nr 1407-2013 (85.13 KB)
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc-de-minimis obowiązuje od dnia 11.03.2016 (90.21 KB)
W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu telefonicznego pod numerem 58 768 82 13.