Przedstawiamy prelegentów i panelistów konferencji
Architektura Metropolii:
Gabriela Rembarz
Janet Askew
Dennis Pieprz
Ewa Maria Kuryłowicz
Hangwelani Hope Magidimisha
Jakub Mazur
Jakub Szlachetko
Janusz Sepioł
João Bento
Judith Ryser
Khalid Zakaria El Adli
Frank D’hondt
Aleksandra Dulkiewicz
Zuzana Ladzianska
Maciej Mąka
Magdalena Kozień-Woźniak
Marcin Woyciechowski
Michał Glaser
Paweł Majkusiak
Markus Hedorfer
Remigijus Šimašius
Sławomir Gzell
Sofia Morgado
Szymon Wojciechowski
Bartosz Kaźmierczak
Aleksander Orłowski
Agnieszka Zając
Piotr Lorens
Tomasz Mikołaj Konior
dr Gabriela Rembarz
Architektka, urbanistka, naukowiec i dydaktyk, aktywna projektantka. Adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej - studia z zakresu architektury i urbanistyki na Politechnice Gdańskiej, University of Stuttgart, Politechnice Warszawskiej oraz DUSP MIT Massachusetts Institute of Technology, członkini Niemieckiej Akademii Urbanistyki i Planowania Regionalnego (DASL). W latach 2005-20 jako Kierownik Zespołu Urbanistycznego w renomowanym polskim biurze projektowym BPBK SA w Gdańsku, była współautorką szeregu interdyscyplinarnych projektów dla wielkoskalarnych inwestycji infrastrukturalnych, których przygotowanie i realizacja znacząco wpłynęła na rozwój metropolii Gdańsk-Sopot-Gdynia.
Do najważniejszych współautorskich projektów należy zaliczyć wielokryterialne studia wykonalności Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - dla pierwszej linii kolejowej wybudowanej w Polsce po 1989 roku - przedsięwzięcia obwołanego w 2015 roku pomorską inwestycją 25-lecia. W 2011 roku kierowany przez nią zespół projektowy BPBK SA zdobył główną nagrodę w konkursie architektonicznym na koncepcję 8 przystanków dla pierwszej linii PKM.
prof. Janet Askew
Licencjonowana planistka miejska z Wielkiej Brytanii, była Przewodniczącą Europejskiej Rady Planowania Przestrzennego oraz Przewodniczącą Królewskiego Instytutu Planowania Miejskiego (UK). Reprezentuje ECTP-CEU w Baukultur Alliance przy Światowym Forum Ekonomicznym Davos, które promuje zrównoważony rozwój w całej Europie. W trakcie swojej długiej kariery pracowała zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, kierowała także Bristol School of Planning and Architecture. Obecnie pełni funkcję profesora wizytującego w zakresie prawa planistycznego na Uniwersytecie Ulster w Irlandii Północnej. Była również profesorem wizytującym w dwóch uniwersytetach tajwańskich oraz współpracowała z programem wprowadzającym dla planistów w Singapurze. Janet Askew często wygłasza wykłady i przemówienia na temat planowania na konferencjach w Europie i Chinach. Jest członkinią Międzynarodowej Platformy Ekspertów w dziedzinie prawa planistycznego oraz doradcą niemieckiej ARL, w ramach doradztwa wnosiła swój wkład najnowszej książki wydanej prze ARL "Polityka gruntowa w Europie". Była przewodniczącą Grupy Doradczej ds. Obszarów Zabudowanych w Zjednoczonym Królestwie (UKBEAG), która została założona w celu budowania kompetencji w zawodach związanych z obszarami zabudowanymi w zakresie pomocy humanitarnej i katastrof naturalnych, w trakcie tego przewodnictwa wystąpiła na Wysokim Forum Politycznym ONZ ds. Zrównoważonego Rozwoju.
Dennis Pieprz
Dennis odgrywa kluczową rolę w praktyce planowania i projektowania urbanistycznego firmy Sasaki. Jego 35-letnie doświadczenie, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, obejmuje różnorodne typy projektów, w tym dzielnice miejskie, nowe wspólnoty, kampusy, obszary nadbrzeżne oraz regenerację miast. W projektowaniu urbanistycznego kieruje się współpracą, połączeniem krajobrazu, planowania i architektury z krytycznym zrozumieniem sił kształtujących współczesne miasta.
Studiował w Harvard Graduate School of Design (Magister Architektury w zakresie Projektowania Urbanistycznego, z wyróżnieniem, Nagroda za pracę dyplomową) oraz w University of Toronto School of Architecture (Licencjat Architektury, z wyróżnieniem, Medal Królewskiego Instytutu Architektów Kanady), Dennis regularnie wygłasza wykłady i przemówienia na konferencjach i uczelniach, brał również udział w kilku międzynarodowych konkursach projektowych jako członek jury. Prowadził zajęcia na Harvardzie w programie rozwoju zawodowego i współprowadził studio skupiające się na Boston Innovation District. Ostatnio nauczał w Elements of Urban Design Studio.
Dennis kierował wyjątkowymi zespołami projektowymi, które zdobyły ponad 80 nagród, w tym uznanie Amerykańskiego Instytutu Architektów (AIA), Amerykańskiego Towarzystwa Architektów Krajobrazu (ASLA) oraz The PLAN. Dennis został uhonorowany tytułem członka honorowego ASLA, który nadawany jest tylko nielicznym profesjonalistom w całym kraju. Pełnił także funkcję prezesa Sasaki od 2004 do 2011 roku. Dennis jest jednym z 12 czołowych praktyków projektowania urbanistycznego, z którymi przeprowadzono wywiad do książki „Designing Change” autorstwa Erica Firleya, opublikowanej przez holenderską grupę wydawniczą NAI w 2019 roku.
prof. Ewa Maria Kuryłowicz
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, gdzie także odbyła studia doktoranckie, ukończone doktoratem w 1982 roku, oraz habilitację w 1997 roku. Uzyskała uprawnienia projektowe w 1990 roku, a tytuł profesora w 2014 roku. Jest promotorką ponad 120 prac dyplomowych oraz 12 doktoratów, a także recenzentką wielu prac naukowych. Autorka wielu książek, między innymi: „Projektowanie uniwersalne. Udostępnienie otoczenia osobom niepełnosprawnym” (I wyd. CEBRON, Warszawa, 1996; II wyd. Integracja, Warszawa, 2005), współautorka (ze Stefanem Kuryłowiczem) „Pasja i Pragmatyzm. Człowiek, Architektura, wolność” (Trygon, 2010), „Ludzki wymiar architektury. Teoria dla praktyki” (NIAiU, Warszawa, 2024), współautorka (z Piotrem Kuczyńskim i Karoliną Czumaj) rozdziału „Sustainable Smart Cold Living Habitats – Lesson from Antarctica for other Earth Locations in the Light of Climate Crisis” w „The Routledge Companion to Smart Design Thinking in Architecture & Urbanism. For a Sustainable Living Planet” (red. M. Kanaani, Routledge, 2024).
Autorka innych publikacji, m.in. rozdziału w monografii „Architektura jako przedmiot badań” (red. B. Jałowiecki, Scholar, Warszawa, 2008), licznych artykułów w miesięcznikach „Architektura - murator”, „Architektura & Business” i innych. Inicjatorka serii wydawniczej Biblioteka Architekta w wydawnictwie Murator. Laureatka Nagrody Honorowej SARP w 2021 roku.
W latach 2000-2008 pełniła funkcję Dyrektora Programu Roboczego „Miejsca duchowe” Międzynarodowej Unii Architektów UIA z siedzibą w Paryżu. Ekspert ds. projektowania uniwersalnego w Architects’ Council of Europe w latach 2005-2008. Członkini Komitetu Architektury i Urbanistyki PAN oraz sędzia Kapituły Profesorskiej Nagrody Naukowej POLITYKI. Laureatka licznych nagród środowiskowych, w tym tytułu Lider Dostępności w 2022 roku.
Brała udział w licznych konkursach architektonicznych (w zespołach APA Kuryłowicz & Associates), zdobywając m.in. nagrody za projekty takie jak: Siedziba Parlamentu Europejskiego w Brukseli (2017), Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska (wyróżnienie, 2012), Muzeum Historii Polski (wyróżnienie, 2009), budynek dydaktyczny UW przy ul. Dobrej w Warszawie (I nagroda, 2006), Sala Koncertowa we Wrocławiu (I nagroda, 2005), a także nagrody w konkursach Życie w Architekturze i Polski Cement.
Od 2011 roku pełni funkcję głównego projektanta w Kuryłowicz & Associates, współtworząc projekty realizowanych i zrealizowanych obiektów, m.in.: Pawilon Stacji im. H. Arctowskiego na Antarktydzie (2024, w budowie), Osiedle Naturia w Toruniu (2022), Osiedle Nordic Bemowo w Warszawie (2023), Budynek Wydziałów Językowych UW (2021), Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, budynek biurowy Wolf Marszałkowska-Żurawia w Warszawie (2010) oraz wiele innych.
prof. Hangwelani Hope Magidimisha
Jest pierwszą czarnoskórą kobietą z Republiki Południowej Afryki, która osiągnęła prestiżowy tytuł profesora zwyczajnego w dziedzinie planowania przestrzennego i regionalnego. Jej zainteresowania badawcze obejmują zmiany klimatyczne, miasta inkluzywne, inteligentne miasta, rewitalizację miast oraz morfologię miejską, a także inne zagadnienia. Wśród licznych osiągnięć Prof. Magidimishy szczególnie wyróżnia się uzyskanie tytułu najmłodszej w historii przewodniczącej Południowoafrykańskiej Inicjatywy Research Chairs Initiative (SARChI) ds. Miast Inkluzywnych na Uniwersytecie KwaZulu-Natal (UKZN).
Dodatkowo, Prof. Magidimisha pełni funkcję Komisarza ds. Planowania Krajowego z nominacji prezydenta RPA, jest członkinią Komitetu Naukowego Międzynarodowego Towarzystwa Planistów Miejskich i Regionalnych (ISOCARP), Zastępcą Przewodniczącego Południowoafrykańskiej Rady ds. Planistów oraz członkinią Trybunału Planistycznego KZN, pełniąc przy tym wiele innych znaczących ról. Jej oddanie dla rozwoju wiedzy w tej dziedzinie jest widoczne także w pełnieniu funkcji starszego redaktora w prestiżowym czasopiśmie Climate Interaction, wydawanym przez Taylor & Francis.
Jakub Mazur
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (dawniej Akademia Ekonomiczna) w latach 1995 – 2000 oraz Uniwersytetu Wrocławskiego na Wydziale Prawa i Administracji w latach 1997-2002. Uczestnik licznych szkoleń. Posiada 25 lat doświadczenia w biznesie. Związany z firmami z różnych sektorów gospodarki, praktykuje korporacyjny i strategiczny konsulting, tworzenie spółek, w tym start-upów, jest przedsiębiorcą i promotorem. Z sukcesem wprowadzał podmioty gospodarcze na Giełdę Papierów Wartościowych.
Jakub Mazur jest ekspertem w dziedzinach: IT, planowania przestrzennego, urbanistyki, energetyki, reklamy, strategii marketingowej, w branży budowlanej, inwestycjach zagranicznych oraz w relacjach B2B. Współtwórca sukcesu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu.
Wiceprezydent Wrocławia od 2018 roku. Bezpośrednio nadzoruje Departament Strategii i Zrównoważonego Rozwoju. Przedstawiciel miasta w stowarzyszeniach i instytucjach krajowych oraz międzynarodowych. Odpowiedzialny za tworzenie oraz implementacje dokumentów strategicznych dla miasta, aglomeracji i regionu w perspektywie 2050 roku. Członek organizacji międzynarodowych, reprezentant miasta w kontaktach międzynarodowych.
Jego zakres operacyjny obejmuje strategię rozwoju miasta, ochronę środowiska i rolnictwa, adaptację miejskiej przestrzeni do zmian klimatu, rozwój gospodarczy, projekty energetyczne, zrównoważony rozwój, cyfryzację, nadzór nad kluczowymi spółkami miejskimi, współpracę ze strategicznymi inwestorami, projekty inwestycyjne, zrównoważony system żywnościowy, kluczowe projekty związane z rozwojem Wrocławia.
prof. Jakub Szlachetko
Profesor na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego; Przewodniczący Rady Instytutu Metropolitalnego; dyrektor zarządzający i adwokat w firmie "SZLACHETKO konsulting". Gdańszczanin „z urodzenia, ale i z wyboru”, z pasją oddaje się badaniom naukowym nad formułą państwa, organizacją i funkcjonowaniem administracji publicznej, partycypacją obywateli, think tanków i organizacji pozarządowych w wykonywaniu zadań publicznych. Jest absolwentem trzech kierunków studiów (prawo, administracja, gospodarka przestrzenna), ale czuje się przede wszystkim prawnikiem, i dodaje: „administratywistą” (specjalizującym się w prawie administracyjnym).
Rozprawę doktorską obronił na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, zaś stanowisko adiunkta piastuje na Wydziale Oceanografii i Geografii. Za działalność naukowo-badawczą został doceniony m.in. prestiżową Nagrodą Miasta Gdańska dla młodych naukowców im. Jana Uphagena. W jego życiu zawodowym istotną rolę odgrywa próba łączenia teorii z praktyką, która w jego ocenie daje efekt synergii. Dlatego też kilka lat temu powołał do życia Instytut Metropolitalny – niezależny i pozarządowy think tank, który obok badań naukowych podejmuje działania aplikacyjne i wdrożeniowe, uczestniczy w procesie kształtowania i prowadzenia polityk publicznych, lobbuje za rozwiązaniami prawnymi znajdującymi uzasadnienie w interesie publicznym, kreuje dyskurs wokół ważkich społecznie tematów. Jest więc także po trochu działaczem społecznym czy aktywistą miejskim.
Ponadto jest adwokatem. Od lat kocha się w historii, jednak ze względu na poszanowanie tego uczucia zdecydował, żeby jej nigdy nie studiować (jak bowiem twierdzi „obowiązek zabija nawet najpiękniejsze uczucie!”). Kocha również urbanistykę i architekturę, stąd uwielbia spontaniczne i wielogodzinne spacery po tych najpiękniejszych (i nie tylko) dzielnicach miejskich - nieodzownie z mocną czarną kawą w ręku („mocna czarna kawa wzmacnia percepcję”). Ponadto lubi biegać i chodzić po górach.
Janusz Sepioł
Architekt, urbanista, historyk sztuki. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Był projektantem w Biurze Rozwoju Krakowa (współautor planu ogólnego miasta), następnie pełnił funkcje Architekta Wojewódzkiego oraz dyrektora w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Od 1999 roku pełnił funkcję Wicemarszałka, a następnie Marszałka Województwa Małopolskiego. Był senatorem VII i VIII kadencji, ostatnio Architektem Miasta Rzeszowa, a obecnie jest Głównym Architektem Krakowa. Uczestniczył w licznych konkursach i pełnił funkcję jurora. Główny Projektant dwóch kolejnych edycji Planu Zagospodarowania Przestrzennego Małopolski. Autor wielu tekstów fachowych i publicystycznych, dziesięciu książek oraz współautor i redaktor kilku wydawnictw zbiorowych. Od 1990 roku członek Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa oraz członek SARP, wyróżniony honorowym medalem Stowarzyszenia. Laureat Nagrody im. J. Regulskiego. Pasjonuje się rysowaniem architektury.
dr João Bento
João jest architektem i urbanistą, absolwentem Lisbon School of Architecture (2006). Uzyskał tytuł doktora urbanistyki w Bartlett School of Planning, University College London (2017), gdzie przygotował rozprawę poświęconą roli i skuteczności krajowych polityk architektonicznych w Unii Europejskiej. Obecnie João jest pracownikiem naukowym w Lisbon School of Architecture, gdzie rozwija projekt badawczy: „Siła przekonywania w zarządzaniu projektowaniem urbanistycznym: rola i wpływ nieformalnych narzędzi poprawy jakości przestrzennej w miastach w całej Europie”.
W latach 2019-2021 João uczestniczył jako pracownik naukowy w Bartlett School of Planning - UCL w międzynarodowym projekcie badawczym URBAN MAESTRO, koordynowanym przez UN-HABITAT wraz z Bouwmeester Maitre Architecte (BMA) z Brukseli, którego wynikiem jest niedawna publikacja „Urban Design Governance”, wydana przez UCL Press (2023). W ramach współpracy z Radą Architektów Europy (ACE), opublikował badanie na temat polityki architektonicznej w Europie (2024). Jest ekspertem ds. polityki w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej „Living Spaces”, realizowanej przez EUROCITIES. Był gościnnym prelegentem na kilku międzynarodowych konferencjach w całej Europie.
Judith Ryser
Wykwalifikowana architektka i urbanistka z tytułem magistra nauk społecznych, poświęca swoje kosmopolityczne życie zawodowe zrównoważonemu środowisku zbudowanemu. Jej badania, praktyka, publikacje, nauczanie, mentoring i recenzowanie, prowadzone w Londynie, Paryżu, Berlinie, Genewie (ONZ), Sztokholmie i Madrycie, koncentrują się na miastach w społeczeństwie wiedzy. Pełniła funkcję wiceprezesa ISOCARP, generalnego sprawozdawcy (kongres z okazji 50. rocznicy), redaktora i autora wielu publikacji („ISOCARP, 50 Years of Knowledge Creation and Sharing”; „International Manual of Planning Practice” z Teresą Franchini). Jest członkiem zespołu redakcyjnego CORP (International Conference on Urban Planning and Regional Development in the Information Society), Silk-Cities.org i Urban Design Group. Jeśli chodzi o miasta metropolitalne, pracowała nad metropolitalnymi strategiami energetycznymi i środowiskowymi w Greater London Council i UNECE, jako starszy doradca Fundacion Metropoli pisała i redagowała książki na temat projektów metropolitalnych, a także wniosła wkład do Światowych Dni Planowania ONZ w Stambule, Peter Hall’s “URBAN 21- a global agenda for 21st century cities” oraz London and Wider South East Strategic Planning Network. Jest współautorką i redaktorką książki „Drivers of Urban Change: People's Perspectives”.
prof. Khalid Zakaria El Adli
Były Gubernator Gizy, Główny Partner i Dyrektor Zarządzający w EAG Consulting, Profesor Planowania i Projektowania Urbanistycznego oraz Dyrektor Programów Międzynarodowych na Wydziale Planowania Urbanistycznego i Regionalnego Uniwersytetu Kairskiego, Były Przewodniczący Heliopolis Housing & Development Co., Były Prezydent Międzynarodowej Nagrody dla Livable Comminities, Były Wiceprezes Międzynarodowego Towarzystwa Planistów Miejskich i Regionalnych, Były Dziekan i Przewodniczący Wydziału Planowania Urbanistycznego i Regionalnego Uniwersytetu Kairskiego.
Dr El Adli posiada szeroką międzynarodową wiedzę i doświadczenie jako urbanista i akademik, obejmujące ponad trzydzieści pięć lat pracy w globalnym sektorze edukacji wyższej, planowania, a także zarządzania projektami i rozwojem. Jest laureatem licznych wyróżnień i nagród. Obszary jego kompetencji obejmują zrównoważone planowanie i projektowanie, rozwój społeczności, rewitalizację miast, żywe miasta, planowanie turystyki oraz architekturę dostosowaną regionalnie.
Znany jako strategiczny myśliciel, uznany lider i wyjątkowo utalentowany projektant, dr El Adli ma zdolność opracowywania strategicznych planów, tworzenia tętniących życiem przestrzeni miejskich, koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz innowacyjnych projektów na rzecz miejskiej odporności, a także wspierania zespołów multidyscyplinarnych w osiąganiu wyznaczonych celów. W swoim dorobku posiada liczne sukcesy i projekty o wysokim profilu w regionie MENA i Zatoki Perskiej, Europie oraz Azji.
Jako ekspert w zakresie zrównoważonego planowania i tworzenia miejsc miejskich. Dr El Adli ma na swoim koncie liczne publikacje, wystąpienia oraz prezentacje mające na celu zwiększenie społecznego zrozumienia znaczenia zrównoważonego planowania i doskonałości projektowej. Służył także w różnych rolach jako Ekspert, Przewodniczący oraz Członek Zarządu w wielu organizacjach krajowych i międzynarodowych.
Dr El Adli jest recenzentem w renomowanych czasopismach naukowych oraz członkiem wielu prestiżowych międzynarodowych stowarzyszeń zawodowych i społeczeństw obywatelskich.
Frank D’hondt
Frank jest członkiem założycielem i dyrektorem Territorial Capital Institute, platformy opartej na wiedzy do wymiany teorii i praktyki o tematyce zintegrowanego rozwoju przestrzennego i kreowania przestrzeni publicznych. Frank w działaniach tych opiera się na swoich doświadczeniach w zakresie Nowej Agendy Miejskiej oraz International Guidelines on Urban and Territorial Planning.
Frank przepracował 15 lat w krajach Unii Europejskiej, gdzie zajmowała się głównie kwestiami planowania transgranicznego i transnarodowego, a następnie przez kolejne 15 lat poza UE, m.in. w Kosowie, Palestynie, Nepalu, Afganistanie, Emiratach Arabskich, Kenii, Mjanmie, Chinach, Japonii, regionie Karaibów, Timorze Wschodnim, Gambii i Somalii. Frank specjalizuje się w krajowej polityce miejskiej, planowaniu metropolitalnym, planowaniu odbudowy po konfliktach / katastrofach oraz partycypacyjnym tworzeniu koncepcji i kreowaniu przestrzeni publicznych. Wraz z UN-Habitat Frank opublikował książkę „Visioning as Participatory Planning Method” i sporządził szkic podręcznika “International Guidelines on Urban and Territorial Planning (IGUTP)”.
Frank brał udział w kilku światowych kongresach ISOCARP, współorganizował UPATS w Gazie, Palestynie i Whan w Chinach, a także współpracował w przygotowaniu publikacji ISOCARP Review.
Aleksandra Dulkiewicz
Polska samorządowiec i prawniczka. Ukończyła III Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku. Studiowała prawo na Uniwersytecie Gdańskim i Paris Lodron University w Salzburgu. Zaczęła od zdobywania szlifów u boku prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza jako jego asystentka. Uczestniczyła w przygotowaniach Gdańska do UEFA EURO 2012™. Brała udział w powstaniu Europejskiego Centrum Solidarności. W marcu 2017 r. prezydent Gdańska Paweł Adamowicz powierzył jej stanowisko swojego zastępcy ds. polityki gospodarczej. Podczas wyborów samorządowych w 2018 r. była szefową sztabu wyborczego Pawła Adamowicza „Wszystko dla Gdańska”. Po tym, jak nożownik 13 stycznia 2019 r. podczas finału WOŚP odebrał życie prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi, przyjęła obowiązki pełniącej funkcję prezydenta Miasta Gdańska. W przedterminowych wyborach została wybrana Prezydentem Miasta Gdańska. Pełni funkcję wiceprezesa Rady Obszaru Metropolitarnego Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz jest członkiem Zarządu Fundacji Unii Metropolii Polskich. Członkini Europejskiego Komitetu Regionów, przewodnicząca Grupy Roboczej Ukraina.
dr Zuzana Ladzianska
Zuzana Ladzianska pracuje w Instytucie Zarządzania STU jako badacz i adiunkt, gdzie od listopada 2022 r. jest również odpowiedzialna za działania PR całego instytutu. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Architektury STU w dziedzinie architektury i urbanistyki oraz studia doktoranckie w Instytucie Zarządzania STU z rozprawą „Odzwierciedlenie zmian demograficznych w planowaniu przestrzennym Słowacji”. Wielokrotnie gościła na różnych zagranicznych uniwersytetach, w latach 2008-2010 uczestniczyła w DLGS (w IOeR i TU Dresden) w Dreźnie, Niemcy. W ramach programów wymiany CEEPUS, Socrates-Erasmus i Erasmus odwiedziła kilka uniwersytetów, takich jak TU Salzburg - AT, PG Gdańsk - PL, CTU Praga - CZ, University of Newcastle upon Tyne - UK, gdzie aktywnie uczestniczyła w procesie dydaktycznym, a także w działalności naukowo-badawczej.
Jest aktywnym członkiem zespołu badawczego Centrum Doskonałości SPECTRA na STU, w ramach którego uczestniczy w realizacji różnych projektów badawczych. W 2011 roku została stypendystką „Programu Wspierania Młodych Naukowców STU: TerKa 2020 - Spójność Terytorialna 2020 - Wyzwania Metodologiczne dla Planowania Przestrzennego”. Jako naukowiec współpracowała przy ponad 20 międzynarodowych i krajowych projektach, uczestniczyła w przygotowaniu wielu międzynarodowych i krajowych wydarzeń w formie szkół letnich, warsztatów lub szkoleń (SPECTRA, SPA.CE-NET, ECLAS, AESOP, ISOCARP, LEPOB, IOP itp.). Do tej pory opublikowała ponad 50 prac, z których 16 znajduję się w bazach danych WOS/Scopus, jest również współautorką trzech monografii.
Maciej Mąka
Posiadający ponad 25-letnie doświadczenie w projektowaniu i realizacji inwestycji o wolumenie ponad 1.000.000m2. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej oraz programu MBA we Francuskim Instytucie Zarządzania.
Od 1999 wspólnik w autorskiej pracowni MĄKA.SOJKA.ARCHITEKCI. Na przestrzeni ponad 25 lat istnienia, pracownia została wielokrotnie nagradzana za osiągnięcia na polu architektury i urbanistyki. W swoich projektach szczególną wagę przywiązuje do połączenia walorów estetycznych z wysoką jakością rozwiązań użytkowych oraz dbałością o detal. Projekty wychodzące z pracowni są mariażem pasji, doświadczenia i uważności w poszanowaniu kontekstu urbanistycznego i historycznego.
prof. Magdalena Kozień-Woźniak
Dziekan Wydziału Architektury oraz przewodnicząca Rady Naukowej Dyscypliny Architektura i Urbanistyka na Politechnice Krakowskiej od 2021 roku. Jej działalność badawcza i twórcza koncentruje się na zagadnieniach związanych z projektowaniem współczesnych budynków użyteczności publicznej oraz roli obiektów kultury w kształtowaniu jakości przestrzeni miejskiej. Jest członkiem Komitetu Architektury i Urbanistyki Polskiej Akademii Nauk, International Federation for Theatre Research, Rady Doskonałości Naukowej (kadencja 2019-2023), Rady Naukowej Stowarzyszenia Euroregion Karpacki Polska oraz Gdańskiej Rady Architektury, powołanej przez Prezydenta Miasta Gdańska. W 2024 roku została powołana przez Prezydenta Miasta Krakowa do Rady Naukowo-Technicznej ds. budowy metra oraz do Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Jest założycielką pracowni architektonicznej Kozień Architekci, odpowiedzialnej za wielokrotnie nagradzane realizacje, takie jak Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu oraz Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. W 2022 roku zespołowi autorskiemu w składzie: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka, została przyznana Krakowska Nagroda SARP za całokształt twórczości architektonicznej. Jest także członkiem Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów oraz Kolegium Sędziów Konkursowych Stowarzyszenia Architektów Polskich.
Marcin Woyciechowski
Ukończył Wydział Architektury na Politechnice Gdańskiej w 1993 roku. Po odbyciu praktyk w biurach architektonicznych w Polsce, Holandii i Szwajcarii od 1995 roku prowadzi własną działalność projektową (uprawnienia do projektowania architektonicznego bez ograniczeń uzyskał w 2001 roku). Po okresach współpracy z różnymi firmami, od lat jest związany projektowo przede wszystkim z Grupą Inwestycyjną Hossa S.A., gdzie od kilkunastu lat pełni funkcję członka zarządu i prowadzi pracownię projektową w strukturach tej firmy. Autor licznych zrealizowanych osiedli, budynków usługowo-mieszkalnych (ponad pół miliona m², mieszkań dla kilkunastu tysięcy rodzin), obiektów użyteczności publicznej (100 000 m², w tym m.in.: kościół, domy towarowe, biurowce, sala widowiskowa) oraz innych budynków użytkowych (ok. 30 000 m², w tym m.in.: hotele, pensjonaty, basen-spa i inne). Laureat kilkunastu konkursów architektonicznych i nagród, w tym dwukrotny laureat nagrody Prezydenta Miasta Gdańska za najlepszą realizację architektoniczną ostatnich lat.
Założyciel i wieloletni członek władz statutowych Stowarzyszenia Edukacyjnego, fundator stypendium dla uzdolnionej młodzieży z wsi Kanie – rodzinnego majątku rodziny Woyciechowskich. Od 2014 roku wykładowca na kierunku Gospodarka Przestrzenna na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu urbanistyki i ekonomii. Oddany rodzinie ojciec trzech córek. Zapalony podróżnik, żeglarz i narciarz-turysta.
Michał Glaser
Prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Pracownik samorządowy, ekonomista, ekspert ds. stosunków międzynarodowych. Ukończył studia z zakresu ekonomii i politologii na Uniwersytecie Gdańskim oraz Instytut Nauk Politycznych w Lyonie. Posiada także dyplom z europejskich studiów podyplomowych „Dyplomacja i relacje międzynarodowe UE” z Kolegium Europejskiego w Brugii oraz ukończone studia podyplomowe z rozwoju regionalnego na Uniwersytecie Warszawskim.
W latach 2008-2012 pełnił funkcję asystenta prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza. Od czerwca 2012 roku jest dyrektorem Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (wcześniej Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego), a od marca 2020 roku również prezesem Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Odpowiada za realizację zadań OMGGS jako Instytucji Pośredniczącej, wdrażającej wraz z samorządem województwa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020. Jest współautorem Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na podstawie której realizowanych jest obecnie 160 projektów europejskich o wartości 3,6 mld zł (z dofinansowaniem na poziomie 1,8 mld zł).
Paweł Majkusiak
Architekt, w 1998 roku ukończył Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, od 1996 roku pracuje w firmie JEMS Architekci, od 2003 partner w JEMS.
Markus Hedorfer
Pracuje jako planista we Włoszech. Pochodzi z południowych Niemiec, skąd w 1984 przeniósł się do Wenecji, gdzie ukończył studia z zakresu planowania miejskiego i regionalnego na Uniwersytecie IUAV. Jego kariera rozpoczęta w latach 90-tych obejmowała, oprócz klasycznej działalności planistycznej, ocenę wielokryterialną, planowanie środowiskowe w Lagunie Weneckiej, rekultywację terenów skażonych, studia wykonalności, systemy informacji przestrzennej, kartografię i teledetekcję. W ostatnim czasie koncentruje się na tworzeniu wizji i scenariuszy. Doświadczenie zawodowe zdobywał we Włoszech i wschodnim regionie Morza Śródziemnego (waloryzacja weneckiego dziedzictwa historycznego) oraz w Niemczech i w Angoli. Przez kilkanaście lat pracował także naukowo jako wykładowca, głównie w IUAV. W 2010 brał udział w powstaniu HESC, prywatnej firmy zajmującej się planistycznej z siedzibą w Wenecji. W 2002 wstąpił do ASSURB, włoskiego krajowego zrzeszenia urbanistów, gdzie pełnił kolejno rolę członka zarządu (2004-2010, 2016), delegata do ECTP-CEU (2017) i prezesa (2019-2022). Obecnie pełni obowiązki wiceprzewodniczącego ECTP-CEU oraz koncentruje się na sprawach migracji i integracji, a także na promocji i budowie uznania zawodu planisty. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę wspiera ukraińskich kolegów w wysiłkach na rzecz planowania powojennej odbudowy, przewodnicząc specjalnej grupie roboczej ECTP-CEU.
dr Remigijus Šimašius
Przez dwie kadencje był merem Wilna, aż do zeszłego roku, kiedy zdecydował się odejść z polityki. Wcześniej zajmował stanowiska ministra sprawiedliwości, prezesa Litewskiego Instytutu Wolnego Rynku oraz inne. Poprowadził transformację urbanistyczną Wilna, wdrażając nowe standardy ulic, nowe standardy architektoniczne, budując 140 km wysokiej jakości tras rowerowych, a także radykalnie zazieleniając miasto. Doprowadziło to do ogłoszenia Wilna Zieloną Stolicą Europy w 2025 roku. Podczas jego dwóch kadencji Wilno stało się najszybciej rozwijającym się miastem, FT FDI doceniło Wilno za przyciąganie inwestycji, przyjazność dla biznesu, styl życia i inne osiągnięcia. Obecnie Remigijus Šimašius prowadzi własną firmę konsultingową.
prof. Sławomir Gzell
Profesor doktor habilitowany, architekt, urbanista, Doktor Honoris Causa Politechniki Poznańskiej, wieloletni kierownik Katedry Projektowania Urbanistycznego i Krajobrazu Wiejskiego na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, Honorowy Przewodniczący Komitetu Architektury i Urbanistyki Polskiej Akademii Nauk oraz członek Niemieckiej Akademii Planowania Miast i Regionów (DASL), a także członek ICOMOS. Wieloletni członek rady konsultacyjnej przy Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorze Zabytków, Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów, Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej w Warszawie oraz centralnych władz Towarzystwa Urbanistów Polskich. Sędzia konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich. Brał udział w licznych wyjazdach zagranicznych, w tym stypendium Fulbrighta w Waszyngtonie, DC, USA, oraz stypendium JICA w Tokio, Japonia. Autor kilkudziesięciu zrealizowanych planów urbanistycznych i projektów architektonicznych oraz laureat wielu konkursów architektonicznych i urbanistycznych. Autor ponad 250 publikacji na temat urbanistyki i architektury oraz kilku książek, w tym „Urbanistyka XXI wieku”, PWN, 2020 i 2024. Wykłada współczesną urbanistykę na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej oraz w innych uczelniach, również zagranicznych. Promotor ponad 160 prac magisterskich, 25 doktoratów oraz recenzent ponad 60 prac doktorskich, opiniodawca ponad 40 prac habilitacyjnych oraz około 40 wniosków o nadanie tytułu profesora. W latach dziewięćdziesiątych radny m.st. Warszawy.
Sofia Morgado
Architektka z tytułem magistra w dziedzinie Współczesnej Kultury Architektonicznej i Nowoczesnego Społeczeństwa (FA-TU Lizbona), doktorem Urbanistyki (ETSAB/UPC, Barcelona) oraz habilitacją na stanowisko profesora zwyczajnego (Agregação, FA-TU Lizbona).
Od 1997 roku jest członkiem kadry dydaktycznej Wydziału Architektury w Lizbonie, gdzie od 2010 roku pracuje na stałej umowie o pracę w służbie publicznej jako professora auxiliar com agregação w dziedzinie Urbanistyki.
Jej główne zainteresowania obejmują współczesną urbanistykę oraz obszary metropolitalne, ze szczególnym uwzględnieniem systemu przestrzeni otwartej – przestrzeni publicznej, rewitalizacji miejskiej oraz zmian klimatycznych. Aktywnie uczestniczyła w międzynarodowych i krajowych sieciach badawczych, w tym ISOCARP, EURA i AESOP.
Szymon Wojciechowski
Architekt z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej oraz University of Detroit (USA), członek Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów. Od 1982 r. związany z APA Wojciechowski – obecnie APA Wojciechowski sp. z o.o., w której pełni rolę Prezesa Zarządu. Wieloletnie doświadczenie w połączeniu z zamiłowaniem i pasją do tworzenia pięknych kształtów pozwala mu projektować niepowtarzalne budynki o wysokiej funkcjonalności. Autor lub współautor wielu znanych projektów architektonicznych, między innymi: Elektrownia Powiśle, Skyliner, The Park Warsaw, Latarnia i Port (Port Praski), Galeria Północna w Warszawie, Riverview, Format, Officyna oraz Alchemia w Gdańsku, Kielecka 2 (K2) w Gdyni, Business Garden Wrocław oraz Centrum Południe we Wrocławiu, Nova Silesia w Katowicach i The Park Kraków, UNIT.City w Kijowie, Lviv.Tech.City we Lwowie, White Square Office Center i White Gardens Office Center w Moskwie. Prelegent podczas licznych krajowych i zagranicznych wydarzeń poświęconych architekturze i branży nieruchomości.
Bartosz Kaźmierczak
Architekt i urbanista. Od 1998 roku autor i współautor projektów z zakresu architektury i urbanistyki, architektury wnętrz i scenografii. Od 2009 roku pracownik Zakładu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej. W latach 2005-2009 członek Zarządu Towarzystwa Urbanistów Polskich w Poznaniu (odznaczony srebrną odznaką TUP). Od 2015 roku aktywny
członek Stowarzyszenia Forum Rewitalizacji. W 2013 roku członek zespołu eksperckiego powołanego przez Ministra Rozwoju w zakresie oceny dobrych praktyk w kształtowaniu ładu przestrzennego. W 2014 roku odbył staż naukowy w Fakultät Raumplanung, Technische Universität Dortmund, realizowany w ramach programu UE „Inżynieria wiedzy dla inteligentnego rozwoju”. W latach 2015-2019 członek Miejskiej Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej w Poznaniu i od tego samego roku w mieście i gminie Turek. Od
2017 roku członek Poznańskiego Think-Tank powołanego przez Prezydenta Miasta Poznania. Autor około 70 publikacji recenzowanych. Brał czynny udział w wielu konferencjach naukowych na całym świecie.Członek Rady Redakcyjnej i Naukowej oraz Zespołu Recenzentów platformy naukowej EUSER – Europejskiego Centrum Edukacji i Badań Naukowych 2015-2018; Członek IRC – International Research Conference Series, Komitetu Naukowo-Technicznego i Komisji Rewizyjnej ds. Inżynierii Miejskiej i Lądowej
Światowej Akademii Nauki, Inżynierii i Technologii od 2020 r.; Członek Rady Redakcyjnej Urban and Regional Planning Journal (URP), 2020-2022; Członek stypendialny Scholars Academic and Scientific Society (SAS Society) od 2021 r., od 2022 r. Senior Fellowship Member Global Urban Development BERLIN.Głównym obszarem zainteresowań naukowo-badawczych są zagadnienia miejskie, w tym zrównoważonej polityki przestrzennej miast zgodnie z Transit Oriented Development, rewitalizacji, rewaloryzacja przestrzeni publicznych oraz projektowania urbanistycznego.
Aleksander Orłowski
Profesor Politechniki Gdańskiej, wiceprezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (NGO). Zawodowo zajmuje się badaniami i rozwojem koncepcji Smart City. Autor książki "Model gotowości procesowej urzędu miejskiego dojścia do Smart City" (2019) oraz współautor książki "Zarządzanie danymi w miastach. Podręcznik dla samorządów" (2021). Konsultant m.in. funduszy venture capital, samorządów i start-upów. Ekspert m.in. w programach Komisji Europejskiej oraz Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT).
Agnieszka Zając
Kierownik Projektu Stare Doki, sogent – Autonomiczny Miejski Zarząd Rozwoju Gandawy
Agnieszka Zając od ponad 20 lat uczestniczy w kształtowaniu przestrzennego rozwoju Gandawy, Belgia, projektując nową dzielnicę miasta na terenach Starych Doków. Zarządza projektem na poziomie rozwiązań projektowych – zarówno urbanistycznych, jak i architektonicznych – oraz finansowym.
Jako absolwentka Uniwersytetu Gandawskiego rozpoczęła pracę na tej uczelni. W ostatnich latach prowadzi wykłady na różnych uczelniach w Belgii, Polsce i Niemczech oraz występuje na międzynarodowych kongresach poświęconych tematyce przestrzennej i rozwojowi miast, w tym między innymi na kongresach ISOCARP-u (Międzynarodowego Stowarzyszenia Urbanistów i Planistów Regionalnych), konferencjach RealCORP (zrzeszającej urbanistów z Europy i świata) oraz warsztatach Eurocities poświęconych odbudowie tkanki miejskiej na Ukrainie.
Przez kilka lat współtworzyła czasopismo A+ (https://www.a-plus.be), które od ponad 45 lat jest wiodącym belgijskim magazynem poświęconym architekturze i urbanistyce w kraju i za granicą.
Na zaproszenie Architekta Miasta Gdańska wzięła udział w Gdańskich Debatach Miejskich dotyczących tworzenia i wdrażania nowoczesnej polityki przestrzennej oraz prowadziła zajęcia dla studentów studiów magisterskich na kierunku Gospodarka Przestrzenna na Politechnice Gdańskiej.
Włada biegle językiem polskim, flamandzkim i angielskim.
prof. Piotr Lorens
Kierownik Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej oraz – od 2021 r. – Architekt Miasta Gdańska. Stypendysta Fulbrighta, aktywnie zaangażowany w prace komitetów naukowych (m.in. w ramach struktur Polskiej Akademii Nauk) oraz stowarzyszeń profesjonalnych (m.in. ISOCARP, TUP, ICOMOS-u oraz TICCIH). Pracuje także przy planowaniu i realizacji różnego rodzaju projektów i przedsięwzięć urbanistycznych, związanych przede wszystkim z transformacją i odnową miast.
Tomasz Mikołaj Konior
Architekt i urbanista. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. W 2019 roku obronił pracę doktorską pt. „Ewolucja przestrzeni publicznej w budynkach dla muzyki”.
Od 1995 roku prowadzi autorskie biuro architektoniczne Konior Studio. Autor ponad 200 budynków, głównie użyteczności publicznej. Szczególne uznanie przyniosły mu obiekty dla muzyki, m.in. Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej „Symfonia” w Katowicach, siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach z wielką salą koncertową uznaną przez organizacją ECHO za jedną z najlepszych w Europie, Zespół Szkół Muzycznych w Warszawie, Filharmonia w Brnie. Obecnie po wygranym konkursie w roku 2021 projektuje Nowy Kampus Akademii Muzycznej w Krakowie. Najnowszym, wielokrotnie nagradzanym projektem są nowe czytelnie Biblioteki Narodowej w Warszawie, które otrzymały m.in. tytuł Grand Prix w konkursie Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy oraz nominację do europejskiej nagrody architektonicznej Miesa Van der Rohe. Tomasz Konior otrzymał ponad 80 nagród architektonicznych oraz indywidualnych. Do najważniejszych wyróżnień należą: Leonardo Award (2007), Nagroda Międzynarodowej Unii Architektów (2008) Nagroda Roku SARP (2008), Medal im. Zygmunta Majerskiego (2010), Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), Iconic Awards, IDA Awards, A’ Design Award (2021).
Jest członkiem Izby Architektów RP oraz Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP. W kadencji 2012–2015 pełnił funkcję Przewodniczącego Zespołu Koordynacyjnego Sędziów Konkursowych przy Zarządzie Głównym SARP. Jest współzałożycielem Instytutu Współczesnego Miasta. Angażuje się w społeczne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska (Stowarzyszenie LIBRA) oraz promocję muzyki (Stowarzyszenie Katowice Natura Kultura).
Pasjonat miasta i muzyki klasycznej. Miłośnik kotów.