PORTAL MIASTA GDAŃSKA

"Od Zeppelina do Rębiechowa"

"Od Zeppelina do Rębiechowa"

"Od Zeppelina do Rębiechowa" - fotograficzna historia gdańskiego lotniska 1912 - 2004

 
 
Wydawca:
Kosycarz Foto Press KFP
80-886 Gdańsk, ul.Targ Drzewny 3/7
tel/fax (058) 301 94 46
www.kfp.com.pl

Prezentujemy wybrane zdjęcia z publikacji Agencji Fotograficznej Kosycarz Foto Press KFP. Mini album w wersji dwujęzycznej polsko-angielskiej przedstawia historię lotnictwa w Gdańsku, ze szczególnym uwzględnieniem historii lotnisk w Gdańsku Wrzeszczu i w Gdańsku Rębiechowie.
Zdjęcia pokazują również samoloty, zmiany w lotnictwie cywilnym i sposobie podróżowania oraz znane osoby, które lądowały na gdańskich lotniskach, m.in.: Władysława Gomułkę, Marlenę Dietrich, Georga Busha, Lecha Wałęsę, Tinę Turner.
Wydawnictwo jest głównie oparte na zdjęciach Macieja i Zbigniewa Kosycarzy. Łącznie publikacja zawiera 95 zdjęć i 40 stron w miękkiej okładce z zakładkami.

Wydawnictwo jest do nabycia w trójmiejskich księgarniach "Domu Książki":

 
  • Gdańsk - Wrzeszcz, róg ul. Grunwaldzkiej i Miszewskiego
  • Gdańsk - Wrzeszcz, ul. Dmowskiego 5
  • Gdańsk - Przymorze, ul. Opolska 3/6
  • Gdańsk - Przymorze, ul. Krzywoustego 25/3
  • Gdańsk, ul. Długa 62/63
  • Gdańsk, ul. Chopina 40
  • Gdańsk, ul. Wyspiańskiego 25
  • Sopot, ul. Bohaterów Monte Cassino 26
  • Gdynia, ul. Starowiejska 35
 
Sterowiec SL1 podczas lotu nad Gdańskiem. Sterowce serii SL były dziełem m.in. profesora Politechniki Gdańskiej Johanna Schütte i używano ich głównie do celów wojskowych. Około 1912-1913 roku.
Fot. ze zbiorów BG PAN.


Lotnisko na terenie dawnego placu ćwiczeń wojskowych we Wrzeszczu zostało założone około 1910 roku przez pruskie władze wojskowe. Widoczne na zdjęciu hangary znajdowały się w południowo-zachodniej części lotniska, 500 m od stacji kolejowej. Około 1915 roku.
Fot. ze zbiorów Piotra Popińskiego.






Polskie Linie Lotnicze LOT pierwszą regularną linię lotniczą uruchomiły 20 lutego 1946 roku na trasie Warszawa - Gdańsk - Warszawa. Do 1961 roku podstawowym samolotem pasażerskim był LI-2, produkowany przez ZSRR na amerykańskiej licencji samolotu DC-3, czyli popularnej Dakoty. Na zdjęciu: LI-2 w barwach LOT-u podczas dni otwartych lotniska. Lata pięćdziesiąte.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP


Największy wzrost przewozów pasażerskich nastąpił po 1956 roku. Wiązało się to m.in. z uruchomieniem tzw. linii bocznych bezpośrednich do Krakowa, Wrocławia, Katowic i Rzeszowa z pominięciem lądowania w Warszawie. Na zdjęciu: pasażerowie wysiadają z IŁ-14P. 1962 r.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP






Betonowe drogi startowe i kołowe wybudowano w latach 1946-1948. Główny pas startowy miał 1800 metrów długości i 80 metrów szerokości. Na zdjęciu z drugiej połowy lat sześćdziesiątych widać stojące na płycie lotniska IŁy-14P. Ten model, produkowany w NRD i Czechosłowacji na licencji ZSRR, był od 1961 roku podstawowym typem samolotu eksploatowanego przez LOT i innych przewoźników z krajów socjalistycznych. Zabierał 32 pasażerów i latał na pułapie 6500 metrów z prędkością przelotową 300 km/godz.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP


Lotnisko we Wrzeszczu było świadkiem powitań nie tylko zwykłych pasażerów. Co pewien czas przybywały tutaj znane osobistości i delegacje. Jedną z najgłośniejszych wizyt, opisywaną wówczas przez prasę, był przylot w lipcu 1962 roku z okazji X wieków Gdańska delegacji partyjno-rządowej PRL. Pierwszego sekretarza PZPR Władysława Gomułkę, premiera Józefa Cyrankiewicza oraz przewodniczącego Rady Państwa Aleksandra Zawadzkiego witały dzieci w strojach ludowych. 21 lipca 1962 roku.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP






Bez wątpienia wielką gwiazdą witaną w Gdańsku była Marlena Dietrich. Na lotnisku czekały na nią tłumy wielbicieli. Tego samego dnia odbył się jej koncert w Hali Stoczni Gdańskiej. 2 marca 1966 roku.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP


Na początku lat siedemdziesiątych los lotniska we Wrzeszczu był już przesądzony. Przypominało ono bardziej dworzec autobusowy niż międzynarodowy port lotniczy. Samoloty kołowały tuż obok żegnających i witających, a bagaż odbierano spod wiaty, która była jednocześnie przystankiem autobusowym. Nie można było wydłużyć drogi startowej, rozrastające się gdańskie dzielnice mieszkaniowe przybliżały się do terenów lotniska. Ostatni samolot pasażerski wystartował z Wrzeszcza 30 marca 1974 roku. Na zdjęciu odlot AN-24, 30 sierpnia 1973 roku.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP






Gdańskie pięcioraczki były jednymi z pierwszych ważniejszych pasażerów odlatujących z Rębiechowa. 17 czerwca 1974 roku.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP


Ogon samolotu AN-24, w oddali sylwetka DC-8. 12 września 1976 roku.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP






Wizyta prezydenta USA George`a Busha w Gdańsku. Gość przyleciał na pokładzie Air Force One, Boeinga 707. 10 sierpnia 1989 roku.
Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP


Jeden z największych transportowców na świecie - AN-22 z Ukrainy, wylądował również w Rębiechowie. Jako ładunek zabrał pełnomorski jacht regatowy. To wydarzenie odnotowały trójmiejskie media. Na zdjęciu dziennikarz gdańskiej telewizji Andrzej Raduński. Czerwiec 1996 roku.
Fot. Maciej Kosycarz/KFP






W Warszawie mgła, w Gdańsku tłoczno. Rębiechowa pełni również funkcję lotniska zapasowego dla Okęcia. 19 stycznia 1999 roku.
Fot. Maciej Kosycarz/KFP


Do tej wizyty przygotowywano się od kilku miesięcy. 5 czerwca 1999 roku Ojciec Święty Jan Paweł II wylądował na lotnisku w Rębiechowie i rozpoczął swoją kolejną pielgrzymkę do ojczyzny. Na płycie lotniska na papieża czekało kilka tysięcy osób. Tutaj odbyło się jego oficjalne powitanie w Polsce.
Fot. Łukasz Głowala/KFP






Günter Grass - gdańszczanin, laureat literackiej Nagrody Nobla, opuszcza salę przylotów. 25 czerwca 2000 roku.
Fot. Łukasz Głowala/KFP