"Od Zeppelina do Rębiechowa" - fotograficzna historia gdańskiego lotniska 1912 - 2004
|
|
|
Wydawca: Kosycarz Foto Press KFP 80-886 Gdańsk, ul.Targ Drzewny 3/7 tel/fax (058) 301 94 46 www.kfp.com.pl |
Prezentujemy wybrane zdjęcia z publikacji Agencji Fotograficznej Kosycarz Foto Press KFP. Mini album w wersji dwujęzycznej polsko-angielskiej przedstawia historię lotnictwa w Gdańsku, ze szczególnym uwzględnieniem historii lotnisk w Gdańsku Wrzeszczu i w Gdańsku Rębiechowie.
Zdjęcia pokazują również samoloty, zmiany w lotnictwie cywilnym i sposobie podróżowania oraz znane osoby, które lądowały na gdańskich lotniskach, m.in.: Władysława Gomułkę, Marlenę Dietrich, Georga Busha, Lecha Wałęsę, Tinę Turner.
Wydawnictwo jest głównie oparte na zdjęciach Macieja i Zbigniewa Kosycarzy. Łącznie publikacja zawiera 95 zdjęć i 40 stron w miękkiej okładce z zakładkami.
Wydawnictwo jest do nabycia w trójmiejskich księgarniach "Domu Książki":
|
- Gdańsk - Wrzeszcz, róg ul. Grunwaldzkiej i Miszewskiego
- Gdańsk - Wrzeszcz, ul. Dmowskiego 5
- Gdańsk - Przymorze, ul. Opolska 3/6
- Gdańsk - Przymorze, ul. Krzywoustego 25/3
- Gdańsk, ul. Długa 62/63
- Gdańsk, ul. Chopina 40
- Gdańsk, ul. Wyspiańskiego 25
- Sopot, ul. Bohaterów Monte Cassino 26
- Gdynia, ul. Starowiejska 35
|
|
|
Sterowiec SL1 podczas lotu nad Gdańskiem. Sterowce serii SL były dziełem m.in. profesora Politechniki Gdańskiej Johanna Schütte i używano ich głównie do celów wojskowych. Około 1912-1913 roku. Fot. ze zbiorów BG PAN. |
|
|
|
Lotnisko na terenie dawnego placu ćwiczeń wojskowych we Wrzeszczu zostało założone około 1910 roku przez pruskie władze wojskowe. Widoczne na zdjęciu hangary znajdowały się w południowo-zachodniej części lotniska, 500 m od stacji kolejowej. Około 1915 roku. Fot. ze zbiorów Piotra Popińskiego. |
|
|
|
|
|
Polskie Linie Lotnicze LOT pierwszą regularną linię lotniczą uruchomiły 20 lutego 1946 roku na trasie Warszawa - Gdańsk - Warszawa. Do 1961 roku podstawowym samolotem pasażerskim był LI-2, produkowany przez ZSRR na amerykańskiej licencji samolotu DC-3, czyli popularnej Dakoty. Na zdjęciu: LI-2 w barwach LOT-u podczas dni otwartych lotniska. Lata pięćdziesiąte. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
Największy wzrost przewozów pasażerskich nastąpił po 1956 roku. Wiązało się to m.in. z uruchomieniem tzw. linii bocznych bezpośrednich do Krakowa, Wrocławia, Katowic i Rzeszowa z pominięciem lądowania w Warszawie. Na zdjęciu: pasażerowie wysiadają z IŁ-14P. 1962 r. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
|
|
Betonowe drogi startowe i kołowe wybudowano w latach 1946-1948. Główny pas startowy miał 1800 metrów długości i 80 metrów szerokości. Na zdjęciu z drugiej połowy lat sześćdziesiątych widać stojące na płycie lotniska IŁy-14P. Ten model, produkowany w NRD i Czechosłowacji na licencji ZSRR, był od 1961 roku podstawowym typem samolotu eksploatowanego przez LOT i innych przewoźników z krajów socjalistycznych. Zabierał 32 pasażerów i latał na pułapie 6500 metrów z prędkością przelotową 300 km/godz. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
Lotnisko we Wrzeszczu było świadkiem powitań nie tylko zwykłych pasażerów. Co pewien czas przybywały tutaj znane osobistości i delegacje. Jedną z najgłośniejszych wizyt, opisywaną wówczas przez prasę, był przylot w lipcu 1962 roku z okazji X wieków Gdańska delegacji partyjno-rządowej PRL. Pierwszego sekretarza PZPR Władysława Gomułkę, premiera Józefa Cyrankiewicza oraz przewodniczącego Rady Państwa Aleksandra Zawadzkiego witały dzieci w strojach ludowych. 21 lipca 1962 roku. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
|
|
Bez wątpienia wielką gwiazdą witaną w Gdańsku była Marlena Dietrich. Na lotnisku czekały na nią tłumy wielbicieli. Tego samego dnia odbył się jej koncert w Hali Stoczni Gdańskiej. 2 marca 1966 roku. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
Na początku lat siedemdziesiątych los lotniska we Wrzeszczu był już przesądzony. Przypominało ono bardziej dworzec autobusowy niż międzynarodowy port lotniczy. Samoloty kołowały tuż obok żegnających i witających, a bagaż odbierano spod wiaty, która była jednocześnie przystankiem autobusowym. Nie można było wydłużyć drogi startowej, rozrastające się gdańskie dzielnice mieszkaniowe przybliżały się do terenów lotniska. Ostatni samolot pasażerski wystartował z Wrzeszcza 30 marca 1974 roku. Na zdjęciu odlot AN-24, 30 sierpnia 1973 roku. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
|
|
Gdańskie pięcioraczki były jednymi z pierwszych ważniejszych pasażerów odlatujących z Rębiechowa. 17 czerwca 1974 roku. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
Ogon samolotu AN-24, w oddali sylwetka DC-8. 12 września 1976 roku. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
|
|
Wizyta prezydenta USA George`a Busha w Gdańsku. Gość przyleciał na pokładzie Air Force One, Boeinga 707. 10 sierpnia 1989 roku. Fot. Zbigniew Kosycarz/KFP |
|
|
|
Jeden z największych transportowców na świecie - AN-22 z Ukrainy, wylądował również w Rębiechowie. Jako ładunek zabrał pełnomorski jacht regatowy. To wydarzenie odnotowały trójmiejskie media. Na zdjęciu dziennikarz gdańskiej telewizji Andrzej Raduński. Czerwiec 1996 roku. Fot. Maciej Kosycarz/KFP |
|
|
|
|
|
W Warszawie mgła, w Gdańsku tłoczno. Rębiechowa pełni również funkcję lotniska zapasowego dla Okęcia. 19 stycznia 1999 roku. Fot. Maciej Kosycarz/KFP |
|
|
|
Do tej wizyty przygotowywano się od kilku miesięcy. 5 czerwca 1999 roku Ojciec Święty Jan Paweł II wylądował na lotnisku w Rębiechowie i rozpoczął swoją kolejną pielgrzymkę do ojczyzny. Na płycie lotniska na papieża czekało kilka tysięcy osób. Tutaj odbyło się jego oficjalne powitanie w Polsce. Fot. Łukasz Głowala/KFP |
|
|
|
|
|
Günter Grass - gdańszczanin, laureat literackiej Nagrody Nobla, opuszcza salę przylotów. 25 czerwca 2000 roku. Fot. Łukasz Głowala/KFP |
|