Drugi temat panelu obywatelskiego
Działania Miasta Gdańska po ulewie w dn. 14/15.07.2016 r.
- Powołanie koordynatora ds. usuwania skutków ostatnich opadów - Pani Joanna Tobolewicz;
- Dyżurny Inżynier Miasta przyjmował zgłoszenia dotyczące wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu elementów infrastruktury miasta, który następnie przekazywał je odpowiednim służbom. Współpracował on z Centrum Zarządzania Kryzysowego, Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Policją, Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym, Zakładem Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gdańsku, Gdańskim Zarządem Nieruchomości Komunalnych w Gdańsku i innymi instytucjami w zależności od rodzaju podejmowanych działań.
- Akcja podstawiania kontenerów organizowana przez ZDiZ w Gdańsku w okresie 15.07.2016 - 17.08.2016 r. (35 kontenerów dziennie w użyciu, łącznie wywieziono 491 kontenerów nieczystości co daje ponad 2 313 ton), opracowano harmonogram podstawień kontenerów na podstawie otrzymywanych zgłoszeń oraz wywiadu w terenie;
- w ramach działań Systemu gospodarki odpadami komunalnymi codziennie w rejony podtopień kierowane były dodatkowo specjalne samochody, które bezpłatnie odbierały wystawione przez mieszkańców odpady ponadgabarytowe;
- Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych poprzez Biura Obsługi Mieszkańców zbierał informacje od najemców lokali komunalnych o szkodach w zajmowanych przez nich lokalach oraz o wszelkich uszkodzeniach budynków, ewentualnych pęknięciach, osunięciach gruntu, możliwości wystąpienia zagrzybienia w pomieszczeniach, z których wypompowywano wodę;
-Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych zakupił 9 szt. osuszaczy, które od 21.07.2016r były do dyspozycji potrzebujących, następnie 25.07.2016 r. dokupił kolejne 10 szt., a 05.10.2016 r. kolejne 2 szt. - wszystkie urządzenia, łącznie z 2 szt. zakupionymi wcześniej (w maju b.r.) znajdują się obecnie w użyciu. Wykonano także różnego rodzaju prac/remontów w 14 poszkodowanych lokalach;
- w dni powszednie w godzinach od 7:30 do 15:30 można było zgłaszać wszelkie potrzeby do pracowników socjalnych w Centrum Pracy Socjalnej MOPR, ul. Marynarki Polskiej 134a (pracownik socjalny jest kluczową osobą w uzyskaniu pomocy socjalnej, również w załatwieniu usług opiekuńczych dla osób starszych, niepełnosprawnych, a także kieruje mieszkańców do punktów dysponujących nieodpłatną pomocą w formie żywności). Osobom poszkodowanym była udzielana udzielona pomoc wg potrzeb na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego, m.in. pomoc finansowa z tytułu zdarzenia losowego, pomoc psychologiczna, prawna bądź celowa;
- w tym czasie dostępne były równie telefony do sekretariatu dyrektora MOPR, kancelarii oraz głównego specjalisty ds. interwencji kryzysowej;
- po godzinach pracy MIejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie i w dni wolne od pracy działał telefon interwencyjny dyżurującego pracownika socjalnego (na ten telefon można było również zgłaszać każdą sytuację kryzysową, m.in. związaną z zaniedbaniami dzieci, przemocą w rodzinie, porzuceniem lub zaniedbaniami wobec osób starszych, niepełnosprawnych, powodzią, pożarem itp.). Pracownik działa w ścisłej współpracy m.in. z zespołem zarządzania kryzysowego, innymi służbami miejskimi, sądem, placówkami pomocowymi, zapewniając niezbędną opiekę, wsparcie dla mieszkańca i rodziny na czas interwencji. Kontynuację działań wspierających na kolejny dzień roboczy przejmował pracownik socjalny z danego rejonu;
- w sytuacjach kryzysowych zapewnione były pakiety ubraniowe dla mieszkańców, wydawane przez pracowników socjalnych wg potrzeb mieszkańca (przy ul. Gustkowicza 13, Punkt Chwilowego Pobytu Interwencyjnego);
- do dnia 21.10.2016 r. zdiagnozowano 89 rodziny poszkodowane, w których przebywa 221 osób, w tym 37 dzieci. Zostały one objęte wsparciem w formie świadczeń pieniężnych w związku ze zdarzeniem losowym w wyniku ulewy. Obecnie 88 rodzinom zapewniono pomoc finansową na łączną kwotę 243 100 zł, jedna jest w trakcie rozeznania szkód i potrzeb;
- ponadto na podstawie zawartej w dniu 05.08.2016 umowy darowizny pomiędzy LPP SA z siedzibą w Gdańsku a MOPR w Gdańsku w dniu 09.08.2016 r. przekazano 18 rodzinom karty podarunkowe na kwotę 34 000 zł celem ich realizacji w sklepach Reserved i Cropp na terenie Gdańska. Wszystkie karty podarunkowe są rozdysponowane do klientów;
Szacowanie strat w mieszkaniowym zasobie gminy realizowały właściwe służby GZNK.
Dodatkowo wsparciem przy ocenie i wstępnym szacowaniu strat w nieruchomościach, które uległy podtopieniu podczas nawalnego deszczu, a będących własnością osób starszych lub niepełnosprawnych, służyli wytypowani pracownicy GZNK i Wydziału Gospodarki Komunalnej
Właściwe BOM-y przyjmowały informacje o szkodach powstałych w mieniu komunalnym, jak również można je było zgłaszać drogą mailową (m.sowulewska@stbu.pl) lub do Biura Zamówień Publicznych (bzp@gdansk.gda.pl), ewentualnie faxem: (58) 555 82 92.
Grupa sprzątająca GZNK (w ilości ok. 40 osób) pracująca przy usuwaniu skutków zalania, została włączona do pomocy osobom starszym i niepełnosprawnym w uporządkowaniu piwnic.
Działały także stałe punkty udzielające nieodpłatnej porady prawnej:
MOPR
• Gdańsk Śródmieście ul. Dyrekcyjna 5
Poniedziałek - piątek 8:30-12:30 i 13:00-17:00
• Gdańsk Rudniki ul. Elbląska 66 A
Poniedziałek-piątek 8:00-16:00
Organizacje pozarządowe
• Stowarzyszenie Jasień Gdańsk Nowy Port - Dom Sąsiedzki ul. Wyzwolenia 49
Poniedziałek:13:00-18:00
Wtorek-piątek: 13:00-17:00
• Fundacja Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji
Pozarządowych - Dom Sąsiedzki, ul. Gościnna 14
Poniedziałek: 16:00-20:00
Wtorek i czwartek: 9:00-13:00
Środa:13:00-17:00 Piątek: 15:00-19:00
• Fundacja Oparcia Społecznego Aleksandry FOSA
Gdańsk Strzyża Ul. Kisielewskiego 12
Poniedziałek - piątek: 13:00-17:00
• Stowarzyszenie Akcja Społeczna
Gdańsk Śródmieście, ul. Dyrekcyjna 5
poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek:16:00-20:00
środa: 11:30-15:30
Podjęto działania, związane z utworzeniem dodatkowego Punktu Pomocy Prawnej dla mieszkańców, dotkniętych skutkami intensywnych opadów deszczu, który działać będzie w budynku przy ul. Partyzantów 36a pok. 20 (II piętro).
Dyżury prawników udzielających porad odbywały się w dniach od 25.07 do 28.07.2016 r. w kwestiach dot. ubezpieczenia i ewentualnych zapomóg:
▪ poniedziałek 15.00- 19.00, w
▪wtorek 8.30-12.30,
▪środa 15.00- 19.00,
▪czwartek 8.30- 12.30.
Wizyty umawiane były na konkretny dzień i godzinę pod nr telefonu, czynnym przez 24h przez cały tydzień w Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego. W tym miejscu i czasie dyżurował również pracownik socjalny.
Materiał opracował Wydział Gospodarki Komunalnej