Budowa linii tramwajowej Siedlce - Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM)
Budowa linii tramwajowej umożliwi zapewnienie szybkiego transportu szynowego dla mieszkańców Trójmiasta i przyjezdnych z lotniska do centrum miasta. Zadanie obejmowało przebudowę linii tramwajowej w dzielnicy Piecki - Migowo, przebiegającej od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego do przystanku PKM Brętowo z odgałęzieniem w ul. Bulońskiej.
Początek nowej linii znajduje się w miejscu istniejącej pętli Siedlce. W tym miejscu powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy z miejscami postojowymi dla taksówek i parkingami dla rowerów i samochodów.
Nowa dwutorowa linia tramwajowa przecina skrzyżowanie ulic Kartuskiej i Łostowickiej, a następnie biegnie wzdłuż ulic Nowolipie, Franciszka Rakoczego i Potokowej do węzła integracyjnego tramwajowo-kolejowego przy nowo powstałym przystanku kolejowym Brętowo. Długość odcinka: 3 691,5 m torów podwójnych.
Przystanek integracyjny autobusowo – tramwajowy powstał także na wysokości ul. Warneńskiej.
Odnoga nowej linii tramwajowej skręca z ul. F. Rakoczego w ul. Bulońską. Tory zostały poprowadzone wzdłuż ul. Bulońskiej, gdzie na jej końcu (przed skrzyżowaniem z ul. Myśliwską) zaprojektowano rozjazd krzyżowy. Długość odcinka: 569,6 m torów podwójnych.
W ramach zadań 1.1. oraz 1.2., w związku z budową linii tramwajowej dostosowano układ drogowy poprzez niezbędną przebudowę istniejących ulic wraz z odpowiednią przebudową skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, chodników, ścieżek rowerowych, a także przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, gazowej, elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz budowę miejsc postojowych dla samochodów osobowych i rowerów oraz naprawę nawierzchni wzdłóż całej linii tramwajowej. Powyższe działania wynikały przede wszystkim z wymogów adaptacji istniejącej infrastruktury do stanu po wybudowaniu linii tramwajowej, w tym korekty zagospodarowania terenu i usunięcie kolizji naziemnych i podziemnych. Budowa linii tramwajowej spowodowała konieczność zmian przebiegu ścieżek rowerowych (głównie w rejonie skrzyżowań drogowo-tramwajowych), a w konsekwencji również korektę usytuowania chodników (przebudowa). Wybudowanie miejsc postojowych dla samochodów osobowych w rejonie węzła integracyjnego „Siedlce” miało na celu umożliwienie pozostawienia samochodów i dalszą jazdę do centrum miasta tramwajem. Miejsca postojowe dla rowerów pozwoliły zwiększyć zakres komunikacji łączonej (rower – tramwaj).
- Rozpoczęcie: 2011
- Zakończenie: 2015
- Ilość taborów: 5 szt
Przystanki nowej linii tramwajowej:
Odcinek Siedlce-PKM:
- Węzeł integracyjny Siedlce
- Piekarnicza
- Belgradzka
- Warneńska
- Kolumba
- Brętowo
Odcinek Rakoczego-Myśliwska:
- Budapesztańska
- Migowo