PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Zameldowanie na pobyt czasowy

Zameldowanie na pobyt czasowy
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Formularze do pobrania:

Rezerwacja wizyty:

Kliknij na ten link, aby przejść do Internetowej rezerwacji wizyty.

Złóż wniosek przez Internet:

Wymagane dokumenty:

  • wypełniony druk meldunkowy „zgłoszenie pobytu czasowego", podpisany czytelnie przez właściciela/najemcę lokalu (do czynności tej właściciel/najemca nie może ustanowić pełnomocnika).  W sytuacji gdy zgłoszenie przesyłane jest drogą elektroniczną na stronie Ministerstwa Cyfryzacji (gov.pl) niezbędne jest załączenie oświadczenia właściciela lokalu potwierdzające pobyt osoby meldującej się pod wskazanym adresem,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu w oryginale,          sprawdź co jest tytułem prawnym do lokalu (19.37 KB, docx)
  • dowód osobisty lub paszport,
  • odpis skrócony aktu urodzenia dziecka w przypadku pierwszego zameldowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • pełnomocnictwo (w przypadku osoby działającej z upoważnienia osoby meldującej się),
  • cudzoziemiec przedstawia paszport i dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia ważny paszport lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, a członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej – ważny paszport oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak takiej możliwości - inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej,
  • jeśli potrzebujesz zaświadczenia o zameldowaniu: wniosek o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu wydania zaświadczenia (opłacie nie podlegają zaświadczenia zwolnione z opłaty w trybie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej),
  • jeśli o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu wnosi pełnomocnik: wniosek o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu wydania zaświadczenia oraz dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu oraz pełnomocnictwa złożone w sprawie wydania zaświadczenia zwolnionego z opłaty w trybie ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej).

Opłata skarbowa:

Kwota Tytuł płatności  
17,00 zł za zaświadczenie o zameldowaniu (jeśli osoba zgłaszająca zameldowanie wnosi o wydanie zaświadczenia) Zapłać
17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (jeśli o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu wnosi pełnomocnik) Zapłać


Opłatę skarbową należy opłacić za pośrednictwem:

  • Banków bądź Poczty (według obowiązujących cenników oraz taryf),
  • w o. Banku PEKAO S.A. mieszczącym się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat)
    • ul. Nowe Ogrody 8/12,
  • w opłatomatach mieszczących się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat):

    • Wilanowska 2,
    • Partyzantów 74,
    • Nowe Ogrody 8/12.
  • w placówkach Banku PEKAO S.A. świadczących obsługę Gminy Miasta Gdańska (bez dodatkowych opłat). Urząd Miejski w Gdańsku wpłaty dokonywane na rzecz Miasta bez opłat i prowizji

na rachunek bankowy:

Urząd Miejski w Gdańsku
80-803 Gdańsk
ul. Nowe Ogrody 8/12

Nr konta 31 1240 1268 1111 0010 3877 3935
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata skarbowa z tytułu ....")

Dowód uiszczenia opłaty skarbowej należy złożyć w chwili dokonania zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej, złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia (zezwolenia, pozwolenia, koncesji) lub złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii.
Informujemy, że w/w konto dotyczy tylko i wyłącznie opłat skarbowych.

Opłaty administracyjne:

Kwota Tytuł płatności  
17,00 zł za wydanie zaświadczenia w języku urzędowym Unii Europejskiej Zapłać

Opłatę tą należy wnieść za pośrednictwem:

  • Banków bądź Poczty (według obowiązujących cenników oraz taryf),
  • w o. Banku PEKAO S.A. mieszczącym się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat):
    • ul. Nowe Ogrody 8/12,
  • w opłatomatach mieszczących się w ZOM Urzędu Miejskiego w Gdańsku (bez dodatkowych opłat):

    • Wilanowska 2,
    • Partyzantów 74,
    • Nowe Ogrody 8/12.
  • w placówkach Banku PEKAO S.A. świadczących obsługę Gminy Miasta Gdańska (bez dodatkowych opłat). Urząd Miejski w Gdańsku wpłaty dokonywane na rzecz Miasta bez opłat i prowizji

na rachunek bankowy:
Urząd Miejski w Gdańsku
80-803 Gdańsk ul. Nowe Ogrody 8/12

Nr konta:  71 1240 1268 1111 0010 3877 3603
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata za wydanie zaświadczenia w języku urzędowym UE")
Dowód wpłaty należy  dołączyć do wniosku.

Termin i sposób załatwiania:

Niezwłocznie

Miejsce złożenia dokumentów:

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 1
ul. Partyzantów 74
80-254 Gdańsk
stanowiska 1,2,3,4
tel.: Gdańskie Centrum Kontaktu 58 52 44 500

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 3
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
stanowiska 12,13,14,15,16
tel.: Gdańskie Centrum Kontaktu 58 52 44 500

ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW Nr 4
ul. Wilanowska 2
80-809 Gdańsk
stanowiska 5, 6, 7
tel.: Gdańskie Centrum Kontaktu 58 52 44 500

Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Spraw Obywatelskich
Urząd Miejski w Gdańsku
Referat Ewidencji Ludności
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
tel.: 58 323 63 72; 323 66 75
e-mail: wso@gdansk.gda.pl

Tryb odwoławczy:

nie dotyczy

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2024 r. poz.736 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz.2411 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz.2111 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz.572)
  • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U.z 2019 r. poz.860)

Inne informacje:

Zgłoszenia zameldowania dokonuje osoba osobiście, w formie dokumentu elektronicznego lub przez pełnomocnika w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkała. W przypadku obywateli polskich i obywateli Unii Europejskiej najpóźniej w 30 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Cudzoziemiec nie będący obywatelem Unii Europejskiej obowiązany jest do zgłoszenia zameldowania najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia. Przy czym, obywatel polski i obywatel Unii Europejskiej dokonują zameldowania na pobyt czasowy, jeśli zamierzają przebywać pod określonym adresem dłużej niż 3 miesiące, natomiast cudzoziemiec nie będący obywatelem Unii Europejskiej zgłasza zameldowanie na pobyt czasowy jeśli jego pobyt w określonym miejscu przekracza 30 dni. Meldujący się jest zobowiązany do okazania dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu w oryginale. Za osobę nie posiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu. Zgłoszenie zameldowania na pobyt czasowy w nowym miejscu pobytu czasowego skutkuje wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca zameldowana na pobyt czasowy. Zgłaszając zameldowanie na pobyt czasowy można zgłosić wymeldowanie z pobytu stałego.

Zaświadczenie o zameldowaniu wydaje się na wniosek osoby zgłaszającej zameldowanie. Wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu wydanym w języku polskim na wniosek osoby zgłaszającej zameldowanie wydawane jest zaświadczenie w wybranym języku urzędowym innego państwa Unii Europejskiej. Zaświadczenie to podlega opłacie administracyjnej w wysokości 17,00 zł. 

Zaświadczenie o własnym zameldowaniu (w języku polskim) możesz pobrać (bez opłaty) na stronie Ministerstwa Cyfryzacji (gov.pl) w zakładce Pobierz dokument o zameldowaniu.

W przypadku zgłoszenia zameldowania w mieszkaniu komunalnym wymagana jest zgoda zarządcy budynku na podnajem lub oddanie w bezpłatne używanie lokalu mieszkalnego w całości lub części.

Jeżeli nie możesz przedstawić potwierdzenia zamieszkiwania w lokalu, dokonanego przez właściciela, najemcę lokalu możesz wnieść  podanie o zameldowanie decyzją administracyjną. Procedura w tym zakresie została opisana pod hasłem: „Zameldowanie na pobyt stały lub pobyt czasowy decyzją administracyjną”.

Informacje dot. legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajdziesz w Biuletynie Informacji Publicznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.