PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Zdrowie i kultura fizyczna dzieci i młodzieży w Gdańsku (27)

Zdrowie i kultura fizyczna dzieci i młodzieży w Gdańsku (27)
17 kwietnia 2014r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

27. posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej odbyło się  w Sali Herbowej Biura Rady Miasta.

Tematyka wystąpień:

  1. „Gdański program „6-10-14 dla Zdrowia”  - koordynator programu, dr n. med. Michał Brzeziński - zobacz (2.07 MB)
  2. „Propozycja systemowego rozwiązania korelacji systemu edukacji i rozwoju sportu w Gdańsku” –  Dyrektor Akademii Lechia Gdańsk Lech Bocheński
  3. „Kultura fizyczna i sport w gdańskich szkołach” –  Wydziału Rozwoju Społecznego, Referat Analiz i Strategii Katarzyna Gęba - zobacz (499.65 KB)
  4. „Programy dotyczące aktywności sportowej/fizycznej adresowane do uczniów z perspektywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego” - Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Sportu Maciej Kowalczuk - zobacz (278.44 KB)
  5. „Gdański Ośrodek Kultury Fizycznej i programy profilaktyczne” –  Dyrektor GOKF Jacek Sawicki - zobacz (14.14 MB)
  6. „Gdańskie programy „Kibice Razem”, „Futbolowy Gdańsk” - Wydział Rozwoju Społecznego, Referat Współpracy Jan Ptach -
  7. „Tajemnica sukcesu Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 26 z klasami sportowymi” – Dyrektor ZKPiG 26 Jacek Mielewczyk - zobacz (18.53 MB)
  8. Dyskusja.
  9. Podsumowanie - prof. E. Wittbrodt.

Otwierając posiedzenie prof. E. Wittbrodt podkreślił ogromne znaczenie sportu w szkołach dla kondycji fizycznej dzieci. Zwrócił uwagę na problem niechęci dzieci i absencji na zajęciach, co powinno być  tematem dyskusji.

Pkt 2. „Propozycja systemowego rozwiązania korelacji systemu edukacji i rozwoju sportu w Gdańsku” –  Dyrektor Akademii Lechia Gdańsk Lech Bocheński

Dla profesjonalnego kształcenia sportowców ważny jest sprawny system, który współtworzą:  szkoła i nauczyciele, profesjonalna infrastruktura sportowa, specjalistyczna kadra kształcąca sportowców wyczynowych. Obecnie w Gdańsku jest dużo różnorodnych klas sportowych, w których zajęcia prowadzą nauczyciele pasjonaci z uprawnieniami trenerskimi, a przy placówkach brakuje odpowiedniej infrastruktury i grona wyspecjalizowanej kadry, np. dietetyków, rehabilitantów, psychologów sportu i in. Obecnie szkoła na Przymorzu ma tylko kompleks boisk typu ORLIK, który nie jest odpowiedni dla kształcenia przyszłej kadry profesjonalnych piłkarzy. Uczniowie muszą dojeżdżać na zajęcia na boisko przy ul. Traugutta. Brakuje również profesjonalnej hali sportowej. Z inicjatywy Pomorskiego Związku Piłki Nożnej powstanie boisko do piłki nożnej w pobliżu Parku Regana, ale to nie rozwiązuje problemu.

Klasy sportowe - lepsze wykorzystanie środków finansowych:

  • zamiast wielu różnorodnych szkół i klas sportowych, powstających ze względu na nauczycieli pasjonatów z uprawnieniami trenerskimi, powinny powstać 1-2 centra edukacji sportowej posiadające specjalistyczne zaplecze: infrastrukturę i profesjonalną kadrę;
  • rekrutacja do szkół sportowych /centrów powinna mieć miejsce na poziomie gimnazjum;
  • centra edukacji sportowej powinny koncentrować się na przygotowaniu przyszłej kadry sportu wyczynowego;
  • obecnie w mieście brakuje spójnej koncepcji zakładania klas sportowych.

Postulat/prośba prelegenta o wspólne stworzenie koncepcji systemu edukacji sportowej dla kadr sportu kwalifikowanego, opartego na 1-2 placówkach z klasami sportowymi wyposażonych w profesjonalne obiekty sportowe.

Pkt 3. „Gdański program „6-10-14 dla Zdrowia” – koordynator programu, dr n. med. Michał Brzeziński

  • W 50% nasze zdrowie zależy od nas – od stylu życia, w tym aktywności fizycznej i odżywania, od poziomu stresu i snu, a tylko 10 % zależy od służby zdrowia, ponieważ trafiamy tam, kiedy mamy już problem. Dlatego należy podjąć wysiłek, aby przyszli klienci systemu opieki zdrowotnej wiedzieli, że są aktywności odpowiedzialne za ich kondycję zdrowotną. Jest to obszar profilaktyki leżący po stronie pacjenta, który znacząco wpływa na zmniejszenie problemów zdrowotnych.
  • Wg szacunków zaledwie ok. 30% dzieci i młodzieży oraz 10% dorosłych uprawia formy ruchu, których rodzaj i intensywność obciążeń wysiłkowych zaspokajają potrzeby fizjologiczne organizmu.
  • Choć jest wiele informacji opracowanych na podstawie badań z ostatnich lat dotyczących wpływu stylu życia i aktywności fizycznej na nasze zdrowie, nie przekłada się to na nasze zachowania:
    • wyniki badań uzyskane w projekcie NATPOL 2011 wskazują na alarmujące prognozy wzrostu chorujących na choroby cywilizacyjne w 2035 roku: podwojenie liczby osób chorujących na cukrzycę, wzrost z 9-u do 14-u mln osób chorujących na nadciśnienie tętnicze i znaczący wzrost osób otyłych o ok. 2 mln. 
    • wyniki badań w programie 6-10-14 dla zdrowia wskazują na dwukrotny wzrost w grupie chłopców ze słabą i bardzo słabą wydolnością fizyczną (od 6 do 10 roku życia). U dziewczynek odsetek jest nieznacznie niższy.
  • Aktywność fizyczna to nie sport, który wymaga specjalistycznej opieki (!) w tym żywieniowej i nie rzadko prowadzi do różnego rodzaju schorzeń. Aktywność fizyczna, to ruch prowadzący do wysiłku i zmęczenia (60 min. 2-3 razy w tyg., to poprawa jakości życia o 7-8%). Trzeba ją planować jak inne czynności, nie odkładając na tzw. czas wolny, którego nie mamy. Obecnie nawet 7-latek nie ma czasu wolnego.
  • Brak aktywności fizycznej jest istotnym czynnikiem ryzyka występowania wielu chorób cywilizacyjnych. Tyjemy przybierając na wadze regularnie niewiele, co po pewnym czasie staje się poważnym problemem. Dlatego dla profilaktyki ważna jest regularna, codzienna aktywność, która powinna być nawykiem – stylem życia. Bez tego gwałtownie wzrasta ryzyko występowania chorób układu krążenia i nadciśnienia oraz cukrzycy. Jeśli zlikwidujemy nadwagę i otyłość, to zlikwidujemy cukrzycę u 90% chorych.
  • Wg najnowszych badań po raz pierwszy w historii ludzkości dzieci urodzone po roku 2000 mogą żyć krócej niż ich rodzice z powodu chorób cywilizacyjnych i zmiany stylu życia. 
  • Wdrożenie polityk HEPS w gdańskich szkołach podstawowych i gimnazjach:
    • powołanie zespołu ds. edukacji zdrowotnej – 87% placówek
    • stworzenie polityki zdrowotnej szkoły – 69% placówek 
    • zgodność polityki szkoły z założeniami HEPS – 51% szkół (27 placówek)

W projekcie HEPS przyjęto, że polityka to ustalony plan działania i decyzji podejmowanych w celu osiągnięcia pozytywnych i racjonalnych efektów ukierunkowanych na poprawę jakości żywienia i zwiększenie aktywności fizycznej uczniów. W ramach programu przeszkolono wszystkie szkolne intendentki i kucharki w zakresie zdrowego żywienia. Obecnie trwa analiza szkolnych jadłospisów.

  • Realizatorzy programu 6-10-14 zwracają uwagę na:
    • konieczność szkoleń kadr pedagogicznych w zakresie profilaktyki chorób cywilizacyjnych,
    • wydłużenie długiej przerwy na śniadanie,
    • tworzenie klas pod względem wydolności fizycznej. 

Pkt 4. „Kultura fizyczna i sport w gdańskich szkołach” – inspektor Wydziału Rozwoju Społecznego, Katarzyna Gęba

Na aktywność fizyczną i sport w gdańskich szkołach składają się:

  • zajęcia programowe wychowania fizycznego realizowane są zgodnie z podstawą programową, na których obecność jest obowiązkowa, w tym klasy sportowe ze zwiększoną liczbą godzin zajęć w wybranej dyscyplinie;

W obecnym roku szkolnym, 2013/2014, w Gdańsku funkcjonuje 112 publicznych oddziałów sportowych, w których uczy się 2166 uczniów, w tym 4 Szkoły Mistrzostwa Sportowego, po dwa na poziomie gimnazjum i liceum ogólnokształcącego, w których uczy się 111 uczniów. W Gdańsku istnieje również Niepubliczna Szkoła Mistrzostwa Sportowego Polskiego Związku Piłki Ręcznej. W sumie w oddziałach sportowych uczniowie mogą w Gdańsku rozwijać swoje sportowe pasje wybierając spośród ponad 20 dyscyplin sportowych.
Informacje o frekwencji na zajęciach wf są podawane w informacji o stanie realizacji zadań oświatowych przekazywanej zgodnie z Ustawą o systemie oświaty Radzie Miasta Gdańska jesienią. Z analizy danych wynika, że frekwencja uczniów na zajęciach spada wraz z kolejnymi etapami edukacji, najniższa jest w zasadniczych szkołach zawodowych. W roku szkolnym 2012/2013 wynosiła 66,2%.
W sieci gdańskich szkół sportowych funkcjonują wyspecjalizowane zespoły szkół, w tym: Zespół Szkół Sportowych i Ogólnokształcących (ul. Subisława 22), Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 13 (ul. Startowa), nr 17 (ul. Wąsowicza), nr 21 (ul. Marusarzówny), nr 26 (ul. VII Dwór); Ogólnokształcące Szkoły Sportowe (ul. Kołobrzeska) – pod tym adresem znajduję się również niepubliczny SMS Związku Piłki Ręcznej.

  • zajęcia dodatkowe realizowane w szkole w ramach art. 42a Karty Nauczyciela (dodatkowe godziny realizowane przez nauczycieli od 2011 roku w ramach etatu). Najwięcej godzin dodatkowych zajęć sportowych jest w szkołach podstawowych, a najmniej w szkołach ponadgimnazjalnych. Łącznie w roku szkolnym 2012/2013 dodatkowe zajęcia sportowe stanowiły 14% wszystkich zajęć realizowanych w ramach art. 42a KN.

Ofertę pozaszkolnych zajęć sportowych wzbogacają:

  • Nowa baza sportowa – 52 boiska przyszkolne ze sztuczną nawierzchnią wybudowane od 2006 roku (w tym boiska typu ORLIK i JUNIOR). Na nowych obiektach pracują animatorzy sportu, którzy prowadzą dodatkowe zajęcia dla uczniów i lokalnej społeczności bezpłatnie, organizując również turnieje;
  • Po lekcjach na bezpłatne zajęcia zaprasza również Gdański Ośrodek Kultury Fizycznej – zarówno na zajęcia w dzielnicach jak i do swoich obiektów przy ul. Grunwaldzkiej;
  • Zajęcia sportowe dofinansowane przez miasto oferują również organizacje pozarządowe (więcej patrz niżej: J. Ptach);
  • Na zajęcia na prowadzonych obiektach zaprasza również Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (np. baseny).

 Pkt 5. „Programy dotyczące aktywności sportowej/fizycznej adresowane do uczniów z perspektywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego” - Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Sportu, Maciej Kowalczuk

Programy krajowe realizowane w regionie przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w okresie do grudnia 2014r.:

  • MultiSport – zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne dla uczniów kl. IV – VI szkół podstawowych – rywalizacja i rozgrywki sportowe organizowane przez Polskie Związki Sportowe; kluby sportowe i ich trenerzy; wsparcie merytoryczne; dofinansowanie: sprzętu i wynagrodzenia trenerów, ubezpieczenia dzieci; operator: Fundacja Rozwoju Kultury Fizycznej.
  • Umiem Pływać – nauka pływania i bezpieczeństwo przebywania nad wodą; zajęcia dla uczniów kl. III szkół podstawowych; szkoły z gmin bez pływalni; wojewódzki operator programu: WOPR Słupsk; dofinansowanie: Ministerstwo Sportu i Turystyki.
  • Nasz ORLIK – zintegrowany system zarządzania siecią boisk ORLIK; 150 obiektów w woj. pomorskim; zajęcia dla lokalnej społeczności.
  • Mały Mistrz – wsparcie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej prowadzących zgodnie z nową podstawą programową zajęcia wf w kl. I; zbadanie stanu zdrowia i sprawności fizycznej uczniów kl. I-III; wprowadzanie nowych rozwiązań i uatrakcyjnienie zajęć wf; zachęcanie uczniów do podejmowania różnych form aktywności fizycznej; szkoły otrzymują sprzęt na realizację zajęć, nauczyciele nauczania początkowego dostęp do materiałów i wsparcie nauczyciela wf-u, dzieci otrzymują odznaki i materiały motywujące; autorem programu i materiałów jest prof. Tomasz Frołowicz, współorganizatorzy: Fundacja Rozwoju Kultury Fizycznej, Ministerstwo Sportu i Turystyki; 22 czerwca 2014r. ogłoszenie listy zakwalifikowanych kl. I.

„Wnioski:

  • Przemyślane i dobrze przygotowane projekty mogą przynieść efekt długofalowej zmiany w obszarze aktywności fizycznej wszystkich mieszkańców Polski.
  • Szkoła jest jednym z pierwszych miejsc, które zaszczepiają w dzieciach naturalną potrzebę ruchu, ważne jest by wszyscy uczniowie i uczennice szkół byli angażowani w różne formy aktywności fizycznej.
  • W rozwoju sportu powszechnego istotne jest odpowiednie organizowanie czasu wolnego od zajęć, dlatego ważne jest odpowiednie wspieranie klubów sportowych oraz obiektów typu ORLIK, w prawidłowej realizacji ich misji.”
  • Aby dzieci nie rezygnowały z zajęć, realizowane programy powinny stanowić system, który działa po ich zakończeniu.

 Pkt 6. „Gdański Ośrodek Kultury Fizycznej i programy profilaktyczne” – dyrektor GOKF Jacek Sawicki

GOKF jest placówką  systemu oświaty, w której pracownicy są zatrudniani na podstawie Karty Nauczyciela. Prowadzi zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży do lat 19-u, również w okresach wakacji, w formie stacjonarnej i wyjazdowej. Działalność GOKF koncentruje się na upowszechnianiu aktywności fizycznej w różnorodnych formach na poziomie rekreacji w obiektach przy ul. Grunwaldzkiej i w ramach 24 Dzielnicowych Ośrodków Sportu na terenie 58 gdańskich szkół. Zajęcia realizują nauczyciele i trenerzy GOKF, łącznie w 16-u różnorodnych dyscyplinach. GOKF organizuje również współzawodnictwo sportowe szkół oraz ogólnodostępne imprezy i wydarzenia o charakterze masowym. Potrzebującym specjalistycznego wsparcia GOKF oferuje gimnastykę korekcyjną, pływanie korekcyjno-kompensacyjne oraz gimnastykę kompensacyjną dla dzieci i młodzieży otyłej. GOKF jest również placówką włączającą w swoje działania dzieci i młodzież niepełnosprawną.

Placówka koncentruje się na upowszechnianiu aktywności fizycznej, ale prowadzi też kilka sekcji sportowych i sportu wyczynowego, który obejmuje głównie dyscypliny niszowe, np. smocze łodzie, badminton. W 2009 roku GOKF otrzymał nominację do tytułu Sportowego Oskara za sport dla dzieci i młodzieży, wyprzedzając Wrocław i Warszawę.

Pkt 7. Gdańskie programy „Kibice Razem”, „Futbolowy Gdańsk” – Wydział Rozwoju Społecznego, Referat Współpracy, Jan Ptach

Przygotowania do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stały się impulsem do realizacji projektów środowiskowych związanych z upowszechnianiem kultury kibicowania: „Kibice Razem”, „Akcja Kolorujemy”, „Futbolowy Gdańsk”. W realizację projektów bardzo aktywnie i z dużym zaangażowaniem włączyli się kibice Lechii Gdańsk, którzy wspierali organizację wielu przedsięwzięć i  inicjatyw społecznych. 

W ramach przedsięwzięć powstał we Wrzeszczu ośrodek miejsce spotkań kibiców „Kibice Razem” prowadzony przez Stowarzyszenie „Lwy Północy”. To ośrodek, który organizuje turnieje dzielnicowe dla dzieci i młodzieży, wydaje biuletyn informacyjny kibiców „A my swoje…”. , organizuje spotkania w szkołach i na stadionach, konferencje, prowadzi akcję „Zapełniamy sektor rodzinny” na stadionie, organizuje festyny rodzinne, spotkania z mieszkańcami, warsztaty pozytywnego kibicowania.

W ramach „Programu współpracy Miasta Gdańska z organizacjami pozarządowymi”
w zakresie wspierania sportu o charakterze rekreacyjnym i integracyjnym w dzielnicach dofinansowanie przedsięwzięć wynosiło:

  • w roku 2013 – 30 000 zł - zrealizowano 4 projekty,
  • w roku 2014 – 34 300 zł - realizacja 7 projektów.

Pkt 8. „Tajemnica sukcesu Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 26 z klasami sportowymi” – dyrektor ZKPiG nr 26 Jacek Mielewczyk

Wizja szkoły: Najlepsza szkoła sportowa w Polsce.

Misja szkoły: Wszechstronne wykształcenie dbającego o zdrowie młodego człowieka i mistrza sportu.

Wyznaczniki sukcesu:

  • Szkoła sukcesu – wysoki wskaźnik EWD z tendencją wzrostową za lata 2011-2013.
  • Wysokie wyniki egzaminów zewnętrznych: sprawdzian i egzamin gimnazjalny (od 7 lat w czołówce gdańskich szkół podstawowych i gimnazjów).
  • Wysokie wyniki ewaluacji zewnętrznej w roku 2012 – poziom spełniania wymagania „A” w obszarze „Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły”:
  • szkoła podstawowa – „Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego…; respektowane są normy społeczne”;
  • gimnazjum – „Respektowane są normy społeczne”.
  •       Pozostałe wymagania w tym obszarze są spełniane na poziomie „B”.
  • Sukcesy uczniów w konkursach przedmiotowych.
  • Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska oraz stypendia Marszałka Woj. Pomorskiego dla uczniów.
  • Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska, Kuratora Oświaty i Medale KEN dla nauczycieli.
  • Certyfikaty i tytuły dla szkoły, m.in. Szkoła Odkrywców Talentów, Szkoła Łowców Talentów.
  • Osiągnięcia sportowe uczniów i absolwentów – Igrzyska Olimpijskie, Mistrzostwa Świata, Mistrzostwa Europy.

Droga do sukcesu:

  • Indywidualizacja pracy dydaktycznej i wychowawczej – uczeń z trudnościami szkolnymi – wsparcie specjalistów, zajęcia wyrównawcze, zajęcia dodatkowe dla uczniów nieobecnych, nauczanie indywidualne dla przewlekle chorych, świetlica terapeutyczna dla uczniów z trudnościami w funkcjonowaniu w środowisku szkolnym.
  • Praca z uczniem zdolnym – indywidualizacja procesu dydaktycznego poprzez rozwijanie zainteresowań, pasji, kreatywności, ciekawości poznawczej (dodatkowe zajęcia, koła zainteresowań).
  • Klub Przyjaciół Sztuki – warsztaty, zajęcia związane z różnymi dziedzinami sztuki.
  • Klub Dobrego Matematyka (kl. I-III SP).
  • Szkolna Galeria Passe-Partout – prezentacja dorobku artystycznego uczniów i organizacja wystaw.
  • Szkolne oraz Ogólnopolskie Konkursy i Olimpiady Przedmiotowe.
  • Uczestnictwo w programach regionalnych i ogólnopolskich, w tym Zdolni z Pomorza, Polska Akademia Dzieci, Lepsza Szkoła, Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.
  • Organizacja i udział w akcjach charytatywnych oraz pomoc materialna dla uczniów potrzebujących (Komisja Opiekuńcza, Rada Rodziców).
  • Współpraca międzynarodowa: 2 projekty Comenius, projekty w ramach programu eTwinning (3 w trakcie realizacji).
  • Integracja społeczności szkolnej: festyny rodzinne, pikniki szkolne, dni otwarte szkoły, kiermasze świąteczne, jasełka, pasowanie na ucznia, pasowanie na szermierza, pierwszy dzień wiosny, dzień talentów, rodzinne wycieczki rowerowe, spotkania przy ognisku, klasowe imprezy okolicznościowe, wspólne gotowanie i wypieki.
  • Kolorowa, przytulna, dobrze wyposażona szkoła.
  • Doskonałe zaplecze sportowe.

Sportowa droga do sukcesu:

  • Szkoła ciągle się uczy i konsekwentnie realizuje cele i  zadania.
  • Umiejętne łączenie nauki ze sportem.
  • TRADYCJA: jedność miejsca (VII Dwór lokalizacja wskazana przez Edwarda Jaworowskiego i Mariana Górkę), czasu (klasy sportowe od 1969 roku; w cyklu: nabór-szkolenie-dorosłość) i akcji (szkolenie klas we współpracy z AZS od początku, obecnie w szkole pracuje 4 pokolenie trenerów).
  • Współpraca: nauczyciele-trenerzy-rodzice, działania integrujące środowisko.
  • Innowacja pedagogiczna – wf z elementami szermierki od kl. I, cykliczne turnieje, obozy sportowe.

Pkt 9. Dyskusja – wnioski

Prof. E. Wittbrodt: Podkreślił, że niepokojące jest zjawisko znacznej liczby zwolnień z zajęć wf. Na problem wynikający z analizy systemu wskazuje także fakt, że nie zawsze korzystamy z tego co mamy.

  • Aktywność fizyczna jest kluczowa dla zachowania zdrowia i długiego życia. Upowszechnienie prezentacji dra Michała Brzezińskiego na stronie miasta.
  • Rola nauczyciela. Frekwencja i sukces na zajęciach wf zależy od postawy i zaangażowania nauczyciela (czy sport i praca z młodzieżą jest jego pasją) oraz jego umiejętności budowania dobrych relacji z rodzicami i uczniem. Kluczowe dla budowania sojuszu i współpracy z rodzicami są kompetencje komunikacyjne. Do tego potrzebne jest podnoszenie kompetencji nauczycieli i wyposażenia ich w argumenty oparte na aktualnej wiedzy na temat znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia i profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Dla gimnazjalisty najważniejsza jest grupa rówieśnicza i nauczyciel pasjonat.
  • Bardzo istotną sprawą jest nauczyciel oceniający i uzasadnienie oceny. Trzeba się zastanowić jak oceniać aktywność i umiejętności na zajęciach wf, aby motywować. Ocena z wf-u dla jednych uczniów jest demotywująca, bo zajęcia to stres związany z brakiem predyspozycji, dla innych może być wręcz przeciwnie, szczególnie jeśli jest jedną z niewielu pozytywnych. Ocena jest ważna, ale uczeń powinien mieć wybór aktywności, kiedyś były to fakultety.
  • Poważnym problemem jest brak kontroli pracy nauczycieli wf-u. Rozwiązaniem, które nie wymaga znaczących nakładów może być wstawianie przeszklonych drzwi do obiektów sportowych.
  • Rola i postawa rodziców – jeden z kluczowych elementów w upowszechnianiu zdrowego stylu życia (żywienie i aktywność fizyczna), co zostało wykorzystane w skandynawskich programach, gdzie rodzic ćwiczy z dzieckiem. Urząd Marszałkowski zlecił badania postaw i oczekiwań rodziców. Wyniki jasno wskazały, że rodzice prawie nic nie wiedzą o aspektach zdrowotnych aktywności fizycznej i jej profilaktycznego znaczenia. Zdarza się, że zwalniają dzieci z zajęć z absurdalnych powodów „bo się spocą”.
  • Kształcenie nauczycieli wf. niestety najlepsi studenci AWF nie idą pracować do szkół.
  • Potrzeba systematycznej kontroli sprawności fizycznej uczniów. W Słowenii dwa razy w roku są prowadzone badania, po których dzieci są kierowane do odpowiednich dyscyplin sportowych.
  • Najważniejsza jest długofalowa promocja aktywności fizycznej w społeczeństwie. Potrzeba szeroko zakrojonej długofalowej kampanii społecznej promującej aktywność fizyczną – lat pracy nad zmianą myślenia ludzi. Nie mamy kultury troski o swoją aktywność fizyczną, np. nie robimy przerw. Nie mamy też holistycznego podejścia do swojej kondycji. Zdrowie jest kwestią mentalności. Potrzeba pracy nad zmianą myślenia.
  • Ze względu na swój związek z morzem, Gdańsk powinien być stolicą sportów wodnych oraz  promować, np. żeglarstwo. Nie mamy sportowej klasy żeglarskiej, ani innej oferty dla młodzieży zainteresowanej tą dyscypliną sportu zarówno rekreacyjnie, jak i wyczynowo. Nie ma wyposażenia. W Gdańsku żeglarstwo mogą uprawiać osoby, które mogą samodzielnie finansować zajęcia i sprzęt. Gdański Program Edukacji Morskiej, to wyrzucane pieniądze na krótki rejs łódką po zatoce, po którym nie ma żadnej ogólnodostępnej oferty rozwijania zainteresowań żeglarskich. To nie daje szansy załapania morskiego bakcyla, a Narodowe Centrum Żeglarstwa jest puste. Znaczące sukcesy w skali międzynarodowej odnoszą nasze gdańskie smocze łodzie.
  • Dla promocji aktywnego stylu życia ważne jest przygotowanie oferty zajęć, która daje młodym ludziom wybór. Bardzo ważne są  zajęcia popołudniowe o charakterze profilaktycznym, jako alternatywa dla zachowań ryzykownych. Kiedyś były podwórka i boiska osiedlowe, dziś są parkingi. Młodzieży się chce, jeśli ma wybór i ofertę. Obecnie często tam gdzie jest duch sportowy, nie ma dostępu do boisk, bo jest zbyt sformalizowany.
  • Rozwiązania systemowe są ważne. Dotychczasowe programy/projekty w obszarze sportu dzieci i młodzieży często były rozproszone, krótkotrwałe i „byle jakie”. Brakowało konsekwencji w ich wdrażaniu, a i my nie wykorzystujemy w pełni ich potencjału. Program sportowy w Finlandii był wdrażany przez 5 lat, obecnie jest wykorzystywany na całym świecie. Obecnie w Finlandii funkcjonują środowiskowe dzielnicowe Kluby dla Zdrowia – ośrodki rodzinnej promocji zdrowia. Prośba o pomoc w realizacji programów urzędu marszałkowskiego sportowych i zdrowotnych w szkołach, aby były stałe i ciągłe.
  • Nie powinno być sytuacji wyboru sport wyczynowy, czy sport rekreacyjny. Edukacja powinna obejmować sport powszechny/masowy kształtujący nawyki, a nie wyczynowy, który niesie ryzyko różnorodnych problemów zdrowotnych. Dlatego koncentracja środków z klas sportowych na tworzenie centrów sportu wyczynowego nie powinna mieć miejsca w edukacji. Tym powinny zajmować się sekcje sportowe. Klasy sportowe dają dzieciom możliwość rozwijania sportowych zainteresowań i kształtują nawyki aktywności fizycznej w różnorodnych dyscyplinach.
  • Kluczem do sukcesu młodzieży w sporcie wyczynowym jest szkoła i nauczyciel oraz łowcy talentów trafiający na zajęcia, którzy wyłapują szczególnie uzdolnione dzieci.
  • Na podstawie badań przeprowadzonych w programie 6-10-14 można zaryzykować przypuszczenie, że gdybyśmy wyprowadzili wf ze szkół, to kondycja dzieci znacząco by się nie pogorszyła. Nie powinniśmy oczekiwać poprawy kondycji fizycznej dzieci na zajęciach wf, bo jest to wychowanie fizyczne, a nie aktywność fizyczna. Dla zdrowia kluczowy jest regularny rzeczywisty wysiłek prowadzący do zmęczenia. Nauczycieli i rodziców nikt nie nauczył jak być zdrowym, jak wpływać na dobrą kondycję. Potrzeba szkoleń dostarczających informacji o aktualnym stanie wiedzy i badań, które uzbroją dorosłych w argumenty dla planowanych i podejmowanych działań, aby rodzice i nauczyciele mogli mówić jednym głosem.
  • Przykładem szkoły, która oferuje holistyczne podejście do wszechstronnego rozwoju, ucznia jest przedstawiony przez dyrektora Jacka Mielewczyka Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 26 – miejsce dobrze zaopiekowane, przytulne, z indywidualnym podejściem do ucznia, skarbnica pomysłów i rozwiązań.

Podsumowanie prof. E. Wittbrodt : Czasami wydaje się, że jesteśmy zbyt opiekuńczy. Jest nauczyciel i boisko, a uczeń nie chce się zaangażować. Ważne są wieloletnie programy włączające rodziców: ich trwałość i kontynuacja. Kluczowe jest dotarcie do nauczycieli, np. z programem prezentowanym przez dr. Brzezińskiego.Czasami wydaje się, że jesteśmy zbyt opiekuńczy. Jest nauczyciel i boisko, a uczeń nie chce się zaangażować. Ważne są wieloletnie programy włączające rodziców: ich trwałość i kontynuacja. Kluczowe jest dotarcie do nauczycieli, np. z programem prezentowanym przez dr. Brzezińskiego.